Home

Algemeen

Toelichting incidentele bestedingsvoorstellen

1. Jongerenplatform (doel 1.1.2 )
In maart 2022 is het raadsvoorstel om te starten met de ontwikkeling van een jongerenplatform unaniem aangenomen. Het idee voor het jongerenplatform is ontstaan in coronatijd. Door de (gedeeltelijke) lockdowns is aan het licht gekomen dat Zwolle een aantal zaken mist wat betreft het bereiken van jongeren. Er ontbreekt een plaats waar jongeren terechtkunnen met vragen, initiatieven en meningen over Zwolse aangelegenheden. Ook ontbreekt een centrale plaats waar informatie staat over activiteiten voor jongeren en ondersteuning voor hen.

Het doel van het jongerenplatform is om die versnippering tegen te gaan en een plaats voor informatie, initiatieven en meningen te zijn. Doelgroep zijn jongeren tussen de 15 en 25 jaar die wonen, werken en/of studeren in Zwolle. Het jongerenplatform moet de centrale plek worden waar jongeren informatie kunnen vinden over welzijn, studie, wonen, relaties, laagdrempelige hulp en inspraak van jongeren bij gemeentelijke plannen voor de stad. Door de jongeren eigenaar te maken en de verbinding met organisaties in de stad te zoeken, zoals vrijwilligersorganisaties, verenigingen en onderwijs, moet het interactieve platform de centrale plek worden waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, waar ze hun stem kunnen laten horen en waar ze relevante informatie kunnen vinden.

In 2022 zijn we gestart met het opbouwen van het platform. Om de ontwikkeling voort te zetten is het voorstel om voor 2023 incidenteel € 79.500,- beschikbaar te stellen en te bekostigen uit restant van de coronamiddelen uit het sociaal herstelplan. In 2023 wordt de ontwikkeling van het platform geëvalueerd, waarna een besluit genomen kan worden over een eventuele voortzetting en benodigde structurele financiering.

2. Vindbaarheid van initiatieven en ondersteuning (doel 1.1.2 )
In het coalitieakkoord is besloten de sociale basis (verder) te versterken door in de komende jaren € 2 miljoen structureel te investeren. Deze investering draagt bij aan het verstevigen en versnellen van de beweging van zware naar lichte zorg. De sociale basis bestaat uit een veelheid van initiatieven waar onze inwoners gebruik van kunnen maken. Op een aantal plekken zijn deze initiatieven al goed georganiseerd en vindbaar, maar dat geldt nog niet voor het hele aanbod van initiatieven. Ondertussen ontwikkelt ook het Sociaal Wijkteam zich door. De beweging die daar gemaakt wordt, is dat meer lichte ondersteuningsvragen worden opgepakt in de sociale basis, zodat het Sociaal Wijkteam meer eigen inzet kan plegen en beter regie kan voeren op (complexe) casussen. Daardoor is ook weer minder beschikte zorg nodig.

Voorgaande vraagt een doorontwikkeling van de inrichting en de vindbaarheid van de sociale basis. Als we willen dat de sociale basis meer lichte vragen beantwoordt, is het belangrijk dat de inwoner zijn weg naar het antwoord in de sociale basis weet te vinden. Als gemeente is het daarom belangrijk dat we ook sturen op het overzicht van initiatieven en de vindbaarheid daarvan. In 2023 voeren we een verkenning uit hoe we dit zo goed mogelijk in kunnen richten in samenwerking met onze partners en met input van inwoners. Hiervoor maken we € 50.000,- vrij. Vanaf 2024 verwachten we structurele financiering nodig te hebben voor overzicht en vindbaarheid. De hoogte van dat bedrag hangt af van de uitkomsten van de verkenning.

3. Opvang kansrijke vluchtelingen en statushouders (doel 1.1.2 )
Sinds begin 2022 zijn er veel ontwikkelingen gaande rondom de opvang van vluchtelingen en statushouders zowel landelijk als lokaal. Deze ontwikkelingen hebben impact op de inzet van de organisatie. In april 2022 heeft het COA een concreet verzoek ingediend bij de gemeente Zwolle voor opvang van circa 300 asielzoekers in Zwolle vanaf dit najaar aan de Meeuwenlaan 8. Dit wordt een tijdelijke opvanglocatie voor 3 tot maximaal 4 jaar. Na afloop van deze periode is het gebouw nodig voor de geplande gebiedsontwikkeling en woningbouw. Daarnaast wil het COA in gesprek over een permanente regionale opvanglocatie (ROL) in Zwolle, welke over 3 tot 4 jaar gerealiseerd moet zijn. Deze opvanglocatie wordt tijdelijk ingezet als een regionale opvanglocatie, in het kader van de flexibilisering van de asielketen als 1 van de 3 nieuwe vormen van asielopvang.

Er zijn veel ontwikkelingen rondom opvang van vluchtelingen en statushouders waardoor er meer verantwoordelijkheden bij de gemeente komen te liggen. Dit leidt tot extra inspanningen voor de ambtelijke organisatie zoals het voorbereidingen van een Regionale Opvang Locatie aan de Meeuwenlaan, een locatie onderzoek naar een permanente Regionale Opvang Locatie in Zwolle, extra huisvesting voor een verhoogde taakstelling voor statushouders, crisisnoodopvang. Vraagstukken die in samenhang moeten worden bekeken en waarbij het college (waar mogelijk) regie wil voeren op de instroom – doorstroom – uitstroom binnen de gehele asielketen. In 2022 is capaciteit beschikbaar gesteld voor de voorbereiding van dit traject. Voor de uitvoering van de opvang iIn de jaren 2023 tot en met 2026 zijn aanvullende middelen nodig. In 2023 gaat om een bedrag van € 686.065,- In de jaren erna wordt minder/andere inzet verwacht en zijn lagere bedragen nodig. Vanuit het COA wordt er meerjarig incidenteel een vast bedrag per bewoner beschikbaar gesteld. Dit geldt voor bewoners die niet zijn ingeschreven in het BRP. De inschatting is dat dit circa € 75.000 zal zijn. Voor bewoners die zijn ingeschreven in het BRP wordt geen vergoeding verstrekt.

4. Diversiteit en inclusie beleid (doel 1.1.2 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

5. Kinderraad en burgemeester (doel 1.1.2 )
De huidige pilot met een Zwolse kinderraad willen we voortzetten en daarnaast komen tot de installatie van een kinderburgemeester in Zwolle. Hiermee moet een basis worden gelegd voor het duurzaam verankeren van kinderparticipatie in Zwolle. In de begroting 2023 wordt voorgesteld financiering vast te leggen voor de duur van twee jaar (€ 68.400 per jaar). Voornemen is na twee jaar te komen tot een gedegen evaluatie en op basis daarvan te besluiten over het vervolg.

6. Ouderenbeleid / 'Vitaal en waardig ouder worden' (doel 1.1.3 )
In het coalitieakkoord is nadrukkelijk aandacht voor de Zwolse senioren. Dit in het verlengde van de agenda 'Vitaal en waardig ouder worden' (raad maart 2020). Activiteiten die in het kader van deze agenda uitgevoerd worden, zijn onder andere de aanpak Vitaal en Veilig Thuis. Deze aanpak wordt in 2023 voortgezet. Dit levert, in overleg met alle aangesloten partners (van wonen en veiligheid tot zorg en welzijn), directe actie op de wensen en noden van ouderen en waardevolle data daarover. Ook worden in 2023  'Zwolle Dementievriendelijke Stad' en Cultuursensitieve oudere migrantenzorg in Holtenbroek en het Bestuurlijk Netwerk Cultuursensitieve Migrantenzorg (met 35+ convenantpartners, zoals (verpleeg)zorginstellingen, mantelzorg, welzijn) voortgezet. Het gaat hierbij om concrete activiteiten om deze doelgroepen beter te bereiken en meer mogelijkheden tot participatie te bieden. Als kritische partner bij het ouderenbeleid heeft de Zwolse Seniorenraad zijn activiteiten uitgebreid en geïntensiveerd en vraagt daarom de gemeente om extra ondersteuning voor 2023.

Het totaal gevraagde bedrag is € 444.030,-:

Vitaal en Veilig Thuis

€ 275.000

Cultuursensitieve oudere migrantenzorg Holtenbroek

€ 87.530

Zwolle dementievriendelijke stad

€ 65.000

Bestuurlijk Netwerk Cultuursensitieve migrantenzorg

€ 10.000

Seniorenraad

€ 6.500

Om deze activiteiten voort te zetten in 2023 worden incidentele middelen gevraagd. Inzet is om bij het voorjaarsmoment 2023 de voortzetting van extra aandacht voor ouderen, in aansluiting op de Seniorenagenda uit 2020, voor te leggen aan de raad. Daarbij zullen met name ook bovenstaande activiteiten en projecten zijn geëvalueerd, mede in het kader van wel, anders of niet voortzetten. Voor de voortzetting van de activiteiten voor ouderen wordt daarmee een nieuw uitvoeringsplan voor de jaren met ingang van 2024 opgesteld. Deze activiteiten passen binnen de in het Coalitieakkoord genoemde Versterking Sociale Basis en de investering van € 444.030,- wordt dan ook gedekt uit de beschikbare middelen vanuit het Coalitieakkoord voor dit doel.

7. Uitvoeringsplan gezondheid 2022-2026 (doel 1.2.1 )
Op 29 november 2021 heeft de gemeenteraad de Beleidsagenda Gezondheid: verkleinen van gezondheidsverschillen, daar zorgen we samen voor (2022-2026), vastgesteld. Hierin zijn de ambities opgenomen voor de komende jaren op het gebied van (preventieve) gezondheid. Daar is aangekondigd dat er een uitvoeringsplan komt met daarin de concrete uitvoering van hoe die ambities bereikt gaan worden. In het uitvoeringsplan dat vlak na de zomer vastgesteld zal worden door het college, staan veel bestaande activiteiten en interventies, maar ook een deel nieuw zoals: Kind naar Gezonder Gewicht, subsidieregeling gezonde leefstijl en Nu Niet Zwanger. Project Nu Niet Zwanger is opgenomen in een andere aanvraag voor de begroting 2023.

De rijksmiddelen zoals Gezond In De Stad (GIDS) en Preventieakkoord middelen lopen af. Daardoor is een structureel tekort voor de uitvoering van het gezondheidsbeleid na 2023. De verwachting is dat er nog nieuwe middelen vanuit het Rijk gaan komen op vlak van preventie en gezondheid. Maar pas later dit najaar wordt hierover meer duidelijk, zoals de hoogte van de middelen, welke voorwaarden eraan gesteld worden en wat de looptijd is.

Op 8 maart 2022 heeft het college ingestemd met een pilotjaar voor het project Kind naar Gezonder Gewicht. Het pilotjaar loopt door tot en met halverwege 2023. De kosten hiervoor worden gedekt uit rijksmiddelen voor preventieakkoord. Als het project positief wordt geëvalueerd is het streven om hier structureel mee door te gaan en daarom wordt de structurele dekking van het project alvast meegenomen in deze aanvraag. Dit gaat om een bedrag van € 70.000,- euro per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026. Bij een negatieve evaluatie van het pilotjaar wordt dit gemeld in de berap en valt het daarvoor bestemde geld weer vrij.

Om uitvoering te kunnen geven aan alle genoemde activiteiten in het uitvoeringsplan is er oplopend een tekort van € 72.540,- in 2023 tot € 92.540,- in 2026. Dit zijn kosten naast het project Kind naar Gezonder Gewicht, zoals voor de subsidieregeling gericht op gezonde leefstijl van kwetsbare inwoners.

8. Bezuinigingen sport (doel 1.2.3 )
Er ligt al enige jaren een taakstelling om te bezuinigen op de sportbegroting en deze is inmiddels grotendeels gerealiseerd. De afgelopen jaren zijn diverse opties om te besparen bekeken, maar niet als realistisch bevonden. Op dit moment resteren twee opties die nader worden onderzocht, te weten: om de besparing op termijn via tariefsverhogingen of via afloop van een regeling bij Optisport te kunnen realiseren. Uiterlijk bij de begroting 2024 nemen we een besluit of de bezuiniging hiermee wordt ingevuld of komt te vervallen.

9. Buurt- sportkantine CSV '28 (doel 1.2.3 )
Tijdens de raadsvergadering van 19 september 2022 hebben wij de motie 19-2 “Steun voor initiatief ideeënmarkt sportcomplex CSV’28” in pré-advies genomen. De ideeën die door partijen zijn bedacht rondom sportcomplex CSV’28 in de buurt Breecamp en met betrekking tot positieve gezondheid zijn waardevol. Juist in een buurt waar de sociale samenhang onder druk staat en afstand tot beschikbare voorzieningen ervaren wordt. In deze begroting stellen we voor 2023 € 30.000,- beschikbaar voor om te onderzoeken of het omturnen van de sportkantine naar een buurt-sport-kantine een meerwaarde heeft als ontmoetingsplek voor de buurt.

10. Nu Niet Zwanger (doel 1.3.1 )
Eind 2021 is er een motie door de gemeenteraad aangenomen waarin zij het college oproept te verkennen op welke manier pre-conceptiezorg een plek kan krijgen in het lokaal gezondheidsbeleid. De partners in de geboortezorg-keten en partijen als Tactus, Frion en Veilig Thuis geven aan dat er meer ondersteuning nodig is bij gesprekken met kwetsbare groepen over een eventuele kinderwens en vooral wanneer het beter is om deze wens (tijdelijk) uit te stellen. De druk op Voorzorg, gericht op begeleiding van zwangeren in een kwetsbare situatie, neemt toe. Het project "Nu Niet Zwanger" kan bijdragen aan het verminderen van die druk. Het is inzet op preventie, om ongewenste zwangerschappen in een kwetsbare situatie te voorkomen.

Nu Niet Zwanger draagt bij aan de doelen van de Beleidsagenda gezondheid 2022-2026 en ons preventief jeugdbeleid. We investeren € 43.238,- in 2023 en € 64.038,- in 2024 en in 2025. Deze kosten worden gedekt uit het beschikbare budget vanuit het Coalitieakkoord voor de Sociale Basis. We versterken hiermee de bewegingen uit de Hervormingsagenda sociaal domein. Circa 75% van de G40 gemeenten werkt al met Nu Niet Zwanger, in totaal 175 gemeenten. We evalueren de resultaten na het eerste jaar en na 3 jaar bij vertrek van de projectleider.

11. Voorbereidingskrediet Sociaal Wijk Team (doel 2.1.1 )
De gewenste bewegingen uit de Hervormingsagenda Sociaal Domein, het coalitieakkoord, diverse landelijke ontwikkelingen en de uitkomsten van de evaluatie van het SWT, die eind 2021 is uitgevoerd door het bureau AEF, vragen om aanscherping van de opdracht aan het SWT en een heldere afbakening van het takenpakket in relatie tot bijvoorbeeld de Sociale Basis. Naast de inhoudelijke bewegingen heeft het SWT als relatief jong organisatieonderdeel nog veel werk te verzetten om de basis op orde te krijgen en de sturing op de doelen goed te borgen en de organisatie waar nodig hierop te herinrichten. In het nieuwe coalitieakkoord 2022 staat vermeld dat het Sociaal Wijkteam een belangrijke rol speelt in de beweging van specifiek naar gewoon (normaliseren). Door te verwijzen naar de sociale basis als inwoners met vragen komen en door zelf (meer) lichte vormen van ondersteuning aan te bieden waar dat mogelijk en gewenst is. Uiteraard krijgt het meer inzetten van de sociale basis en eigen inzet een plek in de ontwikkeling van het SWT. Hiermee wordt (onnodige) dure 2de lijns zorg zoveel mogelijk voorkomen.

Dit alles vraagt om keuzes en investering in de doorontwikkeling van het SWT. Op 14 juni 2022 is de raad informeel bijgepraat over de veranderingen in het sociaal domein, de uitkomsten van diverse onderzoeken en de effecten van de Hervormingsagenda (HVA). Inmiddels is ook een aangescherpte visie, doelen en taken voor het SWT door de raad vastgesteld. Hiermee wordt richting gegeven aan de doorontwikkeling van het SWT. Om het proces van doorontwikkeling van het SWT in 2023 en 2024 te kunnen vormgeven is een voorbereidingskrediet noodzakelijk. Dit voorbereidingskrediet is nodig voor de bekostiging van de projectorganisatie, inhuur van aanvullende expertise om de beoogde verandering mogelijk te maken, voor de organisatie en begeleiding van diverse bijeenkomsten met medewerkers en andere belangrijke samenwerkingspartners, de extra inzet van communicatieadvies en inzet van eigentijdse communicatiemiddelen. Doorontwikkeling naar een professionele organisatie vraagt verder om investering in kwaliteitsafspraken die passen bij de doorontwikkeling en de implementatie hiervan. We stellen hiervoor een incidenteel bedrag van € 265.000,- in 2023 ter beschikking.

12. Formatieuitbreiding SWT n.a.v. AEF onderzoek (doel 2.1.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

13. Aanpassingen Gidso Systeem (doel 2.1.1 )
Binnen de gemeente Zwolle vinden we dat Zwollenaren met een hulp- of ondersteuningsvraag de ondersteuning moeten krijgen die nodig is. De toegang hiervoor is belegd bij het Sociaal Wijkteam (SWT). Het SWT voert landelijke wet- en regelgeving uit. Hiervoor is het regelmatig nodig dat software moet worden (door-)ontwikkeld.
Medewerkers van het SWT werken met het systeem Gidso voor de registratie en toekenning van zorg(beschikkingen). Dit systeem moet voldoen aan onder andere de verplichte berichtenstandaarden van de VNG.
Vanuit de visie van de gemeente Zwolle op datagedreven werken moet ditzelfde systeem datagedreven werken kunnen ondersteunen. Voor het Gidso systeem is een aanpassing nodig voor verschillende functionaliteiten. In 2023 gaat het om € 45.000,-.

14. Trajecten Naar werk door partners (opdracht Tiem/RBZ) (doel 2.2.1 )
In de jaren 2018 tot en met 2021 maakten Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) en Tiem gebruik van de inzet van private partners bij de ontwikkeling van mensen uit de Zwolse bijstandspopulatie. Voor de eerste drie jaar had de gemeenteraad hiervoor € 1.000.000,- vrijgemaakt. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd onder de paraplu van een raamovereenkomst en deze liep in 2020 af. Voor 2022 zien we kans om de private partners vaker in te zetten en daarmee meer bijstandsgerechtigden.

Het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) en Tiem hebben in hun begrotingen geen financiële middelen om externe expertise toe te voegen op de eigen dienstverlening. Met het geven van een vervolg aan deze gemeentelijke bijdrage en aanpak, worden vormen van Publiek Private Samenwerkingen bevorderd en de kennis en expertise van andere partners benut om uitstroom te bevorderen. Dergelijke samenwerkingen zien we als de noodzakelijke aanvulling op de dienstverlening van onze gemeentelijke uitvoeringsorganisaties RBZ en Tiem. We willen immers voorkomen dat de capaciteit van deze professionals wordt opgeslokt door intensieve begeleiding aan een subgroep en ten koste gaat aan het kunnen begeleiden van de gehele doelgroep. Wat we in al die jaren geleerd hebben, is welke verbinding met lokale/regionale aanbieders het meest waardevol en succesvol zijn. (Meer dan 60% van de trajecten leidt tot uitstroom naar werk). Door wel selectief te zijn in het aangaan van (Publiek-private) samenwerkingen en de regie hierop bij RBZ dan wel Tiem te beleggen, bieden we een gericht palet aan arbeidsmarktrelevante en -ontwikkelmogelijkheden in Zwolle en regio.

De uitnutting van het budget 2022 door zowel RBZ als Tiem verloopt spoediger dan voorzien. Dat is ook gewenst, aangezien de kansen voor mensen die de nodige drempels naar de arbeidsmarkt hebben te overwinnen, bij de huidige arbeidsmarkt meer kans maken op arbeidsdeelname. Voor 2023 stellen we voor RBZ een budget van € 100.000,- beschikbaar en voor Tiem € 200.000,-.

15. Ondertussengroep statushouders (doel 2.2.1 )
De in 2018 ingezette ondersteuning aan de zogenoemde ‘Ondertussengroep’ zetten we in de komende jaren voort. De 'Ondertussengroep' zijn statushouders die vanaf 2015 gehuisvest zijn in onze gemeente en zelf verantwoordelijk zijn voor hun inburgering. Deze doelgroep behoeft intensieve- en persoonlijke begeleiding om (op termijn) volwaardig te kunnen participeren in en een bijdrage te leveren aan de Zwolse samenleving. Het niet functionerende inburgeringsbeleid, geldig tot 1 januari 2022, en de behoefte aan een actievere aanpak op basis van de verplichtingen die verbonden zijn aan de participatiewet hebben geleid tot het ontstaan van de ‘aanpak Ondertussengroep statushouders’.

Momenteel begeleiden we ongeveer 430 statushouders richting maximale participatie en inburgering en het volwaardig integreren in de Nederlandse samenleving. We doen dit zoveel mogelijk in de lijn van de nieuwe inburgeringswet, welke 1 januari 2022 in werking is getreden. Zo is aan iedere statushouder; ofwel nieuwe inwoner van Zwolle, een regievoerder toegewezen, die speciaal getraind is om statushouders te begeleiden. Samen met hen stellen zij een individueel plan van inburgering en participatie op. Hierin worden korte en lange termijndoelen geformuleerd op alle levensgebieden die voorwaardelijk zijn om goed te kunnen participeren en integreren in de Zwolse samenleving. De regievoerder denkt op deze wijze mee over het toekomstperspectief van de statushouder en biedt intensieve en persoonlijke begeleiding  bij het vinden van werk of opleiding, in combinatie met de inburgering. Er wordt hierbij samengewerkt met externe (keten)partners als ook interne organisatieonderdelen. Deze integrale aanpak, lees samenvoeging uitvoering inburgeringswet en participatiewet, past in de lijn van zowel de lokale hervormingsnota alsmede ook de nieuwe inburgeringswet. Met dit budget kunnen we onverminderd inzetten op deze aanpak en statushouders daarmee zo snel mogelijk een plek geven in de maatschappij.

De prognose is dat we bij de start van 2023 nog 340 mensen in begeleiding hebben. We hebben daarnaast ook nog een klein deel van de totale Ondertussengroep niet in begeleiding op kunnen nemen, wegens destijds beschikbaar budget en noodzakelijke prioritering. Dit betreft zo’n 100 mensen. Met dit bestedingsvoorstel kunnen we de 100 mensen die nimmer begeleiding hebben ontvangen ook toewijzen aan een regievoerder, deze groep in beeld brengen en passende begeleiding bieden richting volwaardige inburgering en participatie. De doelgroep ‘Ondertussengroep’ zal de komende jaren in omvang afnemen door o.a. uitstroom naar werk en opleiding. De benodigde inzet op begeleiding en het gevraagde budget zullen daarmee de komende jaren ook afnemen.

In het coalitieakkoord is voor de jaren 2023 tot en met 2025 jaarlijks € 500.000 opgenomen voor begeleiding van deze statushouders. De kosten bedragen in 2023 € 1.008.000, aflopend naar € 744.000 in 2024 en € 592.000 in 2025. Het jaarlijks tekort ten opzichte van beschikbare budget op basis van het coalitieakkoord verwachten we middels bijdragen van derden (provincie, Europese subsidie en rijksuitkering voor maatschappelijke begeleiding te kunnen opvangen. We financieren deze doelgroep tot en met 2025, daarna zal de ondersteuning via de reguleire kanalen dienen te lopen.

16. Ontwikkeltrajecten statushouders B1- en Z route (doel 2.2.1 )
De gemeente Zwolle begeleidt statushouders bij hun inburgering en integratie in de Zwolse samenleving. Dit doen we voor zowel de mensen die vallen onder de oude wet inburgering (we begeleiden sinds 2018 deze ‘ondertussengroep’) als voor de mensen die onder de nieuwe wet inburgering vallen. De nieuwe wet inburgering is 1 januari 2022 in werking getreden. Dit vervangt het oude inburgeringsstelsel waarin inburgeraars niet snel genoeg en voldoende integreren op het juiste taalniveau om mee te kunnen doen in de maatschappij. De regie op de inburgering ligt nu bij de gemeenten. De nieuwe wet erkent de noodzaak om in te zetten op de twee essentiële componenten van succesvolle inburgering en integratie, namelijk het leren van de taal, participerende activiteiten en de positieve interactie tussen deze twee. Zo heeft de nieuwe wet als doelstelling om nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen door efficiënt de taal te leren en gelijktijdig te participeren naar vermogen. Dit duale traject dient ertoe het potentieel om - op termijn - volwaardig te kunnen participeren en een bijdrage te leveren aan de Zwolse samenleving (liefst via betaald werk) te vergroten en te versnellen.

De groep statushouders is divers en behoeft maatwerk. De gemeente draagt zorg voor een inburgeringstraject aan de inburgeraar. De wetgever heeft hiervoor 3 routes, passend bij 3 verschillende doelgroepen, uitgestippeld. Zo bestaat er de onderwijsroute, de B-1 route en de zelfredzaamheidsroute. Welke route iemand doorloopt wordt bepaald aan de hand van een brede intake en plan inburgering en participatie, opgesteld door de betrokken regievoerder. Deze laatste is nauw betrokken bij- en regisseert het traject dat een inburgeraar doorloopt. De Onderwijsroute vormt een taalschakeltraject met als doel Nederlands op minimaal B1 niveau te leren en te beheersen. De onderwijsroute dient tevens als voorbereiding op een vervolgopleiding. De B1-route heeft als doel zelfstandig te kunnen participeren in de Nederlandse maatschappij. Het gewenste resultaat van de B1 route is het behalen van de examens op niveau B1. Het doel is uit te stromen naar passend werk. De Zelfredzaamheidsrouteheeft als doel inburgeraars zelfredzaam te maken in de Zwolse samenleving. Deelnemers hebben vaak een lage leerbaarheid. De route is een traject gericht op taal, activering en participatie. De inzet op participatie-activiteiten (800 uren) wordt als vast onderdeel meegewogen om te bepalen of iemand voldoet aan zijn inburgeringsvereiste.

Voor de financiering van o.a. de leerroutes is de SPUK vanuit het Rijk vastgesteld. De gemeente Zwolle heeft de taalcomponent van alle drie de routes aanbesteed. De participatie-component is echter niet (volledig) te financieren vanuit de SPUK gelden. Zo is er voor de B-1route geen financiële dekking voor participerende activiteiten en deze is er niet voor het duale traject dat de nieuwe wet wel voorschrijft. Het resterende budget om wettelijk verplichte participatie-activiteiten in te kopen voor deelnemers aan de Z-route is slechts 2500 euro. Dit betreft de nieuwe wet. Voor de ondertussengroep vragen we budget aan voor de uitvoeringskosten van de begeleiding die we hen als gemeente  - in lijn met de nieuwe wet’ 21 en het coalitieakkoord  - willen bieden. In aanvulling daarop moet ook deze doelgroep intensief kunnen deelnemen aan participatie-trajecten om op termijn uit te kunnen stromen naar werk. Zonder extra budget kunnen de beschreven doelgroepen dan alleen gebruik maken van het reguliere aanbod dat reeds gesubsidieerd of ingekocht is. Wij verwachten dat dit niet afdoende is. Bovendien ontneemt dit de mogelijkheid om de bestaande activiteiten meer af te stemmen op de doelgroep en maatwerk i.k.v. duaal traject en trajectversnelling uitstroom naar werk mogelijk te maken.

We stellen een bedrag van € 225.000,- beschikbaar voor 2023 ter ondersteuning van de hele populatie statushouders vallend onder oude- en nieuwe wet en onder doel 2.2.1. Het gevraagde budget dient voor het bekostigen van inzet van partijen op passende participatie-activiteiten voor deelnemers aan de B1-route, de Z-route en de ‘Ondertussengroep’. Gebruikmakend van dit budget kunnen we op uitvoerend niveau van de hele bijstandsketen benodigde benadering van deze doelgroep aanscherpen en methodiek in samenspraak ontwikkelen.

17. Nazorg uitgestroomde bijstandsgerechtigden (doel 2.2.1 )
In de vergadering van 12 november 2021 heeft de raad besloten de motie (m-33) in pre-advies in handen van het college te stellen. De motie roept het college op om in contact te blijven met mensen die de bijstand verlaten (vanwege werk of opleiding). Op deze manier krijgen zij tijd om te wennen aan hun nieuwe situatie. Door telefonisch contact met hen te hebben wordt helder of er belemmeringen op financieel of organisatorisch vlak zijn. De betreffende professional kan dan vroegtijdig informatie verstrekken, bemiddelen naar een loket of een voorziening of een andersoortige interventie treffen. Vanuit de reguliere dienstverlening wordt op verschillende niveaus ingezet om de onzekerheden en hinder te beperken. Veelal is dat preventief, dus op het moment dat iemands financiële situatie gaat veranderen. Bijvoorbeeld:

  • De Sociaal Raadslieden worden ingezet voor het inzichtelijk maken van de financiële wijzigingen als iemand (meer) gaat werken vanuit een bijstandssituatie. Zo ook bij kandidaten voor De Startbaan.
  • Voor beleidsontwikkeling halen we inzichten op middels de tool WerkLoont van Stimulansz over de oorzaken waardoor werken níet loont.

Aanvullend hierop willen wij, wanneer een inwoner uitstroomt naar werk (loondienst of ondernemerschap) of opleiding, in contact blijven. Dit kan gedaan worden door de professional die als laatste bij de inwoner betrokken was of zelfs nog betrokken blijft (bijvoorbeeld een jobcoach). Er wordt gesproken over de nieuwe situatie van de inwoner, in hoeverre het lukt om de nieuwe situatie georganiseerd en bekostigd te krijgen. Als er zaken aan het licht komen, kan de betreffende professional vroegtijdig informatie verstrekken over bijvoorbeeld regelingen, maar ook bemiddelen naar een loket/voorziening voor ondersteuning. Wij sluiten niet uit dat er in situaties geen passend antwoord is en er maatwerk geboden moet worden. De uitvoering van de motie vraagt een incidentele investering van circa € 77.000,- in 2023.

18. TIEM (doel 2.2.1 )
Na aanleiding van de evaluatie en de opdracht tot scenario's voor Tiem is een nieuw financieel model uitgewerkt. De opdracht en de oude financiële afspraken sluiten niet aan. Naar verwachting is er in 2023 nog eenmalig een incidentele financiering van € 877.295,- nodig. Vanaf 2024 is er een nieuw vastgestelde opdracht met financieel model gereed. Na het zomerreces besluit de raad over het vijf-jarig kader voor de opdracht aan Tiem. Daarbinnen kan het college meerjarig afspraken maken met Tiem langs een aantal leidende principes. In lijn met de aanbevelingen van uit het adviesrapport van Radar Advies zijn maatregelen getroffen om de oplopende kosten voor het uitvoeren van deze wettelijke taken te beperken.

19. Regiobijdragen mensenhandel (doel 3.1.2 )
Op 15 december 2021 is in het regionaal bestuurlijk overleg huiselijk geweld voor de regio IJsselland ingestemd met een regionaal plan van aanpak mensenhandel voor de regio. Onderdeel van dit plan van aanpak is regionale inzet van de zorgcoördinator mensenhandel vanuit Veilig Thuis waarbij deze functie door de regiogemeenten gezamenlijk wordt bekostigd op basis van het inwoneraantal. Deze kostenverdeling houdt in dat Zwolle in 2022 een bijdrage van € 61.000,- ontvangt van de regiogemeenten en zelf € 20.000,- betaalt. De kosten waren al volledig opgenomen in de Zwolse begroting. Hierdoor ontstaat er door de regionale bijdrage een voordeel van € 61.000,- op de Zwolse begroting van 2022 en € 68.000,- in 2023. Voor de bekostiging van de aanpak van mensenhandel voor de jaren 2024, inclusief structurele bekostiging voor het Zwolse aandeel voor de bekostiging van de regionale zorgcoördinator, volgt een nader voorstel bij de perspectiefnota en begroting voor 2024.

20. Bijdrage activiteiten GBI/VNG (doel 4.1.1 )
Binnen de GBI (Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen) worden per proces standaarden ontwikkeld die bijdrage aan de inkomensketen, zodat de dienstverlening naar de inwoner verbetert. Samenwerking tussen gemeenten speelt een grote rol. De GBI wordt gefaciliteerd door de VNG. Samen met VNG Realisatie wordt gewerkt aan digitale standaarden voor processen gebaseerd op de principes van Common Ground. Dat sluit aan op de ICT visie van de gemeente Zwolle. We liften mee op de gezamenlijke ontwikkelkracht van de aangesloten gemeenten waaronder de G4 waardoor we in Zwolle kennis en ervaring binnenhalen ten aanzien van Common Ground.
Zwolle is één van de koplopergemeenten en levert een actieve bijdrage aan multidisciplinaire teams en werkgroepen. GBI/VNG vraagt om inzet van een Informatie-architect. Zwolle kan evenals Lelystad en Enschede niet uit de eigen organisatie leveren. Door daarin samen op te trekken is een gezamenlijke inzet van een Informatie-architect wel mogelijk. De bijdrage van Zwolle in 2023 zal maximaal € 35.000,- zijn.

21. Formatie Inkomensondersteuning; Bijstandsverlening (doel 4.1.1 )
De benodigde formatie van de afdeling Inkomensondersteuning is voor het deel dat betrekking heeft op de werkzaamheden rondom de Participatiewet, niet in overeenstemming met de begrote formatie in de loonsom 2023.
Dat is de uitkomst van formatiecalculatie per 1-1-2022. Het bijstandsvolume is tijdens de coronaperiode toegenomen. Daarna is weliswaar een daling ingezet maar in de eerste helft van 2022 blijkt het volume te stabiliseren (minder dan 1% daling) op het niveau van eind 2021. Daarmee blijft de werkdruk op het bestandsbeheer (mutaties, correcties en terugvordering) en aanvragen bijzondere bijstand en minimaregelingen hoog. We stellen voor 2023 € 300.000,- beschikbaar om de werkdruk te verlagen. Daarnaast brengen we in opmaat naar de Perspectiefnota in beeld wat we op langere termijn aan maatregelen kunnen en moeten treffen.

22. Bestaanszekerheid uitvoeringsbudget en fonds bestaanszekerheid (doel 4.1.1 )
We (voor)zien we dat een grote groep inwoners en ondernemers hard wordt geraakt door de oplopende inflatie en onderliggende extreme situatie op de energiemarkt. Met zorgwekkende gevolgen voor de bestaanszekerheid van deze Zwollenaren. We hebben nog onvoldoende zicht op het effect van de door het Rijk getroffen maatregelen, waaronder de energietoeslag van 1.300 euro voor inwoners met een inkomen onder 130% van de bijstandsnorm. We blijven volop inzetten op ondersteuning van de stad via de gebruikelijke routes en regelingen. Het moet blijken of deze inzet en de bijdrage van het Rijk voldoende is. Tegelijkertijd willen we niet wachten op deze duidelijkheid. We willen direct kunnen schakelen op het moment dat extra ondersteuning nodig is of bestaande regelingen moeten worden versterkt of verruimd. Om die reden stellen we voor een fonds “Bestaanszekerheid” in te richten en in het kader van de begroting 2023 te voeden met € 1,5 miljoen, te dekken uit de beschikbare TONK-gelden. Daarnaast organiseren we extra dienstverlening/ondersteuning vanuit de gemeente richting de stad. Dit vergt een investering van € 0,57 miljoen in 2023. Deze investering wordt voor € 0,27 miljoen gedekt uit de nog beschikbare rijksgelden voor uitvoeringskosten energietoeslag en voor € 0,3 miljoen uit de beschikbare TONK-gelden.

In bij de begroting 2023 bijgevoegde Informatienota wordt een toelichting gegeven op de aanleiding, opzet en werkwijze van het fonds en maatregelen die uit het fonds of bestaande programma’s kunnen worden gedekt. Het fonds wordt beheerd door een aan te stellen opgavemanager “Bestaanszekerheid”. Diens taak is ook het bewaken van de samenhang en integraliteit van de diverse regelingen en maatregelen en het aanbrengen van versnelling en intensivering in ondersteuning waar nodig. Na instemming van uw raad wordt er een begrotingswijziging gemaakt waardoor het fonds operationeel kan worden.  

23. Op sterkte brengen afd. Maatschappelijke Ontwikkeling (programma 1 tot en met 4)
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

24. Kindloket; financiële ondersteuning kinderen (doel 4.2.1 )
Het college wil een digitaal Kindloket. De ontwikkeling van het Kindloket is een betekenisvolle eerste stap voor een dergelijk loket. Het Kindloket moet dé vindplaats worden voor alle (vragen over) financiële ondersteuning van kinderparticipatie. Vanuit het inwonersperspectief is de werkwijze: "gemeente dit zijn mijn gegevens, geef mij waar ik recht op heb". Om het Kindloket op die wijze in te richten is een projectmatige aanpak nodig. De kosten hiervan bedragen € 45.000,- incidenteel in 2023 en dekken wij uit bestaande middelen kinderparticipatie.

25. SWT werkzaamheden toeslagenaffaire (doel 4.3.2 )
Binnen de gemeente Zwolle vinden we dat Zwollenaren met een hulp- of ondersteuningsvraag de ondersteuning moeten krijgen die nodig is. De toegang hiervoor is belegd bij het Sociaal Wijkteam (SWT). Zo ook voor inwoners die te maken hebben gekregen met de negatieve gevolgen van de toeslagenaffaire. Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag, de toeslagenaffaire. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Toenmalig staatssecretaris Van Huffelen, verantwoordelijk voor Toeslagen, heeft daarom gemeenten gevraagd om die ouders over de volle breedte ondersteuning te bieden. Gemeenten hebben daarmee ingestemd en bieden ouders die zich melden als mogelijk gedupeerde ondersteuning op 5 leefgebieden (financiën, wonen, werk/dagbesteding, gezondheid en gezinssituatie).

Vanaf eind 2020 zijn gemeentes plotseling geconfronteerd met de extra taak die hiervoor vanuit het rijk werd overgedragen. Hiervoor is in Zwolle het “meldpunt toeslagenaffaire” opgericht. Deze urgente werkzaamheden, zijn door de medewerkers van het Sociaal Wijkteam opgepakt zonder dat hier vooraf of tijdens het proces om formatie is gevraagd. Doelgroep van deze ondersteuning zijn alle gedupeerden die een gemeentelijk hulpverleningstraject willen volgen, waarvan de problematiek toegewezen kan worden aan de toeslagenproblematiek. De totale geraamde kosten voor 2022, 2023 en 2024 bedragen resp. € 86.768,-; € 118.232,-; € 118.232,- per jaar. Deze uitvoeringskosten worden gecompenseerd door het Rijk. Met deze compensatie kan er worden ingehuurd om zodoende achterstallig regulier werk te kunnen wegwerken.

26. Aanpak bedrijventerreinen (doel 5.1.1 )
In het coalitieakkoord is meerjarig incidenteel (4 jaar) geld beschikbaar gesteld voor de aanpak bedrijventerreinen (€ 300.000,- per jaar, totaal € 1.200.000,-). We willen samen met ondernemers een forse stap te zetten in de verduurzaming van de bestaande bedrijventerreinen. De gelabelde gelden vanuit het Coalitieakkoord worden ingezet ter versterking van het parkmanagement en de organisatiegraad van de verschillende bedrijventerreinen. Daarnaast worden onder andere verscheidene onderzoeken naar verduurzaming en vergroening uitgevoerd en zijn we voornemens vouchers voor verduurzaming en vergroening te verstrekken (cofinanciering Rijk en Provincie). Met uitvoering van de aanvraag wordt het beschikbare budget volledig uitgenut.

27. Circulaire economie (doel 5.1.2 )
In het voorjaar van 2022 zijn het programmaplan Circulaire economie en de Zwolse aanpak circulair bouwen vastgesteld. Het nieuwe college heeft in het nieuwe coalitieakkoord aangegeven dat het wil inzetten op een circulaire Zwolse economie, als economie voor brede welvaart. Het college gaat verder met de uitvoering van het programmaplan en zet in op het aanjagen van innovatie om de transitie naar een circulaire economie mogelijk te maken. Voor de uitvoering van het programmaplan is extra financiering nodig in 2023 voor de inzet van mensen en kennis. Het gaat hierbij om € 377.000,- aan incidentele middelen voor dat jaar.

28. BIZ Hessenpoort; doelverschuiving naar 5.1.1 van 5.2.1 (doel 5.1.1 )
De verordening bedrijveninvesteringszone  Hessenpoort is met ingang van 2022 met 5 jaar verlengd. Er wordt jaarlijks een directe belasting geheven. De bijdrage wordt geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten in de openbare ruimte en internet. De activiteiten zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid, de ruimtelijke kwaliteit, de veiligheid en de economische ontwikkeling in de bedrijveninvesteringszone. De begrote inkomsten en uitgaven zijn per abuis onderdeel  van de begroting van doel 5.2.1. De budgetten moeten worden overgeheveld van doel 5.2.1. naar doel 5.1.1. Daarnaast is de verwachte bijdrage € 42.000,- en daarmee ook de bijdrage in de kosten, hoger. Dit komt onder andere doordat de bijdrage jaarlijks wordt verhoogd.

29. Ons Stadshart van Morgen, Programmakosten (doel 5.2.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

30. Ons Stadshart van Morgen, Placemaking (doel 5.2.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

31. Intensivering uitvoeringsprogramma cultuur (doel 5.3.2 )
In het nieuwe collegeprogramma zijn structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor cultuur. Het betreft een intensivering, vorig jaar zijn er ook structurele middelen beschikbaar gesteld. Uitwerking van deze aanvraag vindt na de zomer plaats.

32. Uitbreiding formatie team Ruimte (afdeling RenE) (doel 6.1.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

33. Borgen ruimtelijke kwaliteit: Stadsbouwmeester (doel 6.1.1 )
Zwolle staat de komende jaren voor een forse opgave in de fysieke leefomgeving als het gaat om woningbouw, het versterken van de economische positie en het behouden en versterken van de leefbaarheid. Ook de klimaat- en energieopgave vragen om ingrepen in de fysieke leefomgeving. Het is van belang dat de ontwikkeling van Zwolle gepaard gaat met borgen van ‘Ruimtelijke Kwaliteit’. Naar aanleiding van een motie op dit vlak van de gemeenteraad is onderzocht of en op welke wijze de aanstelling van een stadsbouwmeester kan bijdragen aan het borgen van deze ruimtelijke kwaliteit bij de verdere ontwikkeling van de fysieke leefomgeving van Zwolle. De uitkomsten van het onderzoek van het adviesbureau 'BVR Adviseurs Ruimtelijke Ontwikkeling' zijn in de raad besproken. Er is ingestemd met het verder voorbereiden van het aanstellen van een stadsbouwmeester. Bij de aanstelling van de stadsbouwmeester worden afspraken gemaakt over de positie, exacte taken en wijze van verantwoording. De kosten die verbonden zijn aan een stadsbouwmeester (inclusief ondersteuning en een budget voor het organiseren van bijeenkomsten en het betrekken van inwoners e.a.) bedragen € 250.000,- in 2023 en € 300.000,- in 2024 en 2025. Om voldoende “rendement” te krijgen van deze nieuwe taak, is een meerjarige inzet (ten minste 3 jaar) noodzakelijk.

34. Verstedelijkingsstrategie/BO MIRT (doel 6.1.1 )
De looptijd van het maken van de regionale verstedelijkingsstrategie is langer dan gepland. De gemeente levert op diverse wijze inbreng in het ontwikkelproces, zowel door eigen ambtelijke inzet alsmede door actieve deelname in de interbestuurlijke projectorganisatie. Vanuit de werkorganisatie wordt inmiddels ook inzet geleverd voor de afspraken in het kader van versnellingsactie Rijk en afspraken grootschalig ontwikkelgebied Zwolle. Dat zijn nieuwe activiteiten sinds juni 2022 waarvoor aanvullende middelen noodzakelijk zijn. De samenwerking met bestuurlijke partners krijgt ook in 2023 een vervolg om voor het BO Leefomgeving in mei 2023 een aantal specifieke afspraken voor te bereiden, mede in het licht van de uitwerking NOVEX-gebied regio Zwolle. De extra kosten voor personele inzet en aanvullende ondersteuning en onderzoek bedragen € 193.734,-. voor 2022 en € 191.520,- doorloop in 2023. Indien in 2023 na mei nog sprake is van inzet vanuit Zwolle wordt daar bij het voorjaarsmoment over gerapporteerd met een onderbouwing van benodigde middelen.

35. Uitvoeringsagenda Omgevingsvisie (doel 6.1.1 )
De gemeente Zwolle staat de komende jaren voor enorm veel opgaven en transities die ruimte vragen. Zowel in de stad als in het buitengebied. Denk aan wonen, klimaat, economie, duurzame energie, mobiliteit, gezondheid, landbouw en natuur, etc. Op ambitie- en doelniveau hebben we de gewenste ontwikkeling van de Zwolse fysieke leefomgeving vastgesteld in de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van Morgen’. Het Coalitieakkoord benoemt dat de wijze waarop Zwolle gaat groeien staat beschreven in deze visie. Om dat op een doelmatige en gestructureerde wijze te doen is een uitvoeringsagenda Omgevingsvisie nodig. Een uitvoeringsagenda draagt daarmee bij aan een versnelde realisatie van de maatschappelijke opgaven waar we als gemeente voorstaan. De geschatte kosten om uitvoering te geven aan de uitvoeringsagenda zijn € 50.000,- voor 2023.

36. Transformatie Oosterenk (doel 6.1.2 )
Samen met belanghebbende partijen werken we de komende jaren aan de transformatie van Oosterenk van gebied met veel kantorenleegstand naar een aantrekkelijk stadsdeel met een combinatie van wonen en werken. Vanuit een vastgestelde toekomstvisie en ontwikkelagenda willen we de komende jaren aan verschillende opgaven werken om dat aantrekkelijke stadsdeel te realiseren. Voor de komende 3 jaar is hier jaarlijks een bedrag van 397.000 euro nodig. Op basis van een evaluatie van het programma in 2025 wordt bepaald welke bijdrage dan nodig is. Voor 2023 is reeds en eenmalig bedrag geraamd van 200.000, waardoor voor dat jaar 197.000 benodigd is. Concreet zetten we de middelen onder andere in voor het begeleiden van initiatieven voor transformatie van kantoren naar woningbouw. Dan gaat het om het toevoegen van 600 tot 1.250 woningen. Voor de gemeentelijke ‘Stadsrandkavel’ onderzoeken we samen met de corporaties of het mogelijk is hier flexwoningen te realiseren. Daarmee sluiten we aan op een ambitie uit het coalitieprogramma. Tot slot willen we de uitvoeringsmiddelen inzetten voor een groen- en energieplan voor het gebied en geven we vorm aan een ‘Economisch Plan van Aanpak’ om de werkfunctie te behouden en versterken in het gebied. Kortom: met de ontwikkeling van Oosteren zetten we een forse stap in de Zwolse woonopgave in combinatie met substantiële aandacht voor de groen-, energie-, en klimaatopgave.

37. Programma Aanpak Stikstof (PAS) (doel 6.1.3 )
In 2019 heeft de Raad van State uitgesproken dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet als basis gebruikt mag worden voor toestemming voor activiteiten in de fysieke leefomgeving. Dit heeft geleid tot stikstofproblematiek die ontwikkelingen in het fysieke domein sterk beïnvloeden. De landelijke stikstofproblematiek vergt ook zeker nog in 2023 en 2024 extra inzet van de gemeente Zwolle. Deze instabiliteit is recent bevestigd is door gerechtelijke uitspraken die de ontwikkelruimte hebben beperkt. De gemeente stelt zich sinds 2019 proactief op in het stikstofdossier. Door dit proactieve beleid heeft de bouw van woningen voortgang gehad en is de vertraging als gevolg van de stikstofproblematiek verkleind. Ook de vergunningverlening kon door dit beleid doorgaan.

De startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) van het kabinet bevat de contouren voor de transitie van het landelijk gebied. Duidelijk is dat de opgaven op het vlak van natuur, water en klimaat groot zijn. De richtinggevende emissiereductiedoelstellingen voor stikstof doen maatschappelijk en politiek-bestuurlijk stof opwaaien. De reductiedoelstellingen in de omgeving van Zwolle zijn fors. Het is belangrijk om bij de bijdrage die Zwolle levert aan de gebiedsgerichte aanpak te sturen op de inhoud van het coalitieakkoord en de Zwolse omgevingsvisie. De pro actieve houding willen we ook voorzetten in deze ontwikkeling door actief bij te dragen aan de provinciale gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel. Die aanpak moet o.a. leiden tot een ‘Gebiedsagenda Stikstof’ waarin staat hoe de uitstoot van stikstof in het gebied terug wordt gedrongen passend bij de richtinggevende doelstelling per gebied van het rijk. Een vitaal platteland, een robuuste natuur zal ook bijdragen aan de ontwikkelruimte voor woningbouw binnen de gemeente. Dit politiek gevoelige en complexe proces blijft ook de komende jaren inzet vragen. Voor 2023 en eerste helft 2024 vragen we in totaal een budget van € 200.000,- aan.

38. Handhaving energielabel C kantoorgebouwen (doel 6.1.3 )
In het Bouwbesluit is vastgelegd dat per 1 januari 2023 een kantoor energielabel C of beter moet hebben om nog als kantoor gebruikt te mogen worden. In ons huidige VTH beleid is aangegeven dat wij inzetten
“…..op de controle van de verplichting die in het Bouwbesluit 2012 is opgenomen als het gaat om het feit dat ieder kantoorgebouw (uitzonderingen daar gelaten) minimaal energielabel C moet hebben per 1 januari 2023.” In het VTH programma 2022 is hiervoor echter geen capaciteit voor geraamd, omdat wij gelet op de geringe beschikbare capaciteit bij Toezicht scherpe keuzes moeten maken. Dit programma is bestuurlijk vastgesteld.

Zwolle ontvangt vanaf 2021 tot en met 2025 € 12.000,- per jaar, daarna wordt de bijdrage lager. Deze middelen willen we in 2022 en verder  in gaan zetten. Of deze middelen toereikend zijn voor deze toezichtstaak is nu nog niet duidelijk maar in ieder geval voldoende om te starten. In eerste instantie zal gestart worden met het administratief opvragen en registreren van de energielabels. Ook gaan wij in gesprek met de OD om bekijken of zij deze werkzaamheden kunnen oppakken. Overigens zal de inzet zeker niet gericht zijn op sluiting. Net als Deventer zullen wij de eigenaar va een kantoorgebouw een periode geven om verbeteringen door te voeren. Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen of last onder dwangsom een optie zijn.

39. Uitbreiding Beheer, Erfgoed en Gebouwen (doel 6.1.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

40. Implementatie en beheersing Nota GOVO (doel 6.1.5 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

41. Beleidsontwikkeling Vastgoed (doel 6.1.5 )
De verwachting is dat eind 2022 de nota kostenverhaal Govo ter vaststelling aan de Raad wordt aangeboden.
Een nota kostenverhaal gebiedsoverstijgende voorzieningen (Govo) biedt de basis voor het verhalen van kosten van gebiedsoverstijgende voorzieningen. Het gaat om voorzieningen ten bate van de hele stad, die ten dele toerekenbaar zijn aan een nieuwe locatieontwikkeling en ten dele aan bestaande of andere nieuwe wijken. Bestaande woningen en bedrijven hebben ook profijt van de nieuw aan te leggen voorzieningen.
Een nota kostenverhaal Govo zorgt voor een eenduidige methode en transparantie richting initiatiefnemers. De initiatiefnemers weten dan voordat ze aan een nieuwe ontwikkeling beginnen hoeveel ze moeten bijdragen aan gebiedsoverstijgende voorzieningen. Daarbij wordt het risico op ad hoc afspraken in het private traject of te grote verschillen in toepassing van de wettelijke regels per afzonderlijke situatie voorkomen.
De toepassing van de kostenverhaal Govo vraagt om een zorgvuldig proces en handelswijze na eventuele inwerkingtreding. Het wel of niet invoeren van het instrument GOVO vraagt eerst nog bestuurlijke en politiek overleg. We dekken in deze begroting enkel de kosten voor verdere uitwerking van het instrument af (à € 40.000,- in 2023).

42. Investeringsagenda Wonen (doel 6.2.1 )
Zwolle is een aantrekkelijke stad om te wonen en te verblijven. Dat maakt dat er een grote vraag naar (betaalbare) woningen is in Zwolle. Om aan die vraag te voldoen is de ambitie om tot 2030 10.000 woningen toe te voegen. Daarbij zetten we stappen naar een meer klimaatbestendige en gezonde woonomgeving, niet alleen via nieuwbouw maar ook in de bestaande wijken.

De context waarbinnen we uitvoering willen geven aan deze ambities is de afgelopen 2,5 jaar sterk veranderd. De woningmarkt is verder onder druk te komen staan. Prijzen blijven stijgen, de vraag naar betaalbare woningen neemt verder toe, de toegankelijkheid van de markt staat onder druk voor jong en oud, de rente stijgt et cetera. Daar komt bij dat er een tekort is aan materiaal en arbeidskrachten waardoor de productieketen stokt. Partners maken zich zorgen om haalbaarheid en productiesnelheid door stapeling van opgaven.Tegelijkertijd pakt het rijk landelijke regie door de lancering van de Nationale Bouw- en Woonagenda, wordt op regionaal niveau aan een verstedelijkingsstrategie gewerkt en zijn in het coalitieakkoord een aantal nieuwe ambities opgenomen.

Het tempo aan nieuwe dingen (en wijzigende regelgeving) wat gevraagd wordt verhoudt zicht niet tot tempo om af te stemmen met partners. Bovendien zien we dat ondanks dit alles de woningbouwproductie stagneert. De gemeentelijke Woonvisie is (en blijft) het kader voor de woonopgave. Met de Ontwikkelstrategie Wonen bieden we houvast en helderheid voor de uitvoering. De werkingstermijn van de huidige ontwikkelstrategie loopt op zijn einde. Een herijking van deze ontwikkelstrategie is nodig om - gelet op de veranderde context - een actueel kader te bieden en de uitvoering van onze woonambities op gang te houden. Deze herijking wordt op een bondige wijze opgepakt. Om op dit alles adequaat in te spelen is een aantal gerichte investeringen nodig. Dit onder meer ten behoeve van het opstellen van een huisvestingsverordening, het stimuleren van doorstroming en het realiseren van onze ambities met betrekking tot wooncorporaties.

Er wordt voor de BERAP 2022 een incidenteel budget beschikbaar gesteld ad. € 125.000,-. Dit is ten behoeve van de herijking van de Ontwikkelstrategie Wonen en voor het verzorgen van aanvragen voor de Woningbouwimpuls (WBI). Voor de begroting 2023 een incidenteel budget ad. € 400.000,-. Dit onder meer voor de bredere doorontwikkeling van het programma Wonen en de ontwikkeling van een aanpak voor Doorstroming.

43. Gebiedsvisie Zwartewaterallee (doel 6.3.1 )
De gebiedsontwikkeling aan de Zwartewaterallee komt door de toewijzing als één van de woningbouwimpulsgebieden (WBI) in Zwolle in een andere fase. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid te sturen op het realiseren van de beoogde woningbouw, omdat anders de WBI maatregelen niet uitgevoerd kunnen worden en de planning van de woningbouw niet wordt gehaald. De veranderende rol van faciliterend naar regie heeft gevolgen voor de gemeentelijke inzet in dit gebied. Aanvullend op de eerder beschikbaar gestelde gelden is in 2022 een bedrag van € 200.000,- nodig voor planbegeleiding en onderzoeken en in de jaren 2023 en 2024 € 160.000,- respectievelijk € 80.000,-.

44. Herinrichting Industrieweg (doel 6.3.1 )
In het coalitieakkoord 'Samen voor een waarde(n)volle toekomst' is opgenomen dat een transitie van ons mobiliteitssysteem noodzakelijk is, waarbij we meer ruimte geven aan voetganger en fietser. Daarbij staat de verkeersveiligheid voorop. Het herinrichten van de Industrieweg van een 30 km/uur weg naar een fietsstraat past in deze ambitie. Het waterschap Drents Overijsselse Delta werkt aan het versterken van de dijken rond Zwolle. In oktober 2021 is het Definitief Ontwerp (DO) voor de dijkversterking van het project Stadsdijken opgeleverd. Vanaf 2022 wordt de dijkversterking uitgevoerd. Dat duurt tot en met 2024.

Door de werkzaamheden aan de dijk bestaat de kans om ook het tweede deel van de Klooienberglaan en de Industrieweg op te knappen en om te vormen naar een fietsstraat. Dit biedt ook de mogelijkheid om de route en het kruispunt met de Obrechtstraat/ Klooienberglaan en het kruispunt met de Willaertstraat veiliger, overzichtelijker en comfortabeler te maken. Het veiliger maken is een wens die door diverse omwonenden regelmatig genoemd wordt. Tevens past deze herinrichting in ons STOMP-principe, zoals vastgelegd in de Omgevingsvisie en de Mobiliteitsvisie en het fietsbeleid van de provincie Overijssel. Op regionale schaal maakt de Klooienberglaan onderdeel uit van de door- of snelfietsroute Zwolle – Hasselt en binnen het stedelijke netwerk van de belangrijke fietsroute Stadshagen – Holtenbroek – Centrum.

Door de aanpassing van het kruispunt met de Obrechtstraat en Klooienberglaan kan ook de ontsluiting van het nieuwe plan Zwartewaterzone worden aangepast. Het voordeel is dat motorvoertuigen rechtstreeks van de Obrechtstraat het terrein op kunnen rijden. In de huidige situatie moeten motorvoertuigen eerst via de Industrieweg rijden. Voor de herinrichting zetten we in 2023 € 45.000,- en in 2024 € 245.000,- in.

45. Procesmanager I-centrale i.o (doel 6.3.1 )
Bij de begroting 2022 zijn voor de jaren 2022 en 2023 impulsgelden met een omvang van € 125.000,- per jaar opgenomen ten behoeve van het aanjagen van de doorontwikkeling van de huidige parkeercentrale naar een I-centrale. De gedachte hierachter is door nu te investeren/aanjagen voorkomen wordt dat extra structurele uitgaven moeten worden gedaan. Door slimmer samen te werken en de verschillende domeinen (mobiliteit, IV, assetmanagement, security/openbare orde en veiligheid) met elkaar te verbinden kan de dagelijkse sturing van de stad in een steeds dynamischer en datagedreven omgeving worden uitgevoerd. Hiermee zijn we beter voorbereid op de gevolgen van de keuzes die zijn/worden gemaakt; Zero Emissie stadslogistiek, uitvoering geven aan de STOMP-methode, instandhouden bereikbaarheid van de stad in een toenemende stedelijke verdichting, oog voor kwaliteit van de buitenruimte, etc. Dit sluit ook aan bij het coalitieakkoord (inzet op groei van de stad, mobiliteitstransitie, bereikbaarheid). De ontvangen impulsgelden maken dit mogelijk. Aanvullend wordt voor het jaar 2024 € 74.000,- beschikbaar gesteld.

46. Programmakosten Spoorzone (doel 6.3.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

47. Mobihubs (doel 6.3.1 )
In het coalitieakkoord is opgenomen dat we toe willen naar een autoluwe binnenstad. Het doel is om vanuit het voetgangersgebied gefaseerd nieuwe autoluwe gebieden toe te voegen, passend bij het actuele en gewenste dominante gebruik. Waarbij we werken aan voldoende parkeerfaciliteiten en mobiliteitshubs rond de binnenstad. In onze vastgestelde Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie zijn deze mobiliteitshubs al geïntroduceerd en concreet benoemd. De ambities van meer woningen, een goede bereikbaarheid en leefbaarheid en toch ook blijven bouwen aan een aantrekkelijke klimaatadaptieve, groene en op termijn een energieneutrale stad vragen allemaal ruimte. Een oplossingsrichting die we zien is de introductie van Mobihubs. Dit zijn aantrekkelijke, goed bereikbare voorzieningen waar auto- en fietsparkeren gecombineerd worden met het aanbieden van deelfietsen en –auto’s, bushaltes en andere voorzieningen als pakketkluizen en toiletten. En tegelijk de functie hebben van opwek, opslag en/ of teruglevering van energie.

Eind 2021 zijn we gestart met een verkenning naar deze Mobihubs aan de hand van 3 samenhangende sporen :
zichtbaar maken en verspreiden, transitie in beleid en experimenteren, als voorbeeld hoe het kan.
Op dit moment loopt deze verkenning nog, maar we zien dat dit in 2023 een vervolg moet krijgen met een aanvullend, of verdiepend onderzoek of misschien wel een hub-regisseur die de integraliteit en het hub-netwerk gaat bewaken. De benodigde middelen voor 2023 bedragen € 115.000,-.

48. Digitaliseringsopgave mobiliteit (doel 6.3.2 )
In het coalitieakkoord is opgenomen dat een belangrijke voorwaarde voor het kunnen groeien van Zwolle is dat de bereikbaarheid naar en binnen de stad op orde blijft. Onderdeel van deze goede bereikbaarheid is dat overheden, maar ook weggebruikers waar nodig kunnen beschikken over actuele (mobiliteits)data, zoals maximum snelheden, verkeersintensiteiten, beschikbaarheid van parkeervoorzieningen en bijvoorbeeld geldende venstertijden.

In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (kortweg: BO MIRT) hebben Rijk en regio's afspraken gemaakt om eind 2023 in heel Nederland de mobiliteitsdata structureel goed op orde te hebben en houden. Op basis van data kunnen overheden efficiënter en effectiever verkeers- en assetmanagement uitvoeren. Zo biedt data meer inzicht in het actuele gebruik van de openbare ruimte en geeft het mogelijkheden om gerichter en pro-actiever het verkeer te sturen. Daarbij past het in onze ambitie om steeds meer gebruik te maken van de mogelijkheden die digitalisering ons biedt, zoals de i-Centrale, de intelligente verkeerslichten, of het automatiseren van verkeerstellingen of handhavingsacties met de scanauto.

Het betreffen 15 data-onderdelen over onder andere de actuele maximum snelheden, wegwerkzaamheden, data van intelligente verkeerslichten (iVRI's), locatie en beschikbaarheid van parkeervoorzieningen data voor de logistieke sector (venstertijden, milieuzones, inrijbeperkingen etc), maar ook het borgen van privacy en veiligheid. Voor overheden, dus ook voor ons als Zwolle betekent dit een meerjarig transitieproces waarbij data als “nieuwe modaliteit” organisatorisch ingebed wordt in de kerntaken. Om de datalevering op orde te brengen is in 2023 extra inzet nodig, kosten € 30.000,-.

49. Afkoopbijdrage voor parkeren Weezenlanden Noord (doel 6.3.3 )
Voor het project Weezenlanden Noord is door Openbaar Belang, OCNE (combinatie Nijhuis en Explorius) , gemeente gezocht naar een oplossing voor het bezoekersparkeren  Daarbij is contact gezocht met de provincie om het bestaande contract voor het gebruik van de provinciale parkeerplaatsen ’s avonds en in de weekenden ook te laten gelden voor de bezoekers Weezenlanden Noord. Door deze oplossing wordt de businesscase parkeren voor het project Weezenlanden Noord haalbaar. Hierdoor kan het bestemmingsplan voor Weezenlanden Noord verder worden uitgewerkt en in procedure worden gebracht. Door de ontwikkelaar wordt een bedrag van € 440.000,- in een gezamenlijk fonds gestort voor mobiliteitsonderzoek en mogelijke parkeeroplossingen. Het bedrag wordt in termijnen ontvangen. Voorgesteld wordt dit bedrag toe te voegen aan de reserve parkeren en dit hiervoor te labelen. Voor de inzet van een extern bureau en ambtelijke capaciteit is in 2022 een bedrag nodig van € 50.000,- en in 2023 € 49.000 dat gedekt kan worden uit de afkoopsom van € 440.000. Over de inzet van het restant van de afkoopsom ontvangt de raad op termijn een voorstel.

50. Energietransitie (doel 6.4.1 )
Het Coalitieakkoord noemt de transitie naar een klimaatneutrale samenleving één van de belangrijkste uitdagingen waar we op dit moment voor staan. De ambitie is uitgesproken dit proces de komende jaren te versnellen met als doel om Zwolle in 2040 klimaatneutraal te zijn. Het Coalitieakkoord legt vooral de focus op versnelling van de energietransitie in de gebouwde omgeving (bewoners en bedrijven), de aanpak van energie armoede als gevolg van hogere energieprijzen en meer ruimte voor bewonersinitiatieven. Daarnaast zet het akkoord in op intensiveren van de energietransitie bij bedrijven, aandacht voor de publieke taak bij de exploitatie van warmtenetten, eigen gebouwen energieneutraal en extra zoekgebied windenergie (met een voorkeur voor Haerst).

In 2023 stellen we een budget van € 2,4 miljoen beschikbaar voor:

  • versnelling van de energietransitie en gebouwde omgeving, aanpak armoede en meer ruimte voor bewonersinitiatieven. De kosten € 1,0 miljoen dekking  we uit de gelden voor energiearmoede zoals opgenomen in het coalitieakkoord.
  • Verder ondersteunen we ondernemersverenigingen/energiecoöperaties bij het helpen van bedrijven met besparen en zon-op-dak investeringen. (binnen mogelijkheden van netcongestie). raming € 100.000.
  • Om regie te kunnen voeren in de warmtetransitie onderzoeken we de mogelijkheid voor het oprichten van een warmtebedrijf en de rol van de gemeente daarin. We leggen in het voorjaar van 2023 een besluit voor aan de gemeenteraad en bereiden dat zorgvuldig voor met partners, college en raad. In 2023 lopen we onze transitievisie warmte na (APK) en actualiseren deze waar nodig. We trekken lessen uit onze wijkaanpakken om stadsbrede uitgangspunten op te stellen en stadsbrede regie te kunnen voeren en bekijken hoe we warmte-initiatieven in de stad maximaal kunnen steunen binnen de beschikbare middelen. We zetten daarnaast in op de doorontwikkeling van de warmtetransitie in Berkum en Holtenbroek en Aa-landen. We begroten hiervoor €1.000.000.
  • We onderzoeken de mogelijkheden voor een extra zoekgebied wind (locatie Haerst) met inwoners, buurgemeenten en lokale partners in 2023. We begroten hiervoor € 200.000.
  • Voor programmaoverstijgende kosten ramen we € 100.000 voor subsidies, communicatie en lobby.

51. Klimaatadaptatie (doel 6.4.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

52. Personele kosten begeleiding HWBP-projecten (doel 6.4.4 )
Het Waterschap Drents Overijsselse Delta werkt aan het hoogwaterbeschermingsprogramma. Op dit moment worden drie projecten voorbereid (langs Zwarte Water-Holtenbroekzijde, langs de IJssel en langs de Vecht). In 2023 komt daar nog een project bij: Mastenbroek-IJssel. Alle werkzaamheden worden verricht door het waterschap. Dat zijn bijvoorbeeld het opstellen van ontwerpen, het voeren van participatietrajecten en uiteindelijk de realisatie. Omdat de werkzaamheden binnen de gemeentegrenzen worden uitgevoerd treedt de gemeente sinds 2017 als partner op bij deze projecten. De werkzaamheden betreffen inbrengen lokale kennis, meedenken bij participatietrajecten, bewaken van belangen van inwoners en van gemeentelijke belangen en ambities (zoals bijvoorbeeld klimaatadaptatie en ecologie). Ook worden de uren gebruikt voor beoordelen en toetsen van ontwerpen en advisering aan het gemeentebestuur. Periodiek vindt bestuurlijk overleg plaats via de Bestuurlijke begeleidingsgroep. De gemeente probeert de ambtelijke kosten zoveel mogelijk te beperken en efficiënt uit te voeren, maar bedroegen de afgelopen jaren gemiddeld € 100.000,- per jaar. De kosten van deze gemeentelijke uren zijn niet subsidiabel en moeten door de gemeente zelf worden opgebracht. We stellen € 100.000,- per jaar beschikbaar voor de jaren 2023 tot en met 2026.

53. Bewonersinitiatieven (doel 7.1.1 )
Al jaren stimuleren we (kleinschalige) leefbaarheidsinitiatieven van bewoners. Die initiatieven neemt een steeds grotere vlucht. We zien veel initiatieven gericht op ‘van grijs naar groen’. We ondersteunen deze initiatieven omdat zij een bijdrage leveren aan onze doelstellingen op het gebied van klimaat en tegelijkertijd de onderlinge binding en betrokkenheid van inwoners versterken. Door de groei van het aantal bewonersinitiatieven is het budget binnen wijkmanagement niet toereikend voor het ondersteunen van de bewoners initiatieven. In 2021 is het gelukt om de hoeveelheid initiatieven financieel te ondersteunen mede door een eenmalige Provinciale subsidie. Willen we deze initiatieven op dezelfde voet blijven steunen dan zijn daarvoor extra financiële middelen benodigd. Bij de Berap 2022-01 is daarom al melding gemaakt van het tekort en is € 48.500,- uit de reserve nog uit te voeren werken beschikbaar gesteld. Met name door de stijging van realisatiekosten verwachten we, gelet de nog op stapel staande initiatieven en de nog verwachte plannen n.a.v. Burendag 2022 voor de rest van 2022 een tekort van € 45.000,-. Voor de komende jaren is, ook gelet de (soms forse) stijging van de realisatiekosten, op jaarbasis € 150.000,- nodig. We stellen dit bedrag per jaar beschikbaar voor de jaren 2023 tot en met 2026.

54. Voortzetting tijdelijke uitbreiding Stadsdeel Midden (doel 7.1.1 )
Zwolle is een stad die groeit en dat heeft zeker zijn effect op de Binnenstad. De inbreiding in het Stadshart, ontwikkelingen in en rond het Stationsgebied, de gebiedsontwikkeling in het Broerenkwartier, de complexe puzzel rondom de bouwlogistiek in het Stadshart. Allemaal ontwikkeling die grote invloed hebben op de veiligheid en leefbaarheid. Daarnaast zien we op verschillende plekken in de binnenstad ongewenste situaties ontstaan door overlastgevende groepen. Een soortgelijke ontwikkeling zien we in de wijken rondom het centrum. Directe, adaptieve en probleemoplossende betrokkenheid van het wijkmanagement is essentieel om de ontwikkeling van de binnenstad op koers te houden, kansen te verzilveren en een bijdrage te kunnen leveren aan oplossing van problematiek. Voorgesteld wordt om de tijdelijke extra inzet vanuit wijkmanagement/beheer tot het einde van het jaar te continueren: kosten € 43.230,-. Daarnaast stellen we voor ingaande 2023 extra middelen voor een wijkmanager beschikbaar te stellen  om te komen tot een duurzame oplossing: kosten € 125.000,- voor drie jaar (2023, 2024 en 2025).

55. Achterstallig onderhoud kunst in de openbare ruimte (doel 7.1.2 )

In 2021 is het beheer en onderhoud structureel in beeld gebracht van de culturele beelden in de openbare ruimte Het beheer is in lijn gebracht met de manier van beheren en zichtbaar maken van andere (technische) kunstwerken in de openbare ruimte, zoals dat nu al gebeurt bij het Cluster Grijs in het Fysieke Domein.  Hierbij is een 0-meting gedaan van de kwaliteit van deze beelden en getoetst aan de kwaliteitseisen voor beeldkwaliteit en veiligheid. Hieruit kwam naar voren dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Dit kan opgelost worden door een eenmalige inhaalslag van €128.000,- excl. btw. De motivatie voor de incidentele extra middelen is:

  1. Het aantal beelden in de openbare ruimte neemt toe (mede als gevolg van de groei van de stad);
  2. Informatie over de beelden dient voor de bewoners / bezoekers van de stad zichtbaar te zijn;
  3. Het professionaliseren van het onderhoud blijft structureel om een bijdrage vragen.

56. Beheer buitenruimte , onderdeel achterstallig onderhoud (doel 7.1.2 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

57. Nedvang gelden (doel 7.1.2 )
Tot en met 31 december 2022 ontvangen wij als gemeente de zogenoemde Nedvang-gelden ter compensatie voor het bestrijden van zwerfafval in de openbare ruimte. Deze gelden komen vanuit afspraken die de Verpakkingsindustrie heeft gemaakt met o.a. VNG en het Rijk en worden gebruikt voor het opruimen van zwerfafval/zwerfvuilacties in de wijken. Deze gelden worden over 2023 niet meer uitgekeerd. Met het verpakkend bedrijfsleven wordt onderhandeld over een nieuwe vergoeding voor de bestrijding van zwerfafval. Deze vergoeding wordt gelieerd aan de nieuwe SUP-regeling (single use plastics) en gaat naar alle waarschijnlijkheid in per 2024. Dit houdt in dat wij in 2023 ruim € 150.000,- aan financiering op dit gebied missen. De bestrijding van zwerfafval vindt veelal plaats door vrijwilligers in de openbare ruimte. Zo zijn er binnen de gemeente Zwolle ruim 300 vrijwillige zwerfvuilruimers die met deze gelden ondersteund worden in het bestrijden van zwerfafval (levering grijpers en hessen en ophalen van het ingezamelde afval). Ook de jaarlijkse scholenactie, waar vele duizenden basisschoolleerlingen aan bijdragen, wordt uit dit budget bekostigd. Daarnaast wordt met dit budget bijgedragen aan extra activiteiten zoals de clean-upday, extra inzet in parken en buurten en inzet op de burendag.

Wij willen in het kader van participatie en bewustwording (inwoners ondersteunen bij verduurzaming), zoals benoemd in het coalitieakkoord, deze zwerfvuilacties niet stoppen. Temeer daar inzet van vrijwilligers enorm belangrijk is voor het leefbaar houden van de wijken en buurten en hierover ook het nodige in het Coalitieakkoord bij wordt gezegd bij het onderdeel wonen & leven. Hierin staat onder andere dat er bijgedragen moet worden aan een klimaatbestendige en gezonde woonomgeving. Het verwijderen van zwerfvuil geeft hier invulling aan.
Wél zien wij mogelijkheden, nu ROVA stopt met het programma MooiSchoon, om enkele bezuinigingen op dit programma door te voeren. Zo zal het hele platform MooiSchoon niet overgenomen worden van ROVA, maar zullen wij dit koppelen aan ons eigen wijkplatform 'Mijn Wijk'. Ook de inzet op deze acties zal ietwat worden teruggebracht tot binnen onze eigen gemeentegrens. Wij denken hiermee € 50.000,- te kunnen besparen waardoor er in 2023 (incidenteel) € 100.000,- nodig is. Vanaf 2024 is de verwachting dat nieuwe landelijke gelden beschikbaar komen voor dit onderwerp.

58. Meekoppelkansen HWBP-IJsselwerken (Zwolle -Olst) (doel 7.1.3 )
In juni 2020 heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het waterschap Drents Overijsselse Delta. Partijen hebben afgesproken het ontwerp en realisatie van drie meekoppelkansen mee te nemen in het hoogwaterbeschermingsproject IJsselwerken. Een van deze meekoppelkansen (fietspad over terrein Engie) is afgevallen en kan beter meegenomen worden in de planontwikkeling voor het Engie-terrein. De resterende meekoppelkansen zijn de aanleg van een buitendijks wandelpad om het Beekmanpad te ontlasten en de recreatiemogelijkheden te versterken. De andere meekoppelkans is het verplaatsen van het parkeerterrein van het Engelse Werk. Op deze manier kan het autoverkeer over de dijkweg worden verminderd en de route worden gereserveerd voor fietsers en voetgangers. Daardoor wordt de plek veiliger en aantrekkelijker.
De meekoppelkansen kunnen onafhankelijk van elkaar worden aangelegd. Voor de maatregelen is in 2024 totaal € 605.000,- nodig, waarvan € 225.000,- voor het voetpad en € 380.000,- voor het verplaatsen van het parkeerterrein Engelse Werk. Deze kosten nemen we nu al mee in onderliggende begroting.

59. Ruimte voor de Vecht 2023-2026 (doel 7.1.3 )
Programma Ruimte voor de Vecht werd met ingang van 2019 voor vier jaar voortgezet als Netwerkorganisatie met 13 partners (provincie, 4 gemeenten 2 waterschappen en NGO’s). Het doel van het netwerk is om integraal te kunnen blijven investeren in het Vechtdal aangaande waterveiligheid, natuur, landbouw en toerisme. De organisatie heeft afgelopen periode 2019-2022 aangetoond succesvol te kunnen opereren, onder meer door deelname aan de Regiodeal Regio Zwolle. Daardoor zijn ook rijksmiddelen beschikbaar gesteld voor de duurzame, integrale en waterveilige ontwikkeling van het Vechtdal. Om dit netwerk voort te zetten is het nodig weer een samenwerkingsovereenkomst sluiten van 4 jaar (2023-2026), en de daarvoor benodigde middelen beschikbaar te stellen van in het totaal € 400.000,- per jaar. Hiervan dragen de andere partners € 366.660,-/jaar en is de vereiste cofinanciering vanuit Zwolle € 33.330,-/jaar voor de komende 4 jaar.

60. Uitvoering Groen en Recreatiebeleid (doel 7.1.3)
Momenteel is de actualisatie van Groen- en Recreatiebeleid gaande (opdracht vanuit Omgevingsvisie, en beschikbaar stellen van middelen hiervoor). Dit beleid zal voorjaar 2023 voor bestuurlijke besluitvorming gereed zijn. Nu al is duidelijk dat het bouwen van 10.000 woningen in en rond de stad een vergroening vergt in de stad en meer groen óm de stad. Dit om in balans te groeien. Zodat Zwolle een prettige, leefbare en gezonde stad blijft, met voldoende koele groene plekken, waar het water goed kan worden opgevangen, waar kinderen buiten kunnen spelen, waar ruimte is voor evenementen in het groen en de biodiversiteit toeneemt. Gezondheid en klimaatadaptatie profiteren mede van verbetering en aanleg van het openbaar groen.

Aan het nieuwe Groen- en Recreatiebeleid wordt een Uitvoeringsagenda gekoppeld. Daarvoor wordt conform de wens uit het Coalitieakkoord een Natuurinvesteringsagenda ingericht. Om niet een jaar verloren te laten gaan, wordt vooruitlopend op een structureel budget vanaf 2024, voor 2023 een incidenteel bedrag voor uitvoering beschikbaar gesteld van € 200.000,-. Daarmee kan in 2023 al een start worden gemaakt met het “laaghangend fruit”:

  • Een actie “iedereen een boom” in combinatie met kleinschalige bosaanleg in de stadsrand ( € 100.000,-)
  • Nieuwe recreatieve wandelroutes in de stadsrand, o.a. in Zandhove, in sportpark Pelikaan e.o. (€ 50.000,-).
  • Het versterken van groene en recreatieve buurtinitiatieven, zoals het vergroten van de pilot Bloeiende weide- en akkerranden en andere landschapselementen (past in landelijke Aanvalsplan Landschap), het versterken van de Groene Loper Zwolle (€ 50.000,-).

Bij de Perspectiefnota 2024-2027 en/of begroting van 2024 wordt een structureel budget aangevraagd voor de Uitvoeringsagenda Groen en Recreatiebeleid, die dan naar verwachting door de raad is vastgesteld.

61. Tijdelijke formatie spelen en recreatie (basis op orde) (doel 7.1.3 )
Het cluster spelen en recreatie levert een belangrijke bijdrage aan hoe inwoners de buitenruimte ervaren; een bijdrage aan de leefbaarheid. Helaas is er onvoldoende tijd om alles goed op te pakken. Daarnaast zijn de afspraken met deelnemende partijen niet altijd even up-to-date en is het beleid verouderd. Het komend jaar gaan we, samen met externe partijen, aan de slag om het recreatie- en beweegbeleid van de toekomst vorm te geven en de herinrichting van de skatebaan in park de Weezenlanden op te starten. Daarnaast willen we graag de achterstanden in contracten en afspraken gaan inlopen; de basis op orde brengen. Hieronder verstaan we ook het inhalen van vervanging van valondergronden, de toenemende inzet bij kleinschalige participatieprojecten waarborgen en de implementatie van de gegevens in het gemeentelijk systeem afronden (tbv MJOP). Om voorgaande mogelijk te maken, stellen we een tijdelijke capaciteitsimpuls voor het jaar 2023 voor. Dit vooruitlopend op het nieuw vast te stellen beleid. Dit nieuwe beweeg- en recreatiebeleid wordt inclusief de structurele vertaling hiervan in mens- en middelen aan u voorgelegd ter besluitvorming (kosten 2023 €140.000,-).

62. Maatschappelijke Voorzieningen (doel 7.1.4
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

63. Systeemwijziging bekostiging onderhoud verhuurde panden (doel 7.1.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

64. Implementatiekosten mobiele handhavingsapplicatie (doel 7.2.3 )
In 2022 vindt de (verplichte) aanbesteding plaats rond de vervanging / aanschaf van de bij het team Toezicht Openbare Ruimte van applicatie. Voor de implementatie van deze applicatie is € 50.000,- noodzakelijk.

65. Van 50 naar 30 kilometer per uur (doel 7.2.4 )
In het coalitieakkoord 'Samen voor een waarde(n)volle toekomst' is opgenomen dat een transitie van ons mobiliteitssysteem noodzakelijk is, waarbij we meer ruimte geven aan voetganger en fietser. Daarbij staat de verkeersveiligheid voorop. Het herinrichten van wegen of kruispunten, waarbij de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur wordt teruggebracht past binnen dit principe. In de mobiliteitsvisie hebben we vastgesteld dat we conform het STOMP-principe werken in Zwolle. We willen voetganger en fietser een prominentere plaats geven in onze openbare ruimte. In de Omgevingsvisie is dit principe kracht bij gezet door het autoverkeer zoveel mogelijk te verzamelen op de buitenring zodat de binnenring autoluw kan worden. Om het autoverkeer naar de ring te krijgen en tegelijkertijd binnen die ring verblijfskwaliteit te maken is het van belang dat de snelheid van wegen binnen die ring naar beneden gaat. Landelijk is de ambitie om de leidende maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur terug te brengen. In Zwolle willen we hier nu ook concreet uitvoering aan geven.

In het coalitieakkoord is voor 2023 € 100.000,- vrijgemaakt om te investeren in verkeersveiligheid. Deze middelen willen we met dit voorstel adresseren om een eerste stap te maken in verlaging van de maximumsnelheid. We denken hierbij aan de Wipstrikkerallee. Daar wordt dit jaar het kruispunt met de Brederostraat en Top Naeffstraat al aangepast. De rotonde met de Hanekamp staat op de nominatie om aan te pakken. Met de investering van € 100.000,- zouden we de overige kruispunten van de Wipstrikkerallee aan kunnen pakken waardoor de hele weg naar 30 km/u terug zou kunnen. Deze investering past ook binnen het subsidiekader van de provincie en het Rijk. We willen verkennen of zij ook kunnen bijdragen aan de opgave om van 50 naar 30 te gaan. In dit bestedingsvoorstel houden we hier nog geen rekening mee.

66. Actualisatie GRP 2022-2026 (doel 7.3.2 )
De begroting 2023 van riolering wijkt af van de door de Raad vastgestelde GRP 2022-2026 door veranderde omstandigheden, met name actualisatie groei van de stad/aansluitingen en indexaties, en bijgestelde planning en prijsstijging van groot onderhoud. Daardoor stijgen de kosten en in mindere mate de opbrengsten en wijzigt de onttrekking aan de voorziening riolering met € 608.976,-.

67. Content creator sociale media t.b.v. het bestuur (doel 8.1.2 )
Sociale media vraagt voortdurende aandacht en alertheid om actief in te spelen op de actualiteit en te reageren op berichtgeving op sociale media. Ook is het van belang om via sociale media zichtbaar te maken wat het dagelijkse bestuur doet voor de inwoners en ondernemers in de stad. Door een Content creator sociale media aan te trekken kan er snel gereageerd worden op de digitale actualiteit met betrekking tot bestuurlijke onderwerpen. Tevens kan de Content creator sociale media het college B&W zichtbaarder maken door mee te gaan naar optredens, openingen etc en daar verslag van te doen via sociale media. Dit kan via tekst, video’s en beeld. Het zichtbaar maken wat het college van B&W doet voor de stad, draagt bij aan een transparantere en toegankelijkere overheid.
Op dit moment is de functie Content creator sociale media belegd binnen de afdeling Communicatie, terwijl de behoefte hieraan vanuit het dagelijkse bestuur groot is. Voor 2022 stellen we € 47.000,- en voor de jaren 2023 tot en met 2026 € 82.000,- per jaar.

68. Positionering Hartstad Zwolle (doel 8.1.2 )
We zien dat we steeds vaker samen met partners in de stad en daarbuiten werken aan de opgaven van Zwolle. We kunnen het steeds minder alleen en hebben (de steun van) partners en stakeholders nodig. We zien daarnaast dat Zwolle de afgelopen jaren er meer toe doet als het gaat om ontwikkelingen die bijdragen aan de regio en opgaven van het rijk. Zwolle ziet zich de komende jaren voor grote opgaven gesteld en heeft daarbij de regio, provincie en het Rijk nodig..

De stad, gemeente en regio Zwolle positioneren zich onder verschillende noemers voor uiteenlopende doelgroepen en op verschillende podia. Een meer eenduidige positionering draagt bij aan het vergroten van onze merkwaarde als aantrekkelijke stad om te wonen, werken, studeren en verblijven en helpt daarmee de gewenste doelgroepen aan ons te binden. We kiezen in onze aanpak voor een waardengedreven benadering, die Zwolle positioneert als een stad met een uniek (sociaal) kapitaal, die daarmee ook partners aan zich weet te binden die samen met de gemeente willen werken aan een stad waar iedereen een (t)huis vindt, een stad die werkt aan een duurzame toekomst en waarin iedereen meedoet.Deze denklijn van het werken aan een waardenvolle stad staat centraal in het coalitieakkoord 2022-2026. Nu geen vervolg geven aan de merkstrategie zet Zwolle op achterstand in het land en bij onze partners in de stad. Nu al blijft de zichtbaarheid van Zwolle op belangrijke stedelijke kwaliteiten (waaronder cultuur) achter bij vergelijkbare steden. We stellen voor 2023 € 230.000,-, voor 2024 € 200.000,- en 2025 € 190.000,- beschikbaar.

69. Public Affairs (doel 8.1.2 )
De laatste jaren hebben wij grote stappen gezet als het gaat om het verbeteren van onze lobby en public affairs. Dat vertaalt zich in een stevige positie van Zwolle en de regio in Den Haag. Zie de aanwijzing van de regio Zwolle als NOVI-gebied, de regiodeal en de verschillende rijksbijdragen die we krijgen voor de versnelling van de woningbouw. Lobby en netwerken kost ambtelijke capaciteit en we merken dat de huidige beschikbare formatie niet meer voldoende is. Zeker niet als de ambities is, zoals in het coalitieakkoord staat, onze public affairs te versterken. Als stad en als regio. Daarom stellen wij voor te investeren in extra capaciteit. Dat willen we samen doen met de Regio Zwolle: de gemeente en de regio delen de kosten voor deze uitbreiding. Het niet uitbreiden van de capaciteit betekent dat we de positie van Zwolle en de regio niet optimaal in Den Haag (en Brussel) kunnen behartigen en dat kan in de nadelig uitpakken bij het bij het verkrijgen van (financiële) steun van het Rijk en Brussel. We stellen meerjarig incidenteel € 63.250,- beschikbaar voor het Zwolse aandeel in de capaciteitsuitbreiding (voor de periode 2023 tot en met 2026). De kosten worden gedekt uit het beschikbare budget vanuit het Coalitieakkoord voor het versterken van de gemeentelijke organisatie.

70. Capaciteit IZ: BRP (doel 8.2.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

71. Transitie dienstverleningsplatform Dimpact (doel 8.2.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

72. Plan van aanpak verbeterslag kwaliteit stukken bestuur (doel 8.2.1 )
Sinds 2017 is het Versimpelteam actief. De gemeenteraad heeft hier via een motie zelf om gevraagd. Het team heeft de afgelopen jaren gewerkt aan vooral brieven, beschikkingen en webpagina’s. Inmiddels zijn meer dan duizend (standaard)brieven en webpagina’s versimpeld tot B1-leesniveau. De afgelopen tijd heeft de raad meerdere malen opmerkingen gemaakt over de leesbaarheid van de stukken die ze zelf krijgt voorgelegd. Het college herkent dit en wil graag dat hier werk van gemaakt wordt. Het gaat dan niet alleen om het verbeteren van de leesbaarheid maar ook om een aantrekkelijke vormgeving van de stukken, bijvoorbeeld door gebruik van infographics en ander beeldmateriaal. In het betreffende plan staat wat we gaan doen. Deze wens vraagt een tijdelijke uitbreiding van het Versimpelteam, voor de periode van 2 jaar. De middelen voor 2022 vroegen we reeds aan bij de eerste Berap van 2022 (dat betreft 60.000). De middelen voor de jaren 2023 en 2024 stellen we nu bij deze begroting beschikbaar. € 85.000,- in 2023 en € 35.000,- in 2024.

73. Formatie afdeling HR; businessanalist (doel 9.1.1 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

74. Raadplegen en betrekken medewerkers gemeente Zwolle (doel 9.1.1 )
Medewerkers van de gemeente Zwolle worden regelmatig door de werkgever geraadpleegd. In het verleden gebeurde dat door middel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) en een preventief medisch onderzoek (PMO). De gemeente Zwolle experimenteert nu met het frequenter uitvragen van medewerkers door middel van het inzetten van ‘realtime feedback’. Dit biedt de mogelijkheid om vaker, in het moment medewerkers te bevragen. Dit middel is twee keer ingezet in 2020 en 2021 om medewerkers te bevragen over het thuiswerken, hybride werken, de ondersteuning die ze ervaren en de behoefte t.a.v. de terugkeer naar kantoor na het versoepelen van de coronamaatregelen. Deze inzet willen we graag continueren. Dit vergt tijdelijk extra kosten met , waarna we kunnen evalueren of- en op welke wijze we dit structureel willen en kunnen maken. Kosten: € 50.000,- in 2023 en € 50.000,- in 2024.  

75. Opgavegericht werken (doel 9.1.1 )
Onze samenleving wordt geconfronteerd met maatschappelijke vraagstukken die zich in een hoog tempo blijven aandienen en in toenemende mate complex zijn. Deze veranderingen vragen steeds vaker een meervoudige benadering die de grenzen van organisaties overschrijdt. Inwoners mogen van ons verwachten dat we anticiperen op deze veranderingen door zowel meer maatwerk te bieden in onze publieke dienstverlening als actief de samenwerking opzoeken met inwoners, bedrijven, instellingen en andere partners in het stellen van doelen en het realiseren ervan. Een continue focus op maatschappelijk resultaat vraagt aanpassing in de werkstijl voor de organisatie en werkhouding voor haar medewerkers met aandacht voor samenwerking, integraliteit, wendbaarheid en daadkracht.

Opgavegericht werken stelt ons als gemeente in staat om in de samenwerking met onze omgeving meerwaarde te creëren in complexe maatschappelijke vraagstukken. Dergelijke vraagstukken zijn dusdanig complex dat we als publieke organisatie niet langer kunnen volstaan met een zuiver interne aanpak. Door in een vroeg stadium samen met partners de opgave (een gezamenlijke droom) centraal te zetten in de realisatie van het vraagstuk, ontstaat energie, commitment en ruimte voor innovatieve en integrale oplossingsrichtingen. Deze manier van werken sluit aan bij het Coalitieakkoord, waarin de coalitie wil werken vanuit vertrouwen en transparantie. Uitgangspunt is dat de coalitie het samen doet met bewoners, ondernemers en ander partners en gericht is op uitvoering en realisatie.
We monitoren de veranderende werkstijl van onze mensen en de tevredenheid van onze partners betrokken bij de opgaven. De implementatie van opgavegericht werken vraagt aanvullend € 58.000,- voor 2022 en € 318.035,- voor de jaren 2023 en 2024.

76. Zwolle op Kracht potentialpool (doel 9.1.1 )
We staan voor grote uitdagingen, met opgaven als klimaatadaptatie, energietransitie, het hoofd bieden aan ondermijning, de invoering van de omgevingswet, de toenemende digitalisering en robotisering én het maken van een schaalsprong. Dit impliceert groei van de organisatie en vraagt om wendbaarheid en inzetbaarheid. Tegelijkertijd hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt, concurrentie en vertrekkende medewerkers. Al met al leidt dit tot meer werk dan mensen en extra werkdruk. De behoefte om op sterkte te komen en te blijven wordt daarmee breed gevoeld en is in het belang van iedereen: individuen, teams, de organisatie als geheel en de stad. In de praktijk zien we dat verschillende functies moeilijk vervulbaar zijn, hebben we te maken met vertrekkende medewerkers en zijn interne procedures of (tijdelijk) gebrek aan loonsom belemmerend bij het binden van talentvolle medewerkers of aantrekken van nieuw talent. Als antwoord hierop is een pakket aan maatregelen ontwikkeld, onder de noemer 'Zwolle op Kracht'.

Eén van die maatregelen is de Potentialpool. Met een potentialpool willen we een mogelijkheid creëren om aanwezig talent te behouden en nieuw talent aan te trekken waarbij nog niet helder is in welke rol of functie deze persoon het beste uit de verf komt. Binnen de potentialpool kunnen zij hun talent breed inzetten in de organisatie en doen zij gedurende een bepaalde periode ervaringen op in verschillende functies en rollen, werkzaamheden en projecten met als doel dat zij doorstromen naar een passende functie. Gedurende hun tijd in de potentialpool kunnen de potentials zich laten zien, zich ontwikkelen / trainen, de organisatie beter leren kennen, en hun kennis en ervaringen delen en vermenigvuldigen. De kosten bedragen € 547.885,- voor 2023 en 2024. Hiervan wordt per jaar € 432.640,- gedekt uit project- en programmagelden. Dit betekent dat we aanvullend € 115.245,- voor 2023 en 2024 beschikbaar stellen.

77. Digitale transformatie Smart City (doel 9.1.3 )
De ontwikkelingen rondom SMART city worden vormgegeven in het programma Slimme Samenleving. Dit programma heeft programmabudget t/m 2022. De bestuurlijke ambitie op het gebied van Smart City voor de komende vier jaar moet nog worden gericht. Hierom wordt voorgesteld om een overbruggingskrediet tot de PPN 2024-2027 toe te kennen waarmee continuïteit kan worden geborgd op de digital twin, de stedelijke hub, de uitbreiding van Senshagen (motie raad) en de samenwerking in de stad met de Smart Zwolle Alliantie. Tevens is er betrokkenheid bij twee subisidieaanvragen. Beiden vragen om cofinanciering en/of inzet, naast de gelden die verkregen worden. Ook hiervoor is continuïteit van belang.

  1. Bycycles and Intelligent Transport Systems vervolg (BITS2.0) van de afdeling mobiliteit.  Voor de uitvoeringsfase is dit enerzijds middels onze eigen Digital Twin voor de smart cycle corridor als regionale opgave en de CycleDataHub die met internationale partners in dit project ontwikkeld wordt.
  2. Ook heeft het college commitment gegeven aan het Datagedreven Ecosysteem Mobiliteit en Smart City traject een groeifondaanvraag door het ministerie van I&W. Vanuit Zwolle een samenwerking tussen programma SLS en afdeling mobiliteit voor de usecase Mobihubs en eveneens in perspectief ook de digital twin en open data platform gezamenlijk met 6 andere kopgroep gemeenten.

Voorgaande vergt een budget van € 165.000,- in 2023. Dit budget stellen we deze begroting beschikbaar.

78. Telefonie (doel 9.1.3 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

79. Procesgericht werken 1fte coördinator (doel 9.1.3 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

80. IT/IV controle (doel 9.1.3 )
In de managementletter vraagt de accountant aandacht voor het versterken van de IT. “Een ander belangrijk bestuurlijk aandachtspunt is om de algemene IT-beheersmaatregelen te versterken, omdat dit van belang is om een volgende stap te kunnen zetten in de doorontwikkeling van de kwaliteit van de interne beheersing.”
Hierbinnen ligt de focus bij beter inzicht in de interne beheersing databases en technische beheerstaken van ONS én het maken van centrale beleidsdocumentatie om de kwaliteit van uw applicaties en systemen te waarborgen. Om uitvoering te geven aan deze aanbeveling stellen we eenmalig extra budget van € 50.000,- in 2023 beschikbaar.

81. RPA robotisering (doel 9.1.3 )
De afdeling Informatievoorziening ontwikkelt Robotic Process Automation (RPA) om eenvoudige, terugkerende werkzaamheden sneller, goedkoper, foutloos en 24/7 uit te voeren. De financiële besparing die voortkomt uit een “robot” wordt voor 60% beschikbaar gesteld aan het beheer en de ontwikkeling van RPA. Hiermee word de toenemende beheerlast, licentiekosten en de kosten van het ontwikkelteam uiteindelijk gefinancierd. (40% van de baten zijn voor de business). Omdat de kosten voor de baten uitgaan is er in de 2e helft van dit jaar én voor 2023/2024 geld nodig voor capaciteit, licenties en consultancy om deze ambities te verder te realiseren.
Voor 2022 is een bedrag nodig van € 20.000,- en voor 2023 en 2024 € 201.335,-.

82. Voorbereiding vervanging financieel systeem (doel 9.1.4 )
De digitalisering, automatisering en robotisering heeft grote impact op de financiële functie en processen bij de gemeenten. Om de financiële dienstverlening aan te laten sluiten op de veranderende omgeving vraagt dit om een verdergaande professionalisering en integratie van inkoop- financiële processen en producten. De huidige applicatie OneWorld biedt daarvoor onvoldoende mogelijkheden. Bovendien heeft de leverancier van deze applicatie te kennen gegeven de ondersteuning op dit pakket uiterlijk 2030 te beëindigen en het huidige systeem niet meer door te ontwikkelen aan de gewenste veranderingen.  Daarom worden we genoodzaakt om op zoek te gaan naar een nieuw financieel pakket. Uitgangspunt is om een nieuw financieel  systeem te implementeren in 2026 / 2027. Om dit te realiseren moeten we in 2022 / 2023 starten met voorbereidingen voor de aanbesteding eind 2023. Hiervoor wordt een voorbereidingskrediet toegekend voor de inhuur van een projectleider (€ 12.000,- in 2022 en € 100.000,- in 2023).

83. Uitbreiding formatie afdeling Financiën (doel 9.1.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

84. Uitbreiding formatie afdeling Top-Services 3fte (doel 9.1.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

85. Uitbreiding formatie afdeling Juridische Zaken (doel 9.1.4 )
Zie toelichting bij structurele bestedingsvoorstellen.

86. Verbeteren concernsturing (doel 9.1.4 )
We werken aan de doorontwikkeling van de beleidscyclus. Daarvoor is een plan van aanpak aan de raad aangeboden. Doel is het sturend vermogen van de beleidscyclus te versterken. Voor college en raad. Daartoe is een goede verbinding vereist met de sturing binnen de organisatie (concernsturing). We willen naar een systeem waarin raad, college en organisatie in staat zijn weloverwogen keuzes te maken. Door een goed overzicht te creëren van alle opgaven, taken en ambities (programmeren) en vervolgens te prioriteren. Behalve de doorontwikkeling van de beleidscyclus betekent dat ook versterking van concernsturing. Onder meer door verbeteren managementinformatie, jaarplannen en monitoring. Binnen de huidige formatie is onvoldoende capaciteit om deze verbeterslagen te realiseren. Zo zijn middelen nodig voor onder andere het aansturen van het verbeterprogramma, doorlichten van begrotingsprogramma’s, verbeteren managementinformatie.Een inschatting van de benodigde kosten. Programmasturing: € 80.000,- in 2023. Doorlichten begrotingsprogramma’s € 40.000,- in 2023 en 2024. Verbeteren managementinformatie: € 50.000,- in 2023 en 2024

87. Geen indexatie op precario terrassen en toeristenbelasting (doel 10.1.1 )
In het Coalitieakkoord is rekening gehouden met een structurele extra opbrengst van € 200.000,- vanaf 2023. Dit door realisatie van extra belastingopbrengsten en bijdragen van bezoekers van onze stad. De coalitie heeft daarbij aangegeven het redelijk te vinden om ook aan bezoekers en gebruikers van onze (binnen)stad een bijdrage te vragen in onze investeringen in de stad. In dit kader zijn de toeristenbelasting en de precariobelasting als logische instrumenten aangewezen. Het college stelt voor de voorgenomen verhoging niet in 2023 door te voeren, maar in de tijd te plaatsen. We willen in samenspraak en samenwerking met lokale ondernemers de mogelijkheden tot het verhogen van de precario- en toeristenbelasting onderzoeken. Het college is en gaat in gesprek met een vertegenwoordiging van de horecasector en hotelbranche in Zwolle. In het kader van de Perspectiefnota 2024-2027 wordt een voorstel voorgelegd aan uw raad. Voor 2023 betekent dit een incidentele derving van € 200.000,- aan inkomsten. Dit wordt afgedekt door een onttrekking van een gelijk bedrag uit de Reserve Incidentele Bestedingen.

88. Uitstellen verhoging toeristenbelasting (doel 10.1.1 )
Tevens wordt voorgesteld de reguliere indexatie van de tarieven toeristen- en precariobelasting terrassen niet door te voeren voor 2023. Dit om de horeca en hotels de gelegenheid geven (verder) te herstellen van de coronacrisis. Dit betekent een derving van € 30.000,- in de inkomsten van 2023. Ook dit bedrag wordt ingezet door een onttrekking uit de Reserve Incidentele Bestedingen van € 30.000,-.

89. Concernstelpost gebiedsgericht werken (doel 10.1.1 )
In het coalitieakkoord is meerjarig incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen en doorvoeren van gebiedsgericht werken. We verwachten later dit jaar een uitgewerkt voorstel over gebiedsgericht werken te kunnen voorleggen. Om in 2023 uitvoering te kunnen geven van het aangekondigde plan is het voorstel voor
€ 500.000,- uit de gelabelde gelden te honoreren (en te parkeren op een concernstelpost) voor de uitrol van de beoogde aanpak in 2023.

90. Concernstelpost Kamperpoort (doel 10.1.1 )
De aanleiding is de komst van de opvanglocatie voor statushouders/asielzoekers. Deze komst heeft impact op de wijk. Er is een plan in ontwikkeling om onder andere te investeren in de openbare ruimte en ondersteuning van bestaande en nieuwe Kamperpoorters. Om direct te kunnen schakelen in 2023 is het voorstel deze stelpost in te richten van € 200.000,-.

91. Concernstelpost Publiek toegankelijk toilet (doel 10.1.1 )
De raad heeft de motie 19-5 “Zwolle, toegankelijk voor iedereen” aangenomen. Om uitvoering te kunnen geven aan de motie, maar tevens de gelegenheid om het project uit te detailleren, is een stelpost opgenomen in de begroting van 2023 van € 85.000,-.

92. Concernstelpost Gezondheid omgeving CSV '28 (doel 10.1.1 )
De motie 19-2 “Steun voor initiatief ideeënmarkt sportcomplex CSV’28” is tijdens de raadsvergadering van 19 september 2022 door het college in pré-advies genomen. In de bijgevoegde informatienota bij de begrotingsstukken geeft het college een reactie op de motie, maar doet zij tevens het voorstel om één en ander al in gang te zetten. Waaronder de uitrol van het gedachtegoed van positieve gezondheid in de wijk door beïnvloeding van lopende initiatieven en stimuleren van nieuwe initiatieven. Hiervoor is in totaal € 40.000,- nodig. € 25.000,- hiervan zetten we op een stelpost in afwachting van een concreet plan. Voor de overige € 15.000,- kan een subsidieaanvraag voor de regeling “Gezonde leefstijl” worden ingediend.

93. Concernstelpost Flexwonen (doel 10.1.1 )
In het coalitieakkoord is meerjarig incidenteel (4 jaar) geld beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen en uitrollen van een aanpak Flexwonen (€ 300.000,- per jaar, totaal € 1.200.000,-). Er is nog geen plan ingediend ter invulling van deze middelen. Het is de verwachting dat dit plan in het laatste kwartaal 2022 wordt afgerond. Om in 2023 direct te starten met de uitvoering van het in ontwikkeling zijnde plan voor flexwonen richten we een concernstelpost in van € 300.000,-.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50