Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Beschrijving

Inclusieve arbeidsmarkt
We blijven werken aan een inclusieve arbeidsmarkt: goede aansluiting tussen opleidings- en arbeidsaanbod in de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een gerichte aanpak, waarbij wordt geïnvesteerd in mensen. We willen dat iedere Zwollenaar met arbeidspotentieel participeert naar vermogen op de arbeidsmarkt. Dit kan in een betaalde baan / zelfstandigheid (en eventueel met ondersteuning / subsidie wanneer sprake is van een arbeidsbeperking) of door werkervaring op te doen vanuit een bijstands- of ondersteuningssituatie. Bij het bevorderen van participatie en uitstroom uit de bijstand gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoner. De afspraken die we maken, zijn erop gericht om, met niet-vrijblijvende inzet van beide kanten, passend werk te vinden.

Arbeidsmarkt
We hebben te maken met enorme krapte op de arbeidsmarkt. De krapte is dusdanig dat ook zorg- en dienstverlening sterk wordt gehinderd. Dit is ook wat we als gemeente ondervinden bij Thuisondersteuning en doelgroepenvervoer. We willen inwoners ondersteunen die via (om)scholing snel begeleid kunnen worden naar ander werk. Tegelijkertijd vragen wij van Tiem aanvullende maatregelen te treffen om het aantal personen dat uitstroomt uit de bijstand, positief te beïnvloeden. De mensen die instromen in de bijstand, hebben meer belemmeringen te overwinnen om deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt. Voor personen met een grote afstand continueren wij onze dienstverlening gericht op maatschappelijke participatie. Zoals vrijwilligerswerk in het voorveld en dagbesteding, waarmee iemand arbeidsvaardigheden kan ontwikkelen en werkervaring op kan doen. Dit wordt in samenhang tussen spoor 1 en spoor 4 van de lokale hervormingsagenda Sociaal Domein (door)ontwikkeld.

Regio
Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context (Werkbedrijf Regio Zwolle) samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij vormt een regionale arbeidsmarktagenda met bijbehorend werkplan, opgesteld door de arbeidsmarktregio Zwolle in samenwerking met alle partners. Flankerend beleid wordt vormgegeven vanuit de Human Capital Agenda (HCA). Dit is gericht op het mogelijk maken van ontwikkeling en scholing van werknemers en werkzoekenden. Hierbij gaat het om ontwikkeling en scholingstrajecten die zich richten op het versterken van de arbeidsmarktpositie van een individu bij één van de erkende opleiders.

Inbugeringswet
Per 1 januari 2022 is de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. De gemeente heeft de regie over het inburgeringsproces van de statushouder en draagt zorg voor een passend inburgeringstraject. De nieuwe wet heeft als maatschappelijke doelstelling om nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen en volwaardig mee te laten doen in de Nederlandse maatschappij. Samen met de statushouder worden afspraken gemaakt over hoe te komen tot participatie naar vermogen, waarbij arbeidsparticipatie en duurzame uitstroom uit de bijstand voorop staat. De instrumenten die we inzetten tijdens het inburgeringstraject zorgen ervoor dat het proces van integratie in een versnelling raakt. We zetten – in lijn met de nieuwe wet – in op dualiteit; het leren van de taal en het gelijktijdig participeren naar vermogen. We regisseren het inburgeringstraject vanuit de volgende beleidsdoelen; tijdigheid van handelen, het leveren van maatwerk en het borgen van kwaliteit. Sinds 2019 hebben we ervaring mogen opdoen met deze uitgangspunten. In de uitvoering hebben we samen met o.a. de convenantpartners die zich verbonden hebben aan onze doelstelling om de nieuwe Zwollenaren goed te laten participeren en integreren in Zwolle veel geleerd. Dit vormt de basis voor de uitvoeringspraktijk en het door ontwikkelen van een Zwolse methodiek.

Ondertussengroep
Vanaf 2018 zet Zwolle in op ondersteuning van de zogenoemde ‘ondertussengroep’; statushouders die vanaf 2015 gehuisvest zijn in onze gemeente en zelf verantwoordelijk zijn voor hun inburgering.  
Het niet functionerende inburgeringsbeleid (tot 1 januari 2022) en de behoefte aan een actievere aanpak op basis van de verplichtingen die verbonden zijn aan de participatiewet hebben geleid tot het ontstaan van de ‘aanpak ondertussengroep statushouders’. Momenteel begeleiden we ongeveer 340 statushouders richting maximale participatie en inburgering en het volwaardig integreren in de Nederlandse samenleving. We doen dit in de lijn van de nieuwe inburgeringswet. In 2023 zetten we deze aanpak voort en intensiveren we de inzet op arbeidstoeleiding en duurzame uitstroom. De doelgroep ‘ondertussengroep’ zal de komende jaren in omvang afnemen door o.a. uitstroom naar werk en opleiding. Voor deze activiteiten is bestedingsvoorstel A18. Ondertussengroep statushouders en A20. Ontwikkeltrajecten statushouders B1 en Z-route opgenomen.

Laagdrempelige werkplekken (hervormingsagenda)
In 2023 worden twee nieuwe uitvoeringspraktijken voortgezet (die zijn gestart in 2021 en 2022). Deze maken onderdeel uit van spoor 4 Participatie van de Hervormingsagenda Sociaal Domein. In de praktijk toetsen we of het bieden van laagdrempelige werkplekken de overgang naar betaalde arbeid versoepeld voor Zwollenaren die al 2 jaar of langer afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. De plekken zijn laagdrempelig, omdat er minder eisen aan deelnemers wordt gesteld dan bij het huidige aanbod geldt en het gaat om passend werk. Zo streven we ernaar dat deze groep vaker naar betaald werk uitstroomt.

Ketensamenwerking
In de afgelopen jaren (vanaf 2013) zijn er keuzes gemaakt wat heeft geleid tot een uitvoeringsketen zoals deze vandaag de dag functioneert. Deze keten bestaat uit de afdeling Inkomensondersteuning, Sociaal Wijkteam, RMC, Tiem, Regionaal Bureau Zelfstandigen en Team IPA. Keuzes hebben elkaar opgevolgd, bijvoorbeeld bij de voorbereiding op de decentralisaties (taakverdeling schakels van de bijstandsketen), invoering van de participatiewet met bijhorend gedachtegoed (werk voor inkomen) en de oprichting van Tiem. In de praktijk lopen we tegen een reeks belemmeringen aan, die in de uitvoering onvoldoende ‘weggewerkt’ kunnen worden. De verschillende uitvoeringsorganisaties zien kansen om de ketensamenwerking te verbeteren en de bereidheid zich hiervoor in te zetten wordt op alle niveaus (van uitvoering tot management/directie) gevoeld. Bij het verbeteren dan wel ontwerpen van een uitvoeringsmodel voor de doelgroepen van de participatiewet werken we sinds 2022 vanuit het perspectief van de eindgebruiker, de inwoners in een innovatielab.
Naast deze gemeentelijke bijstandsketen blijven we inzetten op het verbeteren van de ketensamenwerking met:
•   Private partners en werkgevers en;
•   De verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Beschermd Thuis (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ.

Uitvoeringsovereenkomst Tiem
Tiem is onze partner voor arbeidsontwikkeling en arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio.
De opgave is om de lijn van (arbeids-)ontwikkeling van mensen met een beperkte arbeidsmarktaansluiting naar arbeid in partnerschap vorm te geven. Tiem is hierin een belangrijke schakel. Partnerschap in regionaal verband met gemeenten, UWV en in de keten ‘vanuit de wijk naar werk’ met maatschappelijke partners verbonden aan de gemeentelijke organisatie. In 2023 zal Tiem werken vanuit een nieuwe uitvoeringsovereenkomst, waarin lessen getrokken zijn om in de toekomst nog succesvoller te zijn in de opgave voor een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij moet een juiste wisselwerking gevonden worden tussen afspraken met Tiem en de herijkte opdracht van het Sociaal Wijkteam.

Criteria

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:

  • Alle inwoners met een arbeidsbeperking en / of beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt in beeld zijn en worden ondersteund voor wat betreft hun arbeids- / participatiemogelijkheden.
  • Alle jongeren onder de 27 jaar en met een beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt toekomstperspectief hebben en in een actief traject zitten met een actieplan richting opleiding / werk / zorg.
  • Specifieke aandachtsgroepen, zoals 50-plussers, statushouders, kwetsbare jongeren en mensen met psychische kwetsbaarheid, hun talenten en ervaring kunnen blijven inzetten op de arbeidsmarkt.
  • Er voor mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkomgeving beschutte werkplekken worden gecreëerd.
  • Mensen die binnen afzienbare tijd aan het werk kunnen, actief naar werk worden begeleid.
  • De regionale doelstelling voor de landelijke banenafspraak voor mensen met een arbeidsbeperking wordt gehaald.
  • De uitstroom uit de bijstand naar werk (loondienst en ondernemerschap) is in 2020 en 2021 als gevolg van de coronacrisis gestagneerd. Ondanks alle onzekerheden rondom de gezondheidscrisis en de uitwerking op de economie en arbeidsmarkt de komende jaren streven we ernaar om het uitstroompercentage in 2022 tov van 2020 en 2021 te verhogen. Op deze manier proberen we het bijstandsvolume te beperken.

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

We zetten in op uitstroom uit de bijstand via onze uitvoeringsorganisatie Tiem, als onderdeel van de bijstandsketen

  • Aanpak richting werk: focus op matchen en functiecreatie, organiseren structurele momenten voor persoonlijke ontmoeting werkgevers en werkzoekenden. Ook op vernieuwende wijze en binnen de regels die gelden voor het beheersen van het coronavirus.
    • Er is steeds meer aandacht voor vitaliteit, zodat Zwollenaren die al langere tijd niet deelnemen aan de arbeidsmarkt de fysieke vereisten aan kunnen die banen van hen vragen in sectoren waar krapte is. In 2022 is een start gemaakt met werken aan vitaliteit van doelgroepen van Tiem in samenwerking met SportService. Dat wordt in 2023 voortgezet.
    • Tiem zet zich in toenemende mate in voor werkenden met LoonKostenSubsidie en op het voorkomen van instroom uit de doelgroepen van het VSO, Pro en Entree onderwijs.
  • Detecteren van passend werk en laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda sociaal domein) o.a. voor kwetsbare inwoners die na langere tijd van inactiviteit deel gaan nemen aan het arbeidsproces met focus op ontwikkeling (te weten: uitkering omzetten in loon/startbaan en sociale coöperatie). Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel ?. Uitkering inzetten als loon.
  • De aanpak statushouders zetten we in 2023 voort voor zowel de groep statushouders die we al begeleiden, als statushouders die vallen onder de uitvoering van de nieuwe inburgeringswet, ingangsdatum 1 januari 2022. Tijdens het uitvoeren van werkzaamheden door team IPA willen en moeten we continu gericht zijn op kwaliteitsverbetering en een vergroting van resultaat. Deze ‘Zwolse aanpak statushouders’ wordt steeds doorontwikkeld. Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met het bestedingsvoorstel ‘Zwolse Aanpak statushouders’ bestaande uit; ?
    • Voor 2023 willen we de samenwerking met bestaande ketenpartners versterken en intensiveren. We waarborgen kwaliteit door te reflecteren op wat we hebben geleerd in de afgelopen jaren en het delen van expertise en stellen de belangen van duurzame integratie en volwaardige participatie van de Zwolse nieuwkomer daarbij centraal.
    • We zetten in op de ontwikkeling van leerwerktrajecten met werkgevers voor vijf kansrijke branches (bijvoorbeeld de zorg) met specifiek aandacht voor statushouders. Daar waar mogelijk sluiten we aan bij bestaande trajecten.
    • We streven ernaar om voor het participatiedeel (van de nieuwe wet inburgering statushouders) aan te sluiten bij de bestaande regelingen en opdrachten die bestaan voor Zwollenaren; bij TIEM en betrokken partijen in de stad. We inventariseren wat er al is en wat aandacht behoeft. Waar nodig geacht ontwikkelen we – in samenspraak – activiteiten passend bij de behoefte van deze diverse doelgroep. Het proces van inburgering en integratie in de Zwolse samenleving staat hierbij centraal. Doelstelling is snelle en volwaardige participatie aan de Zwolse samenleving (liefst via betaalde arbeid),  het bevorderen van zelfredzaamheid en betrokken burgerschap.
    • We richten een taskforce in waarbij we ons richten op snelle toeleiding naar passend werk en duurzame uitstroom uit de uitkering. Dit doen we in samenwerking met TIEM, expertise partijen in de stad en potentiële werkgevers.
  • Personen met een Wsw- dienstverband verrichten werkzaamheden in het bedrijfsleven. Dit kan via detachering en of begeleid werken. Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel A17. Tiem.
  • We sturen op het vormgeven en intensiveren van partnerschap door Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen met partners uit stad en regio om mensen te ontwikkelen en begeleiden naar werk. (aanvraag alternatief vervolg op de brede lokale raamovereenkomst met private partners zetten we voort binnen verruimde kaders. Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van deze activiteit voorgesteld in te stemmen met bestedingsvoorstel A16 Trajecten Naar werk door Partners (in opdracht van Tiem en RBZ).
  • Wanneer een inwoner uitstroomt naar werk (loondienst of ondernemerschap) of opleiding, willen wij dat een professionals uit de bijstandsketen in contact blijft. Op deze manier streven naar het beperken van de risico's op terug te vallen. Als onderdeel van de Begroting 2023 is daarom bestedingsvoorstel A15. Nazorg uitgestroomde bijstandsgerechtigden opgenomen.

We verbeteren de ketensamenwerking

  • Onder begeleiding van deskundigen zetten we in 2023 de ontwikkeling van een prototype voor het uitvoeringsmodel doelgroepen Participatiewet voort en toetsen dat in de praktijk.
    • We verbeteren de samenwerking tussen de gemeentelijke uitvoeringsorganisaties bijstandsketen vanuit de bewegingen van de hervormingsagenda sociaal domein. Zij hebben het streven om zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Mocht dat (nog) niet haalbaar zijn, dan op een andere manier een zinvolle daginvulling te hebben en zicht te ontwikkelen.
    • We streven naar een meer eenduidig handelingskader voor de verschillende gemeentelijke schakels die samen de bijstandsketen vormen.
  • De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Beschermd Thuis (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ wordt verbeterd. De overgangen voor inwoners moeten versoepelen. Potentieel van mensen moet gezien worden, helder moet zijn wat consequenties zijn van een ontwikkelstap en de mogelijkheid moet blijven bestaan om (tijdelijk) een stap terug te zetten. Ook voor de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis. In 2023 blijven we onderzoeken hoe we de overgangen verder kunnen beperken. Dit ook ten behoeve van de partners in het werkveld.

We  intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio):

  • We geven de werkgeversdienstverlening vorm in regionaal verband en werken samen met de meest effectieve re-integratiepartners en onderwijs (onder andere stagebegeleiders). In 2023 doen we dit vanuit een herijkte opdracht voor het WerkgeverServicepunt, waar accountmanagers van Tiem onderdeel van uitmaken. Als partner in het Werkbedrijf Regio Zwolle realiseren we meer inclusieve arbeidsmogelijkheden door uitvoering te geven aan de inclusiviteitsagenda
  • We benutten de ruimte om onze regie op inburgering en participatie voor statushouders te pakken (WEB en nieuwe inburgeringswet).
  • Crisisdienstverlening RMAT, als ook de ontwikkeling van een Regionaal Werkcentrum, ook voor bijstandsgerechtigden
  • Perspectief op Werk en de Regiodeal
  • Samenwerking tussen GGZ en Werk & Inkomen

Bestedingsvoorstellen.
Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het incidenteel bestedingsvoorstel 17 "Nazorg uitgestroomde bijstandsgerechtigden", incidenteel bestedingsvoorstel 14 "Trajecten Naar werk door partners (in opdracht van Tiem en RBZ)", incidenteel bestedingsvoorstel 18 "Tiem", incidenteel bestedingsvoorstel 15 "Ondertussengroep Statushouders" en incidenteel bestedingsvoorstel 16 "Ontwikkeltrajecten statushouders B1- en Z route".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie

26.497.705

4.804.470

21.693.235

0

0

21.693.235

Kredieten

Perspectief op Werk
Dit betreft een regionaal krediet in het kader van het Werkbedrijf Regio Zwolle. Centrumgemeente Zwolle beheert dit budget voor de regio. Doel is om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen aan het werk te gaan. De samenwerkingsorganisatie van 14 gemeenten, UWV, onderwijs en werkgevers- en werknemersorganisaties voeren een regionale arbeidsmarktagenda uit en een set aan acties om nadelige gevolgen van coronacrisis op arbeidsmarkt zoveel als mogelijk te beperken.  

Businesscase naar werk / Trajecten naar werk
De overeenkomsten voor publiek-private samenwerking om meer mensen uit de bijstand te begeleiden naar werk worden in 2022 door Tiem voorgezet en door Regionaal Bureau Zelfstandigen gestart. Het partnerschap, waarin de afgelopen jaren is geïnvesteerd, wordt met groep partners (vormgegeven en) geïntensiveerd.

ESF React
Dit betreft een regionaal krediet waarvoor Zwolle penvoerder is. Voor de kwetsbare doelgroepen heeft de arbeidsmarktregio al sinds 2014 gebruik gemaakt van ESF-subsidies. Het Europees Sociaal Fonds (ESF) is het belangrijkste Europese middel om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan werk te helpen en te zorgen voor eerlijke arbeidskansen voor alle EU-burgers. De ontvangen ESF gelden worden ingezet PRO-VSO trajecten (stage-/werkplekken en curssussen) en voor re-integratieactiviteiten. In 2021 is hiermee gestart en afronding zal plaatsvinden in 2023.

Actie werk in Zwolle / Lokale Koolmeesgelden
Voor de jaren 2020, 2021 en 2022 zijn gelden door het rijk beschikbaar gesteld om de gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt op te vangen. De raad heeft ingestemd met drie opvolgende bestedingsvoorstellen, waarvan de laatste doorloopt in 2023.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Businesscase "Naar werk"

1.000.000

645.119

354.881

354.881

De nieuwe toekomst

158.790

95.274

63.516

63.516

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

99.700

109.903

-10.203

-10.203

Perspectief op werk

2.463.000

1.556.046

906.954

906.954

ESF React-EU AMR

3.854.200

0

3.854.200

3.854.200

Actie Werk in Zwolle

1.697.000

220.651

1.476.349

1.476.349

Subtotaal vastgestelde mutaties

9.272.690

2.626.993

6.645.697

6.645.697

0

0

Voorgestelde mutaties:

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

90.331

0

90.331

90.331

Subtotaal voorgestelde mutaties

90.331

0

90.331

90.331

0

0

Totaal 2.2.1 Arbeidsparticipatie

9.363.021

2.626.993

6.736.028

6.736.028

0

0

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50