Doel 1.3.1 Opvoeden
We versterken de eigen kracht en samenkracht van kinderen, jongeren en ouders / verzorgers zelf én het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen in Zwolle |
---|
Beschrijving
Zwolse jongeren en hun ouders zijn meestal prima in staat op eigen kracht of met hulp van eigen sociale netwerken (samen-kracht) mee te doen in de samenleving en op te groeien tot zelfstandige volwassenen. Tegelijk gaat opgroeien bij bijna alle kinderen en jongeren niet zonder vallen en opstaan. Afhankelijk van de mate van eigen kracht en samen-kracht hebben sommige ouders en jeugdigen daarbij meer ondersteuning nodig dan anderen. We lossen ondersteuningsvragen zoveel mogelijk binnen de sociale basis op. In alle gevallen willen we perspectief bieden, zodat jeugdigen en ouders (weer) in staat zijn om zelfstandig én samen met anderen een goed leven te leiden. We richten ons daarom in de eerste plaats op het ondersteunen en waar nodig versterken van eigen kracht en samen-kracht van alle kinderen, jongeren en ouders. Zij blijven daarbij zoveel mogelijk zelf het stuur van hun eigen leven in handen houden. We ondersteunen ouders om hun verantwoordelijkheid waar te maken om een stimulerende, gezonde en veilige omgeving voor hun kind(eren) te creëren en hen kansen te bieden om zich te ontwikkelen. Ouders staan daar gelukkig niet alleen voor. Ook familie, buren, vrienden, de school en vrijwilligers bij buitenschoolse activiteiten en professionals die met kinderen en jongeren werken geven vorm aan het opvoedklimaat waarin kinderen en jongeren opgroeien. Het helpt als er om gezinnen heen andere volwassenen zijn die ook een positief voorbeeld voor jeugdigen zijn. Een positief sociaal opgroei-klimaat is daarom een belangrijke opgave. In 2023 werken we samen met ouders, onderwijs en partners in de sociale basis verder aan deze opgave, zodat inwoners bereid en in staat zijn om in de eigen sociale netwerken en in het publieke domein bij te dragen aan het opgroeien en opvoeden van kinderen (‘It Takes a Village to Raise a Child’). In de periode 2021-2022 hebben met name jongeren te maken gekregen met meer of ernstiger problemen, met name als gevolg van corona en de sociale beperkingen die de aanpak daarvan met zich meebracht. Hoewel veel kinderen, jongeren en ouders grote veerkracht hebben getoond, staat die met name op het gebied van mentaal welbevinden wel onder druk. Dit belemmert hen ook op andere terreinen, zoals onderwijs. Onderzoeken van de GGD (zie criteria) bevestigen dat weerbaarheid en veerkracht onder druk staan. Dit vergroot ook de risico’s dat jongeren verstrikt raken in criminele activiteiten en netwerken, met name rondom middelengebruik en -handel. Om die reden zetten we het beleid op grond van het sociaal herstelplan na(ast) corona voort. Daarin is extra inzet op mentale weerbaarheid een belangrijk element. |
---|
Criteria
We versterken eigen kracht en samen-kracht van kinderen, jongeren en ouders / verzorgers zelf én het opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.3.1 Opvoeden | 2.549.011 | 333.966 | 2.215.045 | 0 | 45.133 | 2.169.912 |
Kredieten
Voor het primair onderwijs versterken we de verbinding van het programma Samen voor een stevige basis met de proeftuin Samenspel in de wijk. Beide zijngericht is op dezelfde beweging en op een samenhangende aanpak van ondersteuning/jeugdhulp in de stadsdelen. Het besluit van de schoolbesturen Primair Onderwijs en het Samenwerkingsverband passend onderwijs Zwolle om ook voor passend onderwijs meer gebiedsgericht samen te gaan werken, vergroot de kansen voor een samenhangende aanpak. Voor het voortgezet onderwijs zetten we de samenwerking voort op basis van de (herijkte) Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp (deel 2). We werken ook daar aan dezelfde beweging, maar dan op het niveau van de deelnemende scholen. |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2021 | Resterend krediet | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Nationaal Programma Onderwijs | 3.000.000 | 0 | 3.000.000 | 1.625.000 | 1.375.000 | |
Subtotaal vastgestelde mutaties | 3.000.000 | 0 | 3.000.000 | 1.625.000 | 1.375.000 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
Nationaal Programma Onderwijs | 22.500 | 0 | 22.500 | 22.500 | ||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 22.500 | 0 | 22.500 | 22.500 | 0 | 0 |
Totaal 1.3.1 Opvoeden | 3.022.500 | 0 | 3.022.500 | 1.647.500 | 1.375.000 | 0 |