Domeinen

Fysiek Domein

Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod

We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag

Beschrijving

Wonen is een van de belangrijkste basisbehoeften. Zwolle is een mooie woonstad en dat willen we graag verder versterken. Onze woonvisie (2017) heeft hiervoor 4 ambities geformuleerd;
Zwolle is een:

  • Sterke groeistad (aantrekkelijke woon, werk, en leefstad).
  • Vernieuwende woonstad (ruimte voor vernieuwing).
  • Solidaire leefstad (prettig zelfstandig wonen).
  • Duurzame Deltastad (waterbewust en toekomstbestendig).

Deze vier ambities tezamen maken dat Zwolle voor de komende jaren staat voor de volgende stap in stedelijkheid. Wij willen de stad verder versterken als centrum van deze regio en Noord Oost Nederland en willen de economische toppositie in Nederland behouden. Zwolle kent als bereikbare woonstad een aantrekkingskracht van zowel binnen als buiten de Regio. . We zien dat terug in de migratiecijfers. Zwolle groeit harder dan de eerder geprognosticeerde groei.  Er wordt samen met de partners gewerkt aan de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle om te kijken hoe de groei van Zwolle samen gaat met andere opgaven als mobiliteit, economie en klimaat. . In 2022 hebben we onze bijdrage geleverd aan de verstedelijkingsstrategie, de strategie wordt eind 2022 vastgesteld. In 2023 gaan we aan de slag met de uitwerking van ontwikkelprogramma Zwolle en de stappen uit het adaptieve ontwikkelpad.

Sterke groeistad.
De woonbehoefte in Zwolle is zeer groot, het woningtekort is een van de grootste in Nederland. tegelijkertijd neemt de complexiteit bij de gebiedsontwikkeling en woningproductie toe.  Hoewel het nog urgenter is om woningen toe te voegen, blijven wij sturen op kwaliteit en vernieuwende woonconcepten zoals woonvormen waarbij meer huishoudens in één woning kunnen wonen. In 2023 gaan we verder met de implementatie van het Programma Betaalbaar Wonen in Zwolle. Dit met als doel voldoende betaalbare woningen te realiseren en te behouden en huishoudens met een relatief laag inkomen een grotere kans te geven op een betaalbare woning. Het programma bestaat uit drie onderdelen: aanbod vergroten, stimulerende en beschermende maatregelen, nieuwe concepten die snel zijn te realiseren. Het toevoegen van flexwonen neemt daarbij een belangrijke plaats in. Ook het actief stimuleren van doorstroming gaat helpen om steeds meer Zwollenaren in een bij hun omstandigheden en levensfase passend huis te laten wonen.
Om goed in te kunnen spelen op  de veranderingen in de woningmarkt is nodig beschikbare data in de markt aan elkaar te koppelen. Daarom ontwikkelen we WoonInzicht door tot het data- en kennisplatform voor Wonen in Zwolle. Ook willen wij in 2023 de resultaten van het woonmilieu/doelgroepenonderzoek implementeren in de verschillende gebiedsontwikkelingen.

Vernieuwende woonstad
Binnen de groei wil Zwolle de woonopgave vernieuwen en innoveren. Nieuwe woonbehoeftes ontstaan en verschillende maatschappelijke, economische, financiele ontwikkelingen vragen om innovatie. Wonen en zorg, wonen en werken, wonen en delen van voorzieningen, collectief wonen, betaalbaar wonen, beschermd wonen circulair wonen en leven etc.  De gemeente wil inwoners meer ruimte en locaties bieden voor collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). We geven uitvoering aan onze ambities met betrekking tot flexwonen. Verder bieden we ondersteuning bij de ontwikkeling van wooncoöperaties. We bieden ruimte aan experiment onder andere in het Woonlab betaalbaar wonen en living lab circulair bouwen.

Solidaire leefstad
We werken samen aan een integrale aanpak voor wonen, zorg en welzijn. Hiervoor is een programma Wonen en Zorg opgesteld voorzien van een visie, strategische doelen en deels? uitvoeringsagenda. Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteengezet, te weten: Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen, Voldoende geschikte woningen en Passende zorg en ondersteuning. Samen met onze in- en externe partners, waaronder corporaties, ontwikkelaars, zorg- en welzijnsorganisaties, worden de opgaven uit het programma verder uitgewerkt. We zetten actief in op het bevorderen van doorstroming.

Duurzame deltastad:
Het verduurzamen van de woningvoorraad wint aan urgentie. Dit mede als gevolg van de recente energieschaarste en stijgende prijzen. Woningbouw is een aanjager voor de energietransitie in Zwolle. In de Warmtegids laat de gemeente zien in welke richting de energietransitie in de Zwolse wijken gaat plaatsvinden. Daarbij is het wel van belang dat de energietransitie betaalbaar is, met name ook voor de lagere inkomensgroepen. In het scenario van versterkte groei is het des te meer een uitdaging dat Zwolle zich klimaatadaptief, circulair en natuurinclusief ontwikkelt. De uitdaging ligt hierbij vooral in de bestaande stad en in het bijzonder in de particuliere voorraad. Over de verduurzaming van het corporatiebezit zijn in 2022 landelijke prestatieafspraken gemaakt. In 2023 werken we aan de implementatie hiervan.

Criteria

We sturen op een woningaanbod dat aansluit bij de vraag, zodanig dat:
Het bouw- en ontwikkeltempo wordt komende jaren gericht op 1.000 woningen per jaar. Het woningbouwprogramma  wordt afgestemd op de behoefte en gaat uit van de volgende kaders:

  • Circa 60% van het Zwolse woningbouwprogramma wordt gerealiseerd in de bestaande stad.
  • De gemiddelde verdeling uitgaat van de prijsdifferentiatie van 30-40-30 (goedkoop, middelduur en duur).  Van de 40% middelduur realiseren we de helft in het goedkopere middeldure segment. Daarmee sturen we op 50% betaalbaar. We sturen op een programma waarbij elke woning raak is.
  • De nieuwe woningen voldoen aan de BECK-ambities en zijn daarmee toekomstbestendig.
  • We zetten in op experiment en innovatieve in woonvormen, bouwtechnologie en ontwikkelstrategie
  • We werken op basis van de "Zwolse aanpak gebiedsontwikkeling" die door het Concilium is opgesteld.
  • De betaalbaarheidsagenda als kader voor betaalbaar wonen.
  • Een goede afstemming van de woningbouwprogrammering met regio, provincie en rijk

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Activiteiten:

  • We werken samen met onze partners, regiogemeenten en provincie aan een evenwichtig woningbouwprogramma. Op stedelijk niveau sturen we op een ongedeelde stad met woningen voor iedereen. In ons programma vormen de ambities uit de Woonvisie het uitgangspunt. We blijven daarbij goed inspelen op de (toekomstige) woonbehoeften en gewenste woonmilieus.
  • Vanuit de Ontwikkelstrategie voeren wij regie in de gebiedsontwikkelingen en projecten om zo voldoende en de juiste woningen toe te voegen aan de woningvoorraad.
  • We implementeren de Betaalbaarheidsagenda aan de hand van drie lijnen: betaalbaar aanbod toevoegen, stimulerende/beschermende maatregelen en nieuwe (snel realiseerbare) concepten. We zetten daarbij actief in op de toevoeging van flexwoningen aan de Zwolse woningvoorraad. We bereiden een aanvraag uit het Volkshuisvestingsfonds voor. Dit tenbehoeve van de aanpak van de bestaande voorraad.
  • Met regio, provincie en rijk werken we intensief samen op het gebied van de woningbouwprogrammering. Dit mede ter uitvoering vn de nationale Bouw- en Woonagenda. Met de provincie Overijssel werken we aan de uitvoering van de Regionale Woonagenda West met Zwolle als centrumgemeente voor de woningbouwopgave.
  • Vanuit het BO MIRT werken we aan besluitvorming over de lange termijn Verstedelijkingsstrategie voor de Regio Zwolle als prioritair woongebied in Nederland. In 2023 zetten we de vervolgstappen door de ruimtelijke opgaven voor ons eigen grondgebied te concretiseren
  • We nemen deel aan de pilot Energietransitie in Berkum om ervaring op te doen voor het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad.
  • Samen met het energietransitieteam en partners werken we aan het KEC ambitieweb.
  • We ontwikkelen WoonInzicht door, het digitale platform waarin actuele marktinformatie beschikbaar is vanuit de verschillende partijen op de woningmarkt.
  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 23 "Netwerksamenwerking met Concilium Zwolle" en incidenteel bestedingsvoorstel 42 "Investeringsagenda Wonen".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.2.1 Een passend woningaanbod

564.215

0

564.215

400.000

0

964.215

Kredieten

De gemeentelijke Woonvisie is (en blijft) het kader voor de woonopgave. Met de Ontwikkelstrategie Wonen bieden we houvast en helderheid voor de uitvoering. De werkingstermijn van de huidige ontwikkelstrategie loopt op zijn einde. Een herijking van deze ontwikkelstrategie is nodig om -gelet op de veranderde context- een actueel kader te bieden en de uitvoering van onze woonambities op gang te houden. Deze herijking wordt op een bondige wijze opgepakt.

Om op dit alles adequaat in te spelen is een aantal gerichte investeringen nodig. Dit onder meer ten behoeve van het opstellen van een huisvestingsverordening, het stimuleren van doorstroming en het realiseren van onze ambities met betrekking tot wooncorporaties.

Er wordt voor de BERAP 2022 een incidenteel budget gevraagd ad. € 125.000. Dit is ten behoeve van de herijking van de Ontwikkelstrategie Wonen en voor het verzorgen van aanvragen voor de Woningbouwimpuls (WBI).  Voor de begroting 2023 een incidenteel budget ad. € 400.000. Dit onder meer voor de bredere doorontwikkeling van het programma Wonen en de ontwikkeling van een aanpak voor Doorstroming

Zie bestedingsvoorstel 6.2.1: Investeringsagenda Wonen

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Investeringsagenda wonen

633.038

408.651

224.387

224.387

Wijthmen - anterieure overeenkomst

344.069

331.304

12.765

12.765

Westenholte Stins

464.555

317.701

146.854

146.854

Voorbereidingskrediet Stilohal

370.000

288.668

81.332

81.332

Voorbereidingskrediet Hanzebad

2.075.000

558.261

1.516.739

1.516.739

Voorbereiding aanvraag Volkshuisvestingfonds

150.000

150.000

150.000

Flex wonen

150.000

150.000

150.000

Voorbereidingskrediet Noorderkwartier

890.000

890.000

890.000

Woonimpuls

150.000

147.953

2.047

2.047

Voorbereidingskredieten grondexploitaties Wonen:

* Stadshagen

508.643.313

486.214.860

22.428.453

9.033.161

5.146.652

8.248.640

* Stadshagen, de Tippe

64.664.588

20.098.703

44.565.885

6.892.167

12.510.723

25.162.996

* Stadshagen, Breezicht Noord

31.531.100

9.560.276

21.970.824

6.754.120

7.974.641

7.242.063

* Oude Mars

25.061.518

19.361.779

5.699.739

2.312.878

1.297.485

2.089.376

* Kraanbolwerk

20.563.648

20.396.222

167.426

167.426

* Stinspoort

12.237.302

12.170.828

66.474

66.474

* Bos & Buitenplaats

1.113.635

804.036

309.599

169.042

57.702

82.855

Subtotaal vastgestelde mutaties

669.041.766

570.659.242

98.382.524

28.569.392

26.987.203

42.825.930

Voorgestelde mutaties:

Investeringsagenda wonen

525.000

525.000

125.000

400.000

Westenholte Stins

30.000

30.000

30.000

Subtotaal voorgestelde mutaties

555.000

0

555.000

155.000

400.000

0

Totaal 6.2.1 Een passend woningaanbod

669.596.766

570.659.242

98.937.524

28.724.392

27.387.203

42.825.930

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50