Doel 9.1.3 Informatievoorziening
We bouwen aan een moderne informatievoorziening. |
---|
Beschrijving
De informatiemaatschappij kenmerkt zich door snelle verandering op technologisch, economisch, beroeps-, ruimtelijk en cultureel gebied en wordt gezien als de opvolger van de industriële samenleving. Een moderne informatievoorziening ondersteunt de stad, het bestuur en de organisatie om kansen en risico’s als gevolg van deze veranderingen te duiden en er richting aan te geven. Naast de ambitie om samen met de stad kansen van digitalisering te benutten om daarmee een belangrijke bijdrage te leveren aan het realiseren van maatschappelijke opgaven voor de stad, is er ook opgave voor de organisatie. Digitalisering stelt ons in staat om onze dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Ook is ICT continuïteit een voornaam aandachtspunt, omdat het maatschappelijk en organisatorisch functioneren steeds meer afhankelijk is van ICT. Digitalisering biedt ons een scala aan kansen en risico’s. Om als Zwolle gerichte keuzes te maken is in 2021 een Digitale strategie met en voor de stad opgesteld. Centraal in deze Digitale strategie staat de vraag: “ waar liggen kansen voor en hoe kan digitale technologie bijdragen aan de opgaven van de stad?” Maar ook waar lopen we risico’s. Daarom is in deze strategie ook ingegaan op de vraag: hoe zorgen we ervoor dat gebruik van technologie niet ten koste gaat van privacy, veiligheid, transparantie en dat er geen ongelijkheid ontstaat doordat een deel van de inwoners niet over middelen of kennis beschikt om mee te komen in de digitale wereld. Om de kansen zo goed mogelijk te benutten en de risico’s te beheersen is focus aangebracht door het benoemen van speerpunten. In 2023 zullen we de strategie actualiseren. Speerpunten
Speerpunten voor de organisatie
Overkoepelend speerpunt voor stad en organisatie
In Zwolle doen we dat natuurlijk niet alleen. Lokaal werken we samen met partners aan de realisatie van de speerpunten via bestaande samenwerkingsverbanden zoals de SMART Zwolle Alliantie en maken we gebruik van de inbreng van inwoners. Regionaal en landelijk zijn SSC-ONS, Dimpact en Samen Organiseren (VNG) belangrijke samenwerkingspartners. Met name Samen Organiseren en daarbinnen de Common Ground ontwikkelingen en het gebruik van open data en open source software zijn bepalend voor de ontwikkeling van onze ICT en dienstverlening. Binnen Dimpact innoveren we onze dienstverlening, waarvan vernieuwing de dienstverleningsportalen een mooi voorbeeld is. In G40 verband zetten we in op bundeling van krachten voor de smartcity ontwikkelingen in Nederland waarbij innovatie en bovenal implementatie van technologische oplossingen centraal staan. Hierin werken we ook samen met het Rijk. Het toenemend gebruik en toenemende mogelijkheden van data en data genererende techniek biedt diverse kansen voor onze stad en gemeentelijke organisatie. Via het programma datagedreven werken faciliteren we de organisatie middels kennis, kunde en techniek om het gebruik van data te borgen in de beleidsontwikkeling en de uitvoering. |
---|
Criteria
We bouwen aan een moderne informatievoorziening, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Activiteiten
We geven uitvoering aan de speerpunten van de digitale strategie: Digitale tweelingstad Stad in verbinding Omnichanel Datakwaliteit Standaardisatie en rationalisatie Bewust gebruik van technologie Bestedingsvoorstellen |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 9.1.3 Informatievoorziening | 21.294.477 | 102.500 | 21.191.977 | 713.000 | 2.589.390 | 19.315.587 |
Kredieten
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2021 | Resterend krediet | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Meerjarenprognose ICT t/m 2019 | 4.105.614 | 2.903.961 | 1.201.653 | 1.201.653 | ||
Meerjarenprognose ICT 2020 | 1.952.436 | 1.295.028 | 657.408 | 657.408 | ||
Meerjarenprognose ICT 2021 | 243.993 | 29.818 | 214.175 | 214.175 | ||
Meerjarenprognose ICT 2022 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||
Meerjarenprognose ICT 2023 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||
Meerjarenprognose ICT 2024 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 7.052.043 | 4.228.807 | 2.823.236 | 2.323.236 | 250.000 | 250.000 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
N.v.t. | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 9.1.3 Informatievoorziening | 7.052.043 | 4.228.807 | 2.823.236 | 2.323.236 | 250.000 | 250.000 |