Domeinen

Fysiek Domein

Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen

Beschrijving

Belangrijkste element van een gezonde en vitale economische structuur is werkgelegenheid. Zwolle wil een aantrekkelijke werkstad zijn voor eigen inwoners en de regio. Een stad waar het aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen.

Voor een blijvend krachtig economisch fundament dient een concurrerend ondernemersklimaat te worden gecreëerd, nu en in de toekomst. Voor bedrijven is het van groot belang dat het regionale ondernemersklimaat vertrouwen geeft om te investeren. Ondernemers kiezen voor de strategische ligging van Zwolle en de gemeente creëert de juiste randvoorwaarden waarbinnen bedrijven kunnen vestigen, uitbreiden of vernieuwen.
De gemeente zorgt niet zelf voor de banen, dat doen bedrijven uit de profit sector en non-profit organisaties. Het gaat hierbij zowel om directe als indirecte banen. Want voor het goed kunnen functioneren moet een bedrijf of instelling weer een beroep doen op andere bedrijven en instellingen. De gemeente kan hierbij wel helpen. Een sterk accountmanagement en professionele organisatie dragen hier aan bij. Niet alleen omdat we hiermee in goede tijden de economische structuur en vitaliteit van Zwolle versterken. Tijdens de coronacrisis is ook duidelijk geworden dat bedrijven en instellingen een helpende en meedenkende gemeente waarderen.

En het gaat hierbij niet alleen om de gemeente Zwolle. We werken samen met andere gemeenten in de regio Zwolle. Regionale agendering ten behoeve van het versterken van het vestigingsklimaat in Zwolle en regio is hierbij van belang. Als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Binnen een brede economische regio bieden we ruimte aan een grote diversiteit van economische sectoren én de ondernemers die binnen die sectoren actief zijn.

Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Eén op de drie ondernemers in onze regio geeft aan dat het tekort aan voldoende en passend geschoold personeel verdere groei in de komende twee jaar zal hinderen. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:

  • Beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen: voldoende arbeidskrachten nu en op middellange termijn.
  • Inclusiviteit: iedereen doet mee, elk talent telt en krijgt ruimte om te ontwikkelen.
  • Wendbaarheid van mensen en systemen: de uitdaging is ervoor te zorgen dat mensen en organisaties voorbereid zijn op permanente ontwikkelingen en
  • veranderingen in het werk.

Als samenwerkingspartners van Regio Zwolle werken wij aan een inclusieve en wendbare arbeidsmarkt waar vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. Het is en blijft van belang dat we onze integrale aanpak op economie, arbeidsmarkt en onderwijs voortzetten. Hiertoe werken we samen met werkgevers, onderwijsinstellingen, sociale partners, UWV Werkbedrijf, gemeenten, provincies en het Rijk. De Human Capital Agenda maakt onderdeel uit van de Regio Deal Regio Zwolle.

Centraal in 2023 staat de uitvoering van het economisch perspectief. Kern hiervan is dat Zwolle zich wil profileren als Experimentele Hanzestad binnen het stedelijk netwerk Nederland en zich wil inzetten voor het vergroten van de aantrekkingskracht voor nieuwe ondernemers, young potentials en start-ups. Dit door zich binnen de economische regio primair te richten op het versterken van een aantal groeiclusters: de creatieve en slimme (maak-)industrie, de ict & e-commerce en de sector health. Daarnaast zetten we ons in voor Impact ondernemen en circulair ondernemen (zie doel 5.2.1)

Criteria

We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:

  • Bestaande bedrijven door goede en gerichte dienstverlening aan Zwolle blijven verbonden:
    • We ruimte creëren voor nieuwe initiatieven en ontwikkelingen, met passende randvoorwaarden.
    • We focussen op directe en indirecte banen.
    • We samenwerking tot stand brengen tussen onderwijs, ondernemers, overheid, omgeving (4-O's).
    • De tevredenheid over de dienstverlening aan ondernemers stijgt.
  • Nog niet in Zwolle gevestigde bedrijven voor Zwolle kiezen:
    • De groei van het aantal vestigingen minimaal op landelijk niveau ligt.
    • De groei van het aantal nieuwe bedrijven / startende ondernemingen minimaal op het landelijk gemiddelde ligt.
    • Het kwalitatief en kwantitatief aanbod van werklocaties in balans is met de vraag in de markt.
    • De leegstand van kantoren en bedrijfspanden, uitgedrukt in een percentage, in Zwolle onder de respectievelijke landelijke leegstandscijfers ligt.
  • Vanuit onze strategische opgave "Human Capital en topwerklocaties":
    • Een aantrekkelijk ondernemersklimaat wordt gecreëerd voor de clusters health / zorg, kunststoffen, klimaat en energie.
    • De verbinding tussen economie, onderwijs en arbeidsmarkt wordt versterkt.
    • Een beter beeld ontstaat van de groeisectoren, benodigde skills en het arbeidspotentieel in de regio.
    • Een betere geleiding ontstaat van a) werk naar werk, (b) opleiding naar werk en van (c) geen werk naar werk

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

Uitvoeren accountmanagement en investeren in de dienstverlening aan ondernemers
Accountmanagement en een goede dienstverlening aan ondernemers is ook in 2023 van groot belang. Het snel kunnen inspelen op wensen en van ondernemers en de problemen waar ze tegenaan lopen is daarbij evident. Het vastgestelde Economisch Perspectief gaat uit van keuzes. Dit moet ook focus geven aan de inrichting van accountmanagement. Tegelijkertijd zijn we voor de dienstverlening er voor alle ondernemers.

Verkenning uitbreiding Hessenpoort in regionale context
Conform de regionale programmeringsafspraken is Hessenpoort in West-Overijssel aangewezen als dé locatie voor grootschalige bedrijvigheid. Voor Hessenpoort 3 is het raadsbesluit genomen en loopt de bestemmingsplanprocedure. Hessenpoort 4 is meegenomen het kader van een onderzoek naar duurzame havenontwikkeling als onderdeel van de Regio Deal Port of Zwolle. Daarnaast heeft de Provincie een prognose onderzoek uitgezet als onderdeel van het vernieuwen van de Programmeringsafspraken waarin naast kwantitatieve programmering ook kwalitatieve programmering wordt meegenomen. Naar aanleiding van deze onderzoeken zal de uitbreiding Hessenpoort 4 opnieuw bekeken worden zowel qua omvang als qua type bedrijvigheid (transitie naar circulaire economie). De uitbreiding van Hessenpoort 4 zal een plek krijgen in de gebiedsontwikkeling “Ten Noorden van de Vecht". Daarnaast onderzoekt de gemeente Zwolle samen met de provincie en een "coalition of the willing van marktpartijen" de haalbaarheid van een railterminal op Hessenpoort. Marktonderzoeken, technische en financiële haalbaarheid en spoorcapaciteit zijn afgerond. Na positieve besluitvorming, zowel bestuurlijk als door de marktpartijen, over de uitkomsten van deze onderzoeken zullen er eventuele vervolgonderzoeken (procedureel/juridisch/ ruimtelijke inpassing, politiek/bestuurlijk en bedrijfseconomisch) in 2023-2024 plaatsvinden.

Continueren samenwerking in Port of Zwolle
In lijn met de samenwerkingsovereenkomst van Port of Zwolle wordt nadrukkelijk toegewerkt naar verbreding van de havenfocus naar de gehele logistieke keten en aansluiting op de Human Capitalagenda. De jaarlijkse bijdrage aan Port of Zwolle is structureel geregeld. In 2023 zullen onderzoeken plaatsvinden in het kader van een 'Logistieke Hub' voor circulaire bedrijvigheid. De verschillende projecten die hierin zijn ondergebracht zullen worden afgerond.

Bestedingsvoorstellen
Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het incidenteel bestedingsvoorstel 26 "Aanpak bedrijventerreinen" en incidenteel bestedingsvoorstel 28 "BIZ Hessenpoort".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

1.351.863

220.000

1.131.863

900.000

110.807

1.921.056

Kredieten

Toekomstbestendige bedrijventerreinen
De komende periode willen we samen met de ondernemers een forse stap zetten in de verduurzaming van de bestaande bedrijventerreinen. We zullen per bedrijventerrein in kaart brengen, op basis onderzoek “Toekomstbestendige Bedrijventerreinen” van Bureau Buiten, welke kant ze moeten opwikkelen. Daar de terreinen van elkaar verschillen qua inkleuring, problematiek, organisatiegraad etc, vraagt dit dus per terrein een verschillende aanpak waarbij gerichte acties kunnen worden ingericht met de ondernemersverenigingen en de ondernemers zelf. Dit alles met toekomstbestendigheid voor ogen waarbij we als gemeente faciliteren en waar nodig de regie pakken. Vergroening, duurzaamheid, energietransitie, klimaatadaptatie zijn hierbij belangrijk. Het college heeft hiervoor de komende 4 jaar middelen voor beschikbaar gesteld

Uitvoering economisch perspectief: Samenwerken aan de toekomst.
In 2021 is het Economisch Perspectief vastgesteld. Ook voor het nieuwe college is het Economisch Perspectief uitgangspunt. Door te werken aan een toekomstbestendige economie wil Zwolle een aantrekkelijke vestigingslocatie zijn voor (nieuwe) ondernemers én inwoners. Met het Economisch Perspectief is gekozen om de focus te leggen op een drietal kansrijke groeisectoren: de creatieve en slimme (maak-) industrie, ICT en E-commerce sector en de Health sector. Ook kijken wij naar (economische) ontwikkelingen op het gebied van circulariteit, energietransitie en klimaatadaptatie: Een inclusieve en duurzame groei staat aan de basis van de keuzes die we maken. Er is dus niet alleen oog voor groei van de werkgelegenheid, maar het behouden en zo mogelijk vergroten van de kwaliteit van de stad staan centraal. Ook in 2023 werken we samen met ondernemers en partners in de Regio Zwolle aan groeiclusters waarbij sprake is van sterke onderlinge verbindingen. Op deze manier helpen deze krachtige sectoren in de regio als geheel verder. We kiezen voor projecten die toegevoegde waarde hebben voor de economie van Zwolle én onze stad experimenteler, creatiever en meer ondernemender maken.

Stimuleren sociaal ondernemerschap, starters en start-ups  
Het stimuleren van sociaal ondernemerschap, starters en start ups zal in 2023  worden gecontinueerd. We willen als gemeente zo goed mogelijke randvoorwaarden creëren (binnen de mogelijkheden en invloed die we als gemeente hebben)  Het gaat hierbij om diverse acties die we veelal samen met de bestaande impact ondernemers willen uitvoeren. Enkele voorbeelden zijn: het verbinden en zichtbaar maken van losse initiatieven voor startende ondernemingen in Zwolle., afstemming en overleg in het Platform Impact ondernemers, initiatieven in de week van de duurzaamheid stimuleren, ondersteunen en zichtbaar maken waarbij we laten zien dat Zwolle inclusiviteit, duurzaamheid en circulariteit belangrijk vindt etc.

Continuering inzet op Human Capital
De economische groei van Regio Zwolle nu en in de toekomst vraagt om een goed werkende arbeidsmarkt. Beschikbaarheid, wendbaarheid en inclusiviteit zijn daarbij sleutelwoorden. De regionale Human Capital Agenda is daarmee een van onze grote strategische opgaven om te werken aan oplossingen voor vandaag én morgen. Overheden, werkgevers, onderwijsinstellingen, vakbewegingen en het UWV Werkbedrijf bundelen hun krachten. In een publiek – private samenwerking tussen alle partners wordt gewerkt aan de vraag van werkgevers én aan het gehele arbeidspotentieel van Regio Zwolle. Het arbeidsmarktprogramma van Regio Zwolle is uniek in zijn opzet. Het verbindt inclusief arbeidsmarktbeleid (SUWI, Participatiewet, Werkbedrijf), innovatief ar-beidsmarktbeleid (Human Capital Agenda) en actiegericht arbeidsmarktbeleid (Regionaal Mobiliteit & Actie Team (RMAT), Crisis- en Herstelaanpak). De opgave is te groot om ieder voor zich op te pakken en daarom werken we samen.

Gemeentelijke grondexploitaties
Onder dit doel zijn de diverse grondexploitatie-projecten opgenomen die bijdragen aan de realisatie van een toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven. Binnen doel 6.1.5 wordt het totale resultaat van ons grondbeleid in relatie tot de voorziening en reserve Vastgoed verantwoord. Voor verdere onderbouwing van de afzonderlijke grondexploitaties wordt verwezen naar de Meerjaren Prognose Vastgoed.

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Economische ontwikkeling Logistiek

1.094.745

844.745

250.000

250.000

Topinnovatiecentra

1.366.923

1.179.905

187.018

187.018

Human Capital 2019-2023

18.850.000

7.977.508

10.872.492

6.530.572

4.341.920

Digitale dienstverlening ondernemers

40.000

20.000

20.000

20.000

Economisch perspectief

1.200.000

84.176

1.115.824

615.824

500.000

Sociaal Ondernemerschap/starters

565.000

273.460

291.540

191.540

100.000

Tijdelijke voorziening parkeren/evenement Voorsterpoort

695.000

625.801

69.199

69.199

Verkenning Hessenpoort 3

320.000

192.390

127.610

127.610

Regiodeal POZ logistieke hub circulaire bedrijvigheid

501.988

33.938

468.050

468.050

Europees programma leader

82.029

0

82.029

82.029

Gemeentelijke grondexploitaties Economie:

*Hessenpoort

237.001.931

221.500.425

15.501.506

4.973.268

1.981.509

8.546.729

*Hessenpoort 3

12.213.870

0

12.213.870

1.292.313

1.954.421

8.967.136

Subtotaal vastgestelde mutaties

273.931.486

232.732.348

41.199.138

14.807.423

8.877.850

17.513.865

Voorgestelde mutaties:

Aanpak bedrijventerreinen

1.200.000

0

1.200.000

300.000

900.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

1.200.000

0

1.200.000

0

300.000

900.000

Totaal 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen

275.131.486

232.732.348

42.399.138

14.807.423

9.177.850

18.413.865

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50