Doel 6.3.1 Toekomstbestendinge verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Beschrijving
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het principe uit de Mobiliteitsvisie en de Omgevingsvisie, waarbij is gekozen voor het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteit als Service (MaaS) en Privé-voertuigen, zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en werken we toe naar een mobiliteitstransitie: meer actieve mobiliteit zoals lopen en fietsen in plaats van de auto. Dit is nodig om invulling te geven aan de inbreiding van woningen in de stad en de nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we zowel vraag gestuurd, als proactief in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en zetten we de samen met partners de volgende stap in het realiseren van mobiliteitshubs. Zowel in gebouwde voorzieningen net buiten de stadsgrachten, als op bestaande parkeerterreinen in de wijken. Zo willen we in fasen toewerken naar een autoluwe binnenstad en minder autoverkeer door de wijken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto, maar wel met de ambitie van een autoluwe binnenstad, zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft, we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen, maar ook de stad leefbaar houden. |
---|
Criteria
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 2.211.797 | 0 | 2.211.797 | 3.312.035 | 491.207 | 5.032.625 |
Kredieten
Spoorzone uitvoering Spoorzone Centrumgebied Gebiedsontwikkeling Spoorzone / Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Voorsterpoort Kroesenallee VCN-N340 Woningbouwimpuls Zwartewaterallee Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem ) Bushaltes SH nieuwe concessie Versnelling plaatsen laadpalen Eli Heimanslaan Zwolle Wereldfietsstad Parallelweg Bisschop Willebrandlaan Haersterveerweg |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2021 | Resterend krediet | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Spoorzone uitvoering | 128.061.941 | 89.432.485 | 38.629.456 | 22.994.152 | 4.900.000 | 10.735.304 |
Fietsroute Koggelaan Zwolle-Hattem | 1.310.000 | 183.105 | 1.126.895 | 1.126.895 | ||
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 625.000 | 554.695 | 70.305 | 70.305 | ||
Vechtcorridor Noord - N340 | 790.500 | 225.651 | 564.849 | 564.849 | ||
Voorsterpoort | 3.075.000 | 903.616 | 2.171.384 | 633.884 | 1.537.500 | |
Bushaltes Stadshagen nieuwe concessie | 1.100.000 | 406.838 | 693.162 | 693.162 | ||
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | 109.681 | 90.319 | 90.319 | ||
Versnelling plaatsen laadpalen | 250.000 | 10.957 | 239.043 | 139.043 | 100.000 | |
Eli Heimanslaan | 650.000 | 39.733 | 610.267 | 610.267 | ||
Zuidelijke Binnenring | 68.356 | 68.356 | 68.356 | |||
MobiliteitsHubs | 150.000 | 10.849 | 139.151 | 139.151 | ||
Zwolle Wereldfietsstad | 1.337.500 | 1.337.500 | 587.500 | 750.000 | ||
I-Centrale | 250.000 | 250.000 | 125.000 | 125.000 | ||
Bisschop Willebrandlaan | 500.000 | 500.000 | 500.000 | |||
Haersterveerweg | 500.000 | 500.000 | 500.000 | |||
Zwartewaterallee | 11.872.000 | 21.690 | 11.850.310 | 708.310 | 1.510.000 | 9.632.000 |
Voorsterpoort-Oost, openbare ruimte | 1.955.234 | 1.955.234 | 977.617 | 977.617 | ||
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | |||
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 85.892.214 | 85.423.890 | 468.324 | 468.324 | ||
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 18.426.441 | 17.065.034 | 1.361.407 | 1.361.407 | ||
Uitwerking Kroesenallee | 350.000 | 350.000 | 350.000 | |||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 258.364.186 | 194.388.224 | 63.975.962 | 33.208.541 | 10.400.117 | 20.367.304 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
MobiliteitsHubs | 115.000 | 115.000 | 115.000 | |||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 115.000 | 0 | 115.000 | 0 | 115.000 | 0 |
Totaal 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 258.479.186 | 194.388.224 | 64.090.962 | 33.208.541 | 10.515.117 | 20.367.304 |