Domeinen

Fysiek Domein

Doel 6.3.3 Parkeren

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Beschrijving

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Daarnaast willen we de parkeerbehoefte beperken door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Door te kiezen voor zowel openbare parkeerplaatsen als  privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen kunnen we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen behouden en zelfs verbeteren. Daarom verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare mobihubs aan de randen van de (binnen)stad (Centrumhubs) voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners. Deze Centrumhubs zijn voorzieningen waarin parkeren gecombineerd wordt met wonen, werken en/of voorzieningen, waarbij we streven naar een optimaal gebruik van de voorzieningen en nabijheid wordt gecreëerd in de ambitie naar Zwolle als 10-minuten stad. De mobihubs bieden ook kansen om het aantal straatparkeerplaatsen in de binnenstad te verminderen en te compenseren. Hiermee dragen we niet alleen bij aan de ambitie van een autoluwe binnenstad, maar het biedt ook kansen voor het realiseren van meer fietsparkeerplekken in het Stadshart, het toevoegen van groen en hiermee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bewoners en bezoekers.

De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken.

Criteria

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er afdoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn.
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het Stadshart en in de Spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Parkeerbeleid en Mobiliteitsnormen

  • Evalueren, actualiseren en opstellen nieuw parkeerbeleid en mobiliteitsnormen, passend bij de ontwikkeling en ambities van de stad

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen.
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.
  • Uitvoeren parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad

Bestedingsvoorstellen
Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 26 "Parkeren-uitbreiding formatie fietscoaches handhaving" en incidenteel bestedingsvoorstel 49 "Afkoopbijdrage voor parkeren Weezenlanden Noord".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.3 Parkeren

8.425.109

12.193.084

-3.767.975

3.872.604

3.743.333

-3.638.704

Kredieten

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Diezerpoort kentekencamera's

33.000

6.598

26.402

26.402

Emmawijk kentekencamera's

33.000

6.638

26.362

26.362

Hanzeland kentekencamera

33.000

6.598

26.402

26.402

Lübeckpln kentekencamera

33.000

6.678

26.322

26.322

Vervangen diverse pollers

524.000

235.793

288.207

288.207

Vervanging app kentekenparkeren

104.000

104.000

104.000

Dijkstraat camerasysteem

25.000

25.000

25.000

Emmawijk camerasysteem

36.000

36.000

36.000

Dynamisch parkeerverwijssysteem

41.000

41.000

41.000

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

113.240

6.760

6.760

Parkeerbeleid Koersdocument 2022

90.000

90.000

90.000

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

251.112

98.084

98.084

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

96.767

23.233

23.233

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

50.030

50.030

Laadpalen parkeergarage Lübeckplein

85.275

85.275

85.275

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.691.471

738.394

953.077

953.077

0

0

Voorgestelde mutaties:

n.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 6.3.3 Parkeren

1.691.471

738.394

953.077

953.077

0

0

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50