Domeinen

Fysiek Domein

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobliteit

We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Beschrijving

Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Lopen, fietsgebruik en het openbaar vervoer stimuleren, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. De komst van elektrische deelmobiliteit in Zwolle heeft wel geleid Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren.

Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2023 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Veilig, Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. Het komende jaar vergt dit nog veel voorbereiding.

De aanpak Veilig, Slim en Duurzaam moet de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van veilige, slimme en duurzame mobiliteit. Vanuit landsdeel Oost-Nederland kiezen wij voor een aanpak waarin gebundelde projecten ondergebracht zijn in een landsdelig kader waarbij de focus ligt op:

  • Hubs/mobiliteitsknopen (deelmobiliteit, inrichting, gedrag, smart, gebruiksvriendelijkheid/vindbaarheid)
  • Fiets (stimulering, data, deelfietsen)
  • Doelgroepenaanpak (Werkgevers en Scholen) en de integrale gedragsaanpak mobiliteit
  • SMART (digitalisering, ISA)

Uitgangspunt is daarbij inzetten op positieve ervaringen elders, koppelen van projecten tussen regio’s en zorgen voor (ervaren en voldoende) menskracht op het onderwerp. Zo werken we samen aan oplossingen om de stedelijke en de landelijke gebieden op duurzame wijze bereikbaar en leefbaar te houden, zowel binnen de regio’s als van en naar de Randstad en Duitsland.

Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden die van oudsher een relatief grote autoafhankelijkheid kennen leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt juist de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden, het gebruik van de fiets en dus lagere parkeernormen.

Criteria

We benutten de bestaande infrastructuur  optimaal door  in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:

  • Stakeholders, waaronder bedrijven, in de stad zich mede verantwoordelijk voelen voor de bereikbaarheid, waardoor nieuwe initiatieven ontstaan gericht op collectief vervoer  en deelconcepten.
  • Aantrekkelijke overstappunten (hubs) worden gecreëerd van auto of bus naar deel(e)fiets en kleinschalige vervoersvormen als collectieve taxi’s.
  • Schoon vervoer (voetganger, fiets, elektrische (deel)auto’s, zero emissie goederenvervoer) wordt gestimuleerd.
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het autogebruik en een toename van gebruik van schone (deel)voertuigen.
  • Door betere benutting de aanleg van nieuwe (auto)infrastructuur wordt voorkomen.
  • Er door middel van mobiliteitssturing, verwijzing en tariefdifferentiatie optimale benutting van de verkeersinfrastructuur en parkeerplaatsen ontstaat.

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Bevorderen innovatie (zie ook 6.3.1 en 6.3.3)

  • Inspelen op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertalen in concrete toepassingen.
  • Actief participeren in de kopgroep van fietssteden F10 door het uitvoeren van slimme pilots, onder andere: de innovatieve ondergrondse fietsenstalling bij het station en een gezondheids- en participatieproject in Holtenbroek.
  • Actief participeren in de Fiets Innovatie Community (FIC): Ook wordt de bestaande samenwerking met tien organisaties en instellingen in het kader van de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd om daarmee innovatie op het gebied van de fiets te bevorderen.

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Op basis van een visie op verkeersmanagement die we in 2022 hebben opgesteld komen we met een routekaart hoe we de komende jaren in Zwolle verkeersmanagement gaan vormgeven.
  • Uitvoeren van regionaal verkeersmanagement bij infrastructurele projecten in en rondom de stad: inzet verkeersverwijssysteem (binnen- en buitenring) en waar nodig verkeersregelaars.
  • Inzet en waar mogelijk optimaliseren van de verkeerscentrale en intelligente verkeerslichtensysteem (i-Vri’s), inclusief implementatie en ontwikkeling slimme toepassingen die kunnen communiceren met slimme verkeerslichten.
  • Doorontwikkeling van de Digitalisering mobiliteitsdata tot 2023. Hiermee geven we uitvoering aan besluit in het BO-MIRT van 2018
  • Deelnemen en doorontwikkelen van het Regionaal Tactisch Team (verkeersmanagementorganisatie van de toekomst)
  • De groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement: verbeteren van incidentmanagement, zodat de weg sneller vrij is bij ongevallen
  • Uitvoeren van coördinatie en communicatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.
  • Actueel houden van informatie over bereikbaarheid en evenementen.

Bestedingsvoorstellen

  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het incidenteel bestedingsvoorstel 48 "Digitaliseringsopgave Mobiliteit".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

382.674

0

382.674

0

0

382.674

Kredieten

Bicycle-ITS (Intelligente Transport Systeem)

  • Binnen het project B-ITS dat Zwolle, samen met de provincie Overijssel uitvoert in het kader van een Europees subsidie-programma zetten we innovatie en technologische ontwikkeling in voor fietsstimulering. Samen met de provincie Overijssel en collega steden en organisaties uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland, zijn  we sinds 2019 actief aan de slag om het thema fiets en voor Zwolle specifiek het thema wereldfietsstad Zwolle op de kaart te zetten door maximaal in te zetten op het uitvoeren van slimme (smart) maatregelen en pilots, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, datagebruik voor slimme app’s, meetfietsen, betere afstemming fiets en OV, inzet deelfietsen, e.d.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Slimme mobiliteit koploperaanpak

419.000

317.335

101.665

101.665

Bicycle ITS

982.000

524.763

457.237

457.237

Actieplan stadslogistiek

250.000

189.033

60.967

60.967

Subtotaal vastgestelde mutaties

1.651.000

1.031.131

619.869

619.869

0

0

Voorgestelde mutaties:

n.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

1.651.000

1.031.131

619.869

619.869

0

0

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50