Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium |
---|
Beschrijving
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) is inmiddels afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval najaar 2024. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz. |
---|
Criteria
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen, incl. vooroverleg en klantvragen Opstellen doorontwikkelen, actualiseren en operationaliseren VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) Programmatische Aanpak Stikstof Bestedingsvoorstellen |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 3.927.162 | 4.641.427 | -714.265 | 330.000 | 0 | -384.265 |
Kredieten
Programma Omgevingswet Bestemmingsplannen
Er is nog onzekerheid over het al dan niet in werking treden van de Omgevingswet. Daarnaast wordt gewerkt aan Tijdelijke Alternatieve Maatregelen die er mogelijk voor kunnen zorgen dat er tijdelijk, ook na inwerkingtreding van de Omgevingswet, gewerkt kan blijven worden met een "op een bestemmingsplan gelijkend omgevingsplan". Het ziet er zelfs naar uit dat het digitale stelsel zodanige gebreken vertoond dat er niet met een "echte" wijziging omgevingsplan gewerkt kan worden. Daarom wordt ook gewerkt aan de voorbereiding van de organisatie op de Tijdelijke Alternatieve Maatregelen. Meer duidelijkheid over hoe die TAM dan werken, volgt in september a.s. Het is nu nog niet ten volle duidelijk wat dit voor Zwolle gaat betekenen. Dat kan gevolgen hebben voor de ambtshalve nog op te pakken plannen in 2022. De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten en daarom niet opgenomen in deze lijst. Verreweg de meeste bestemmingsplannen zijn ontwikkelingsgericht. Dan kan het gaan om kleinere projecten, maar ook gebiedsontwikkelingen waarvan de kosten kunnen worden doorberekend aan de betrokken ontwikkelaars. ICT Omgevingswet In het najaarsmoment 2021 is aangegeven dat deze benodigde gelden incidenteel zouden zijn voor 2020 en 2021. Vanaf 2022 zouden deze kosten dan gedekt moeten zijn door lagere kosten binnen de organisatie. Maar daarbij werd uitgegaan van de inwerkingtreding van de wet op 01-01-2022. De Omgevingswet is sindsdien een jaar uitgesteld en ook de nieuwe datum van 1 januari 2023 staat nog niet helemaal vast. |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2021 | Resterend krediet | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Actualisering bestemmingsplannen | 5.412.000 | 5.202.284 | 209.716 | 209.716 | ||
Bouw- en omgevingswet | 4.258.845 | 3.308.156 | 950.689 | 800.689 | 150.000 | |
Subtotaal vastgestelde mutaties | 9.670.845 | 8.510.440 | 1.160.405 | 1.010.405 | 150.000 | 0 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
n.v.t. | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving | 9.670.845 | 8.510.440 | 1.160.405 | 1.010.405 | 150.000 | 0 |