Domeinen

Fysiek Domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendinge verkeersinfrastructuur

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Beschrijving

Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid.

Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle.

Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het principe uit de Mobiliteitsvisie en de Omgevingsvisie, waarbij is gekozen voor het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als Service (MaaS) en Privé-voertuigen, zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en werken we toe naar een mobiliteitstransitie: meer actieve mobiliteit zoals lopen en fietsen in plaats van de auto. Dit is nodig om invulling te geven aan de inbreiding van woningen in de stad en de nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we zowel vraag gestuurd, als proactief in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en zetten we de samen met partners de volgende stap in het realiseren van mobiliteitshubs. Zowel in gebouwde voorzieningen net buiten de stadsgrachten, als op bestaande parkeerterreinen in de wijken. Zo willen we in fasen toewerken naar een autoluwe binnenstad en minder autoverkeer door de wijken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES).

Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto, maar wel met de ambitie van een autoluwe binnenstad, zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft, we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen, maar ook de stad leefbaar houden.  

Criteria

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets of te voet.
  • De buitenruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen, en prioriteit geven aan schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven binnen de grootschalige gebiedsontwikkelingen, op het gebied van onder andere klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

  • Het vertalen van ambities naar opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de nieuwe Mobiliteitsvisie.
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals het MIRT-Onderzoek Bereikbaarheid Zwolle en de Verstedelijkingsstrategie
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: verbeteren (regionale) fietsnetwerk, bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes.
  • Gesprekspartner zijn voor het Rijk, de Regio, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de treinverbinding Zwolle - Munster, de ontwikkelingen op het gebied van de OV-concessie IJssel-Vecht, Openbare Mobiliteit en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Actieve mobiliteit prominent in de Zwolse mobiliteitsaanpak doorvertalen door:
    • De voetganger vanuit het STOMP-principe nog nadrukkelijker te positioneren
    • Inbreng te leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
    • Het waarborgen van de toegankelijkheid in de buitenruimte.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. het Ontwikkelprogramma Stadshart inclusief aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) en verdere digitalisering (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaren procedures (wettelijke taken).
  • In samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincie onderzoeken of we op het vrijvallende tracé van de N340 op termijn een Mobipunt (of hub) kunnen realiseren.
  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 25 "Programmakosten Spoorzone", incidenteel bestedingsvoorstel 43 "Gebiedsvisie Zwartewaterallee", incidenteel bestedingsvoorstel 44 "Herinrichting industrieweg", incidenteel bestedingsvoorstel 45 "Procesmanager I-centrale i.o", incidenteel bestedingsvoorstel 46 "Programmakosten Spoorzone" en incidenteel bestedingsvoorstel 47 "Mobihubs".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

2.211.797

0

2.211.797

3.312.035

491.207

5.032.625

Kredieten

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit Spoorzone. De projecten busbrug, busstation, ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein, Stationsweg en Oosterlaan) zijn inmiddels gerealiseerd. De herinrichting van de Westerlaan is inmiddels gestart en wordt medio 2023 opgeleverd. In voorbereiding zijn de bouw van de passerelle en realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein), waarbij:
·   De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
·   Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Spoorzone Centrumgebied
Dit krediet is beschikbaar voor de verdere uitwerking en invulling van de gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland (plan- en proceskosten) in 2023. Voor het onderdeel Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland is onder doel 6.1.1 een bedrag beschikbaar gesteld van € 700.000. Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en wordt administratief verantwoord worden onder dit doel (6.3.1).

Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland
Het Ontwikkelkader Spoorzone, vastgesteld door de raad eind 2020, biedt het kader voor de deelgebieden voor de nadere uitwerkingen. De ambitie is Spoorzone/Hanzeland te transformeren naar een nieuw gemengd stedelijk woon-werkgebied. Het gebied is aangewezen als de plek in Zwolle voor nationale en internationale initiatieven gericht op nieuwe economische dynamiek. Het onderdeel Gebiedsontwikkeling vormt een onderdeel van het krediet Spoorzone Uitvoering en zal administratief verantwoord worden onder dit doel (6.3.1).

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Naast de reeds gerealiseerde westelijke doorstroomas zijn ook verbeteringen van de doorstroming van het openbaar vervoer aan de oostzijde van de binnenstad in voorbereiding: de oostelijke doorstroomas. In overleg met de provincie is onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn om de busroutes aan de oostzijde van de stad rondom de Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. In 2023 vindt realisatie van maatregelen plaats.

Voorsterpoort
Het realiseren van een hoogwaardig gebied waar een divers programma gefaciliteerd kan worden. Onderdeel daarvan is een openbare ruimte welke klimaatrobuust is, die aansluit op de bestaande en toekomstige ontwikkelingen, waaronder de gefaseerde uitbreiding van het retailprogramma. Hiervoor is tevens een investeringsplan en een beeldkwaliteitsplan vastgesteld.

Kroesenallee
In 2023 willen we de planologische omlegging N757 Kroesenallee, zoals bestemmingsplanwijziging, grondaankopen, milieu onderzoeken gaan opstarten  

VCN-N340
Op 30 augustus 2021 is de nieuwe N340 in gebruik genomen. In 2022 is ook de fietstunnel in de Hessenweg onder het spoor door gerealiseerd inclusief de toeleidende wegvakken. Die zal waarschijnlijk eind 2022 of begin 2023 worden opgeleverd en in gebruik genomen en overgedragen worden aan de gemeente. De planning is dat in het plantseizoen 2022-2023 de door de storm gesneuvelde bomen langs de Nieuwleusenerdijk (voorheen Kranenburgweg) opnieuw geplant worden. Evenals de rest, de bomen langs de Hessenweg.

Woningbouwimpuls Zwartewaterallee
In 2021 hebben we in het kader van de Woningbouwimpuls (kortweg: WBI) subsidie bij het Rijk aangevraagd om de woningbouw langs de Zwartewaterallee te versnellen. Daarnaast dragen ook de provincie Overijssel en de ontwikkelaars bij aan dit project. In 2022 zijn we gestart met de voorbereidingen van deze mobiliteits- en groen/blauwe projecten. De voorbereiding en uitvoering staat gepland voor de jaren 2023 en daarna.

Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem )
In 2023 willen we de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem realiseren, te weten het deel over de Koggelaan en de aansluiting op de Van Karnebeektunnel. De Koggelaan wordt heringericht tot een Koggepark met een prominente plaats voor de fiets. Vanuit zowel het Rijk als de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project.

Bushaltes SH nieuwe concessie
In 2020 is als gevolg van de nieuwe busconcessie IJssel-Vecht een aantal tijdelijke bushaltes gerealiseerd, met name in Stadshagen, de Aalanden en op Hessenpoort. Er is destijds bewust gekozen voor tijdelijke haltes, vanwege de beperkte beschikbare realisatietijd en de korte looptijd van de busconcessie (2020-2022). Aan het einde van het derde kwartaal 2022 is bekend geworden dat de gunning van de nieuw aanbesteedde busconcessie IJssel-Vecht definitief naar EBS gaat. Voor het vervoerplan 2023 leidt dit nog niet direct tot aanpassingen in de dienstregeling van de stadslijnen en dus de bushaltes. In 2023 gaan we (vooruitlopend op het vervoerplan 2024) in overleg met de nieuwe vervoerder om te bespreken welke bestaande haltes moeten worden aangepast of worden opgeheven en welke tijdelijke haltes we permanent moeten maken. De gemeente is hier, als wegbeheerder, verantwoordelijk voor. Vanuit de provincie Overijssel is cofinanciering toegezegd voor dit project.  

Versnelling plaatsen laadpalen
Zowel vanuit de energietransitie, als vanuit mobiliteit is de ambitie om de komende jaren het autoverkeer te verduurzamen. Hiertoe is samen met onder andere de provincie Overijssel in 2022 een concessie gesloten met Vattenfall als opvolger van de concessie met Allego die medio 2022 afliep. De ingezette versnelling van de plaatsing van laadpalen willen wij blijven waarborgen, zodat bewoners of bezoekers van Zwolle met een elektrische auto deze ook binnen een acceptabele afstand van hun bestemming kunnen opladen.

Eli Heimanslaan
In 2022 is de voorkeursvariant voor de rotonde Eli Heimanslaan verder technisch uitgewerkt en de planning is dat deze in 2023 wordt voorbereid, zodat bij het beschikbaar komen van budget voor de uitvoering, kan worden gestart met de realisatie van de aanpassing van de rotonde.

Zwolle Wereldfietsstad
Naast de reguliere aanpak van wegen die wij als wegbeheerder altijd doen willen wij ons ook vooral focussen op het stimuleren van fietsen bij (met name) kinderen, fietsgeluk, vrijheid en gezondheid.  Al deze ambities passen naadloos in het doel van dit Actieplan Zwolle Wereldfietsstad om in 2027 20% meer fietskilometers te realiseren ten opzichte van 2017. Om dit doel concreet te bereiken is een pallet aan maatregelen nodig op het gebied van zowel infrastructuur, fietsparkeren, niet infrastructureel (onder andere gedrag en educatie).

Parallelweg Bisschop Willebrandlaan
De Bisschop Willebrandlaan maakt als Regionale hoofdroute onderdeel uit van het Kernnet Fiets van de provincie Overijssel. In 2022 hebben we vanuit de provincie Overijssel subsidie gekregen om de fietsroute op te waarderen. Op stedelijke schaal willen we met dit project verder werken aan het realiseren van herkenbare, veilige en aantrekkelijke (hoofd)fietsroutes binnen Zwolle. In 2023 gaan we dit project voorbereiden en willen we starten met de uitvoering.

Haersterveerweg
Eind 2021 hebben we bij de provincie Overijssel subsidie aangevraagd voor het aanpakken van de Haersterveerweg en hebben we onze eigen cofinanciering geregeld. Deze subsidieaanvraag is door de provincie niet gehonoreerd. We onderzoeken of we het beschikbare budget anders kunnen inzetten.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Spoorzone uitvoering

128.061.941

89.432.485

38.629.456

22.994.152

4.900.000

10.735.304

Fietsroute Koggelaan Zwolle-Hattem

1.310.000

183.105

1.126.895

1.126.895

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

625.000

554.695

70.305

70.305

Vechtcorridor Noord - N340

790.500

225.651

564.849

564.849

Voorsterpoort

3.075.000

903.616

2.171.384

633.884

1.537.500

Bushaltes Stadshagen nieuwe concessie

1.100.000

406.838

693.162

693.162

Mobiliteit Binnenstad

200.000

109.681

90.319

90.319

Versnelling plaatsen laadpalen

250.000

10.957

239.043

139.043

100.000

Eli Heimanslaan

650.000

39.733

610.267

610.267

Zuidelijke Binnenring

68.356

68.356

68.356

MobiliteitsHubs

150.000

10.849

139.151

139.151

Zwolle Wereldfietsstad

1.337.500

1.337.500

587.500

750.000

I-Centrale

250.000

250.000

125.000

125.000

Bisschop Willebrandlaan

500.000

500.000

500.000

Haersterveerweg

500.000

500.000

500.000

Zwartewaterallee

11.872.000

21.690

11.850.310

708.310

1.510.000

9.632.000

Voorsterpoort-Oost, openbare ruimte

1.955.234

1.955.234

977.617

977.617

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000.000

1.000.000

1.000.000

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

85.892.214

85.423.890

468.324

468.324

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.426.441

17.065.034

1.361.407

1.361.407

Uitwerking Kroesenallee

350.000

350.000

350.000

Subtotaal vastgestelde mutaties

258.364.186

194.388.224

63.975.962

33.208.541

10.400.117

20.367.304

Voorgestelde mutaties:

MobiliteitsHubs

115.000

115.000

115.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

115.000

0

115.000

0

115.000

0

Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

258.479.186

194.388.224

64.090.962

33.208.541

10.515.117

20.367.304

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50