Domeinen

Sociaal domein

Doel 4.3.2 Schulddienstverlening

We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar

Beschrijving

Sommige Zwollenaren naar zitten in diepe financiële problemen. We willen graag een zo zorgenvrij mogelijke toekomst en idealiter een schuldenvrije toekomst voor deze inwoners. We bieden iedereen ondersteuning en streven naar een zo hoog mogelijk aantal toelatingen tot een minnelijke of wettelijke traject voor schuldregeling. Dus ook voor de zelfstandigen of de thuislozen. Een schuldenvrije toekomst is niet voor iedereen realiseerbaar.  Voor sommige inwoners zullen we moeten volstaan met het beheersbaar maken van de financiële problemen met het doel op een later moment de schulden op te lossen.
Indien een inwoner structureel afhankelijk is van ondersteuning op het terrein van financieel beheer organiseert de gemeente die ondersteuning. Soms is ondersteuning van een vrijwilliger voldoende maar soms is professionele ondersteuning noodzakelijk. Eventueel bieden wij door budgetbeheer zelf die structurele ondersteuning. Wij doen zelf geen beschermingsbewind maar toen daarvoor een beroep op deskundige externe bureaus. Om grip te houden op de kosten van beschermingsbewind wordt overleg gevoerd particuliere bewindvoerders. We hebben hierover een convenant gesloten.
Het team schulddienstverlening kent ook opbrengsten. Het betreft vergoedingen van regiogemeenten en bijdragen voor schuldregelingen. Het  Zwolse SDV zal per 2023 voor Elburg, Hattum en Heerde werken. Kampen heeft na aanbesteding de schulddienstverlening gegund aan Deventer. Regiogemeenten kunnen meeliften op Zwolse expertise tegen kostendekkend tarief. De verminderde werkzaamheden zullen via de formatiecalculatie Inkomensondersteuning worden verwerkt in de personele omvang van het team SDV.

Criteria

We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar, zodanig dat:

  • hun Inkomen en uitgaven weer in evenwicht hebben;
  • zij voorbereid worden op financiële zelfredzaamheid;
  • inwoners gemakkelijk ondersteuning kunnen krijgen van een budgetbeheerder of beschermingsbewindvoerder;
  • mensen met een minnelijke of wettelijke schuldregeling ·zoveel mogelijk een schone lei krijgen;
  • mensen met nazorg de kans op nieuwe schulden minimaliseren;
  • zij weer volop meedoen aan het maatschappelijke leven;
  • mensen minder ondersteuning van de overheid nodig hebben.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten

  • We geven voorlichting aan onze partners in de stad over minnelijke en wettelijke schuldregeling en financiële zelfredzaamheid.
  • We ondersteunen mensen, in geval van onoplosbare schulden, om verder maatschappelijke afbreuk te voorkomen.
  • We organiseren het minnelijke traject voor schuldregeling voor alle inwoners inclusief zelfstandigen.
  • We begeleiden inwoners naar het wettelijk traject
  • We verstrekken verklaringen aan justitie over het minnelijk traject.
  • We overtuigen en zo nodig dwingen we schuldeisers van de noodzaak om mee te werken aan het minnelijk traject
  • We streven voor het uitwerken van een minnelijke schuldregeling naar een doorlooptijd van maximaal 120 dagen.
  • We verlenen nazorg aan mensen die een schuldregeling hebben doorlopen.
  • Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het incidenteel bestedingsvoorstel 25 "SWT werkzaamheden toeslagenaffaire".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 4.3.2 Schulddienstverlening

4.621.961

539.643

4.082.318

0

0

4.082.318

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50