Domeinen

Fysiek Domein

Doel 7.1.3 Water-, groen- en recreatiestructuur

We zorgen dat alle gebieden een hoogwaardige water - groen- en recreatiestructuur krijgen en houden

Beschrijving

Een goede, bereikbare en bruikbare groenblauwe structuur is één van de randvoorwaarden voor een vitale en levendige stad. De groenblauwe structuur is ook essentieel in de wijken voor een gezond leefklimaat. Een stad die stedelijker wordt, maar waar het groen steeds dichtbij is. Onze bewoners moeten zich kunnen ontspannen en tot rust kunnen komen in het groen en op of langs het water. We vinden het belangrijk dat mensen gestimuleerd worden om te bewegen en te spelen; groen en water in of dichtbij woon- en werkgebieden zijn daarbij essentieel. Als er één ding duidelijk is geworden uit de Covid-19 (Corona) pandemie, dan is het wel het belang van het beschikken over voldoende goed ingerichte groene buitenruimte dichtbij huis, en dus juist ook ín de stad.  
Daarnaast is de stedelijke groene ruimte steeds belangrijker als leefomgeving voor dieren en planten. Wij koesteren onze groenblauwe structuren met ecologisch beheer en een volwassen bomenbestand, mede omdat die bijdragen aan een klimaat bestendige stad. We vinden een groene stad die toegerust is op een veranderend klimaat en in balans is met een prachtige omgeving van groot belang. Verbetering van bestaande groenblauwe structuren en goed beheer en onderhoud van de bestaande structuren gaan daarbij hand in hand. We geven bewoners de ruimte om hun eigen leefomgeving te vergroenen en werken daarbij samen met de partners in het Zwolse Natuurplatform.

In het coalitieakkoord 2022-2026 staat beschreven dat bij groei en verstedelijking van de stad ook oog is voor groen en biodiversiteit. Daar waar mogelijk versterken we deze.. Het Groen- en Recreatiebeleid  wordt geactualiseerd en in 2023 aan de gemeenteraad voor besluitvorming aangeboden. Voor meer informatie zie paragraaf 6.4.2.

We faciliteren de verbetering van de groenstructuur in de stadsrand en bouwen deze verder uit langs IJssel, Zwarte Water en Vecht. We promoten en gebruiken onze groene kwaliteiten van stad en ommeland voor de toeristische aantrekkelijkheid van Zwolle (o.a. de groene bolwerken, de stadsparken, het Vechtdal en de IJsseldelta). De stenige buurten en wijken worden vergroend of krijgen betere verbindingen met bestaande groengebieden, waardoor de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van die buurten voor de bewoners toeneemt en tegelijkertijd meer klimaatbestendig en duurzaam wordt. Waar er ontwikkelingen zijn, nemen we de kansen dan wel knelpunten op het vlak van recreatie en groen mee. Dit geldt ook voor het buitengebied. Hiermee vergroten we de leefbaarheid van het buitengebied en de kwaliteit van het landschap.

Criteria

We zorgen dat alle gebieden een hoogwaardige water-, groen- en recreatiestructuur krijgen en houden, zodanig dat:

  • We de basis op orde houden en sturen op basis van risico-analyses en tegelijkertijd het beheer inzetten anticiperend op de toekomst van biodiversiteitsbelang en bewonersbelangen.
  • We bestaande groen- en waterstructuren versterken en uitbouwen waar deze onvoldoende zijn.
  • We hiervoor vooral al lopende projecten of herstructureringen benutten (zoals Hoogwaterbeschermingprogramma’s, Ruimte voor de Vecht en stadslandbouw).
  • Het groen en water optimaal gebruikt kan worden (voldoende massa, bereikbaar en toegankelijk) en de recreatieve gebruiksmogelijkheden vergroot worden.
  • Zwolle via het water goed bereikbaar is en blijft.
  • De reeds rijke biodiversiteit in onze stad koesteren en waar mogelijk verder bevorderen.

Portefeuillehouder(s)

Monique Schuttenbeld
Arjan Spaans

Activiteiten

Risicogestuurd- en ontwikkelend beheer

  • Het beheren en onderhouden van de water gerelateerde-, groene -en recreatieve kapitaalgoederen, zoals beschreven in de Nota Kapitaalgoederen.
  • Ecologisch groenbeheer en bijdrage aan biodiversiteit in de stad. Samen met onze uitvoeringspartner ROVA werken wij aan het verder bevorderen van de biodiversiteit in onze stad. Dat ecologisch groenbeheer doen we op verschillende manieren en over meerdere jaren. Onder andere door het aanplanten van bloembollen om vroegtijdig in het jaar voedselbronnen voor insecten aan te bieden, diverse proeflocaties zijn aangewezen om gefaseerd te maaien en de flora en fauna meer en andere kansen te geven, aanpassingen door te voeren in het maairegime om in het najaar langer voedselbronnen voor insecten beschikbaar te hebben, een op biodiversiteit gericht snoeiplan voor knotwilgen, op meer locaties overjarig gras en riet te laten staan, aanpassingen door te voeren in het oever- en hakhoutbeheer, het aanplanten van voedselbomen en andere bomen.
  • Inspectie van bomen conform Boomveiligheidsrichtlijn (BVR) methodiek.
  • Beheer speeltoestellen (inspectie speeltoestellen), recreatieplassen en veerdiensten.
  • Meer aandacht op bewegen in de buitenruimte en een geactualiseerd speelbeleid, met aandacht voor inclusief spelen.
  • Uitvoeren van het jaarlijks onderhoudsprogramma Waterwerken; onderhoud beschoeiing en waterwerken, fonteinen, sluizen en remmingswerken, onderhoud havens, kaden en bruggen.
  • De Groene Kaart is geactualiseerd en opgenomen als Raamwerkkaart  “Hoofdgroenstructuur” in de Omgevingsvisie. De Groene kaart is van betekenis in de nieuwe Bomenverordening (2021). In de Bomenverordening is het beleid ten aanzien van de bescherming van bomen opgenomen. De verordening vormt de basis voor de vergunningverlening, zowel aan de gemeente als particulieren.  
  • In 2023 wordt een bomenbeleidsplan als onderdeel van het nieuwe Groen- en Recreatiebeleid aan de gemeenteraad aangeboden.
  • Exploiteren van havens en de bediening van de bruggen.
  • Verbeteren en vernieuwen netwerk recreatieve wandel- en fietsroutes #buitengeluk.

Benutten van initiatieven en mogelijke meekoppelkansen bij ruimtelijke planvorming (zie ook doel 6.4.2)

  • Actualiseren van het Groen- en Recreatiebeleid.
  • Benutten bewonersinitiatieven (zoals de vervolginitiatieven voortvloeiend uit de pilot Vitaal Assendorp en de Groene Loper) en projecten Binnenstadsprogramma voor de vergroening van wijken waaronder de binnenstad;
  • Het benutten van meekoppelkansen met de klimaatthema’s wateroverlast, hitte en droogte.
  • Deelname aan het provinciale programma “Natuur voor Elkaar” door het inbrengen van kansrijke pilots en projecten, zoals pilot Langdurig Landschapsbeheer, show-cases voor “Meer bruikbaar groen in steden en dorpen” en “Natuurinclusief bouwen”
  • Benutten van de woningbouw bij Stilo-hal  in Dieze voor verbetering van de groene vinger Middelweg (Diezerpark).
  • Benutten van de nieuwe ruimtelijk-economische koers voor het gebied Marslanden A (Enexis) en de planontwikkeling voor de Nooterhof ten behoeve van de versterking van de hoofdgroenstructuur langs het Almelose Kanaal en de aanleg van nieuwe recreatieve verbindingen binnen het gebied.
  • Benutten van gebiedsontwikkelingen zoals de Spoorzone/Nieuwe Veemarkt. Hier liggen opgaven voor de aanleg van nieuwe parken in de groenarme wijk Assendorp, Hanzeland en Kamperpoort. Bovendien zijn er kansen voor natuurinclusief bouwen met groene gevels en daken, nestkasten voor vogels en  vleermuizen en herstel van waterstructuren voor klimaatadaptatie.
  • Benutten en faciliteren van initiatieven stadslandbouw bij Dijklanden/Langenholte, Spoolde en Berkum.
  • Samenwerking met het Natuurplatform Zwolle en daaraan gelieerde partijen. Met de vrijwilligers van de Zwolse Natuurorganisaties wordt samengewerkt om de natuur in Zwolle te versterken.
  • Toezien op het goed geregeld hebben van het eindbeheer van de uiterwaarden van de IJssel (Ruimte voor de Rivier) door of vanwege Rijkswaterstaat.
  • Verbeteren van rietlanden langs het Zwarte Water in kader van Natura 2000 projecten en het begeleiden van provinciale Uitvoeringsprogramma Zwarte Water Vecht (UZV).
  • Voortzetten van het programma Ruimte voor de Vecht (2019 - 2022) met de 13 partners in de Netwerkorganisatie, aan de hand van het geactualiseerde  Masterplan en uitvoeringsprogramma (zie projecten).   
  • Het uitvoeren van de Pilot Langdurig Landschapsbeheer (Hart  voor de IJsseldelta)  samen met de Gebiedscoöperatie IJsseldelta en de Stichting Particuliere Landschapsdiensten IJsseldelta (SPLIJ).
  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met incidenteel bestedingsvoorstel 58 "Meekoppelkansen HWBP-IJsselwerken (Zwolle-Olst)", incidenteel bestedingsvoorstel 59 "Ruimte voor de Vecht 2023-2026", incidenteel bestedingsvoorstel 60 "Uitvoering Groen en Recreatiebeleid" en incidenteel bestedingsvoorstel 61 "Tijdelijke formatie spelen en recreatie (basis op orde)".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.1.3 Water-, groen- en recreatiestructuur

14.023.257

724.073

13.299.184

317.668

115.138

13.501.714

Kredieten

  • Ruimte voor de Vecht 2 (2019-2022): het investeringskrediet is gekoppeld aan de projecten uit het programma Brede Welvaart in het Vechtdal. De activiteiten worden uitgevoerd t/m dec 2023. Het betreft de aanleg van een snelfietsroute, en de aanleg van een wandelonderdoorgang bij hetspoor ter hoogte van de Herfterwetering zijn in middels gerealiseerd. De realisatie van enkele  laarzenpaden, de aanleg van een ecopassage A28 worden voorbereid, uitvoering 2023.  
  • Ruimte voor de Vecht 3 (2023-2026): Er ligt een bestedingsvoorstel voor de ondersteuning van de Netwerkorganisatie voor de komende 4 jaar. Er zal een nieuw uitvoeringsprogramma worden opgesteld, met vermoedelijk ook Zwolse projecten en/of gezamenlijke projecten in het gehele Vechtdal waarover separaat besluitvorming volgt en mogelijk middelen zullen worden aangevraagd.
  • Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP): het deelproject Stadsdijken is in uitvoering. Naar verwachting is deze in 2024 gereed.
  • Voor de deelproject IJsselwerken (Zwolle-Olst) wordt het voorlopig ontwerp in het voorjaar van 2022 afgerond; daarna wordt het definitief ontwerp opgesteld en de realisatie voorbereid.
  • Het deelproject Veilige Vecht bevindt zich nog in de verkenningsfase; daarna volgt in 2023 de ontwerpfase.
  • Nationaal Landschap IJsseldelta (NLIJ):  ondersteuning Gebiedscoöperatie IJsseldelta.
  • Recreatieplassen: Uitvoering van het exploitatieplan recreatieplassen. Uitvoering van de groene- en recreatieonderdelen van de toekomstvisie op de Milligerplas.
  • Diverse vervangingsinvesteringen o.a. voor bomen en beplanting, havenkasten, grondkerende constructies zoals beschoeiing en fundering kademuren etc. Op basis van inspecties wordt er geïnvesteerd in het snoeien en vervangen van deze bomen. Vanwege diverse redenen, zoals landschappelijke waarde en klimaatadaptatie. Deze bomen worden gemonitoord en ingegrepen wordt zodra er potentiële gevaarzetting door (zieke) bomen dreigt. Ten aanzien van acacia bomen worden deze gefaseerd door andere soorten bomen vervangen.
  • In afwachting van de uitkomsten van het onderzoek (start per september 2022) naar de behoeften van de skatevoorziening in Park de Wezenlanden wordt een vervangingsinvestering gereserveerd.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Structuurvisie VCN Fase 1

6.635.714

6.019.114

616.600

616.600

NLY '12-'15

1.485.000

1.449.610

35.390

35.390

Ruimte voor de Vecht

559.710

539.710

20.000

20.000

Vechtdal - regiodeal

674.000

277.744

396.256

396.256

Hoogwaterbeschermingsprogramma meekoppelkansen

209.000

26.807

182.193

182.193

2019-Fonteinen

92.034

64.605

27.429

27.429

2019-Vijver Lübeckplein

25.300

0

25.300

25.300

2020-Beschoeiingen, kademuren en waterwerken

267.000

179.045

87.955

87.955

2020-Bomen/beplanting

1.510.000

697.768

812.232

812.232

2020-Spelen

250.000

227.947

22.053

22.053

Walstroomvoorziening 2019

201.250

193.413

7.837

7.837

2021-Beschoeiingen

133.000

101.199

31.801

31.801

2021-Renovatie houten fundatie

160.000

6.731

153.269

153.269

2021-Spelen

331.450

100.210

231.240

231.240

2021-Beschoeiingen&waterwerken

80.000

0

80.000

80.000

2022-Spelen

425.000

0

425.000

425.000

2022-Skatebaan Wezenlandenpark vloer

120.000

0

120.000

120.000

2022-Wandelroutenetwerk

100.000

0

100.000

100.000

Stinspark

1.242.000

78.860

1.163.140

563.140

600.000

Subtotaal vastgestelde mutaties

14.500.458

9.962.763

4.537.695

3.937.695

600.000

0

Voorgestelde mutaties:

Vechtdal - regiodeal

133.320

0

133.320

0

33.330

99.990

Hoogwaterbeschermingsprogramma meekoppelkansen

605.000

605.000

605.000

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

738.320

0

738.320

0

33.330

704.990

Totaal 7.1.3 Water-, groen- en recreatiestructuur

15.238.778

9.962.763

5.276.015

3.937.695

633.330

704.990

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50