Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 9.1.3 Informatievoorziening

We bouwen aan een moderne informatievoorziening.

Beschrijving

De informatiemaatschappij kenmerkt zich door snelle verandering op technologisch, economisch, beroeps-, ruimtelijk en cultureel gebied en wordt gezien als de opvolger van de industriële samenleving. Een moderne informatievoorziening ondersteunt de stad, het bestuur en de organisatie om kansen en risico’s als gevolg van deze veranderingen te duiden en er richting aan te geven.

Naast de ambitie om samen met de stad kansen van digitalisering te benutten om daarmee  een belangrijke bijdrage te leveren aan het realiseren van maatschappelijke opgaven voor de stad, is er ook opgave voor de organisatie. Digitalisering stelt ons in staat om onze dienstverlening  en bedrijfsvoering te verbeteren. Ook is ICT continuïteit een voornaam aandachtspunt, omdat het maatschappelijk en organisatorisch functioneren steeds meer afhankelijk is van ICT.  

Digitalisering biedt ons een scala aan kansen en risico’s. Om als Zwolle gerichte keuzes te maken is in 2021 een Digitale strategie met en voor de stad opgesteld. Centraal in deze Digitale strategie staat de vraag: “ waar liggen kansen voor en hoe kan digitale technologie bijdragen aan de opgaven van de stad?” Maar ook waar lopen we risico’s. Daarom is in deze strategie ook ingegaan op de vraag: hoe zorgen we ervoor dat gebruik van technologie niet ten koste gaat van privacy, veiligheid, transparantie en dat er geen ongelijkheid ontstaat doordat een deel van de inwoners niet over middelen of kennis beschikt om mee te komen in de digitale wereld. Om de kansen zo goed mogelijk te benutten en de risico’s te beheersen  is focus aangebracht door het benoemen van speerpunten. In 2023 zullen we de strategie actualiseren.

Speerpunten
Speerpunten voor de stad

  • Digitale tweelingstad, een digitale equivalent van de stad in 3D.
  • Stad in verbinding, vergroten van de vindbaarheid en toegankelijkheid van het maatschappelijk aanbod in de stad

Speerpunten voor de organisatie

  • Omnichannel, een naadloze klantbeleving over verschillende kanalen heen voor inwoners en bedrijven.
  • Datakwaliteit, inzicht in en doorlopend verhogen van datakwaliteit.
  • Standaardisatie en rationalisatie, gebruik van landelijke standaarden en fundamenten t.b.v. het adequaat beheer van het ICT-landschap

Overkoepelend speerpunt voor stad en organisatie

  • Bewust gebruik van technologie, borging van privacy, kwaliteit en veiligheid en transparantie over het gebruik en de werking van algoritmes.

In Zwolle doen we dat natuurlijk niet alleen. Lokaal werken we samen met partners aan de realisatie van de speerpunten via bestaande samenwerkingsverbanden zoals de SMART Zwolle Alliantie en maken we gebruik van de inbreng van inwoners. Regionaal en landelijk zijn SSC-ONS, Dimpact en Samen Organiseren (VNG) belangrijke samenwerkingspartners. Met name Samen Organiseren en daarbinnen de Common Ground ontwikkelingen en het gebruik van open data en open source software zijn bepalend voor de ontwikkeling van onze ICT en dienstverlening. Binnen Dimpact innoveren we onze dienstverlening, waarvan vernieuwing de dienstverleningsportalen een mooi voorbeeld is. In G40 verband zetten we in op bundeling van krachten voor de smartcity ontwikkelingen in Nederland waarbij innovatie en bovenal implementatie van technologische oplossingen centraal staan. Hierin werken we ook samen met het Rijk.

Het toenemend gebruik en toenemende mogelijkheden van data en data genererende techniek biedt diverse kansen voor onze stad en gemeentelijke organisatie. Via het programma datagedreven werken faciliteren we de organisatie middels kennis, kunde en techniek om het gebruik van data te borgen in de beleidsontwikkeling en de uitvoering.
Met het programma Slimme Samenleving ondersteunen we de stad om techniek en data in te zetten in participatieve samenwerkingen aan maatschappelijke opgaven. Denk aan hierbij aan het bouwen van een Digitale tweelingstad. Daarbij bouwen we ook aan de ruggengraat van een intelligent zenuwstelsel van techniek en data voor en door de stad. Het programma Duurzame toegankelijkheid geeft invulling aan vernieuwde wet en regelgeving op het gebied van open en toegankelijke informatie. Onder invloed van de Wet Open Overheid (WOO) en naar aanleiding van de toeslagenaffaire transformeert het beheer en de toegankelijkheid van data en informatie drastisch.

Criteria

We bouwen aan een moderne informatievoorziening, zodanig dat:

  • De digitale transitie gestructureerd wordt doorgevoerd middels een breed gedragen (en transparante) strategie;
  • We zoveel mogelijk samen (met partners en andere gemeenten) organiseren;
  • We meer datagedreven sturen en werken om een bijdragen te leveren aan de opgaven in de stad;
  • We gebruiken maken van de kansen van digitalisering en de risico’s beheersen;
  • We onze digitale dienstverlening moderniseren naar landelijke standaarden;
  • We privacy, informatieveiligheid en toegankelijkheid borgen conform de wettelijke kaders;
  • We de regie van inwoners en ondernemers op eigen gegevens verbeteren;
  • We beschikken over een  robuuste technische infrastructuur die nieuwe ontwikkelingen ondersteunt;
  • We de regie op de relatie met ICT-leveranciers versterken en Open tenzij stimuleren.

Portefeuillehouder(s)

Activiteiten

We geven uitvoering aan de speerpunten van de digitale strategie:

Digitale tweelingstad
We ontwikkelen een digitaal equivalent van de stad in de vorm van een digitale tweelingstad in 3D. In deze digitale omgeving wordt data uit en over de stad gecombineerd in een 3D digitaal model van de stad.

Stad in verbinding
We verbeteren de vindbaarheid en toegankelijkheid van het maatschappelijk aanbod binnen Zwolle. Vanuit inwonerperspectief, maar gericht op ondersteuning van zowel vraag als aanbod. Voor specifieke doelgroepen (te beginnen binnen het sociaal domein) brengen we in beeld wat mensen zoeken, hoe zij zoeken en hoe bestaand aanbod en bestaande fysieke en digitale kanalen kunnen worden verbeterd.

Omnichanel
Hoe zorgen we ervoor dat contacten via verschillende kanalen niet leiden tot versnippering? We zorgen voor een integraal klantbeeld voor de Gemeente Zwolle op basis van informatie uit alle kanalen. Daarmee zorgen we ook voor een naadloze klantbeleving over verschillende kanalen heen voor inwoners en bedrijven.

Datakwaliteit
Voor het uitvoeren van onze kerntaken is het essentieel dat we gebruik kunnen maken van data van hoge kwaliteit. Dit vraagt allereerst dat we weten over welke data we beschikken en op welke plaats deze data zich bevindt. Daarnaast is het van belang dat de data is geclassificeerd en dat we weten wat het gewenste en werkelijke niveau van datakwaliteit is. Daarmee dragen we bij een de ontwikkeling richting een meer open overheid. We werken aan inzicht in en doorlopend verhogen van datakwaliteit.

Standaardisatie en rationalisatie
Bij de keuze voor nieuwe technologie of functionaliteit is de unieke behoefte vanuit de business vaak doorslaggevend ten opzichte van argumenten over beheersbaarheid. De prijs die we daarvoor betalen is een grote versnippering en lastig te beheren uniciteit van het ICT-landschap. Er zijn landelijk steeds meer fundamenten en standaarden beschikbaar waar we veel meer gebruik van kunnen maken. We kiezen voor standaardisatie en rationalisatie.

Bewust gebruik van technologie
In Zwolle vinden we het belangrijk dat we naast de kansen van technologie ook aandacht hebben voor de keerzijde van technologie. Dat de technologie voor ons werkt in plaats van tegen ons. Dus borgen we privacy, kwaliteit en veiligheid zijn we transparant over het gebruik en de werking van algoritmes.

Bestedingsvoorstellen
Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 48 "Formatie afdeling IV (productowner + data architect)", structureel bestedingsvoorstel 49 "Loonstijging ICT medewerkers", structureel bestedingsvoorstel 50 "Telefonie", structureel bestedingsvoorstel 51 "Informatievoorziening Privacy Officer", structureel bestedingsvoorstel 52 "Procesgericht werken 2fte procesadviseurs", structureel bestedingsvoorstel 53 "Bewonersinitiatieven en 'MijnWijk'", structureel bestedingsvoorstel 54 "Groei organisatie / ONS", incidenteel bestedingsvoorstel 77 "Digitale transformatie Smart City", incidenteel bestedingsvoorstel 78 "Telefonie", incidenteel bestedingsvoorstel 79 "Procesgericht werken 1fte coördinator", incidenteel bestedingsvoorstel 80 "IT/IV controle" en incidenteel bestedingsvoorstel 81 "RPA Robotisering".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 9.1.3 Informatievoorziening

21.294.477

102.500

21.191.977

713.000

2.589.390

19.315.587

Kredieten

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Meerjarenprognose ICT t/m 2019

4.105.614

2.903.961

1.201.653

1.201.653

Meerjarenprognose ICT 2020

1.952.436

1.295.028

657.408

657.408

Meerjarenprognose ICT 2021

243.993

29.818

214.175

214.175

Meerjarenprognose ICT 2022

250.000

250.000

250.000

Meerjarenprognose ICT 2023

250.000

250.000

250.000

Meerjarenprognose ICT 2024

250.000

250.000

250.000

Subtotaal vastgestelde mutaties

7.052.043

4.228.807

2.823.236

2.323.236

250.000

250.000

Voorgestelde mutaties:

N.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 9.1.3 Informatievoorziening

7.052.043

4.228.807

2.823.236

2.323.236

250.000

250.000

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50