Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's
We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid |
---|
Beschrijving
Leefomgeving en milieu zijn essentieel voor een gezonde stad. Met de komst van de Omgevingswet krijgt Zwolle nieuwe verantwoordelijkheden, maar ook meer vrijheid voor lokale invulling. Het is dus van belang om goede afwegingen te maken om zo de leefomgeving bij te laten dragen aan een gezonde stad. Vanaf 2018 is een groot aantal milieutaken belegd bij de Omgevingsdienst IJsselland (OD). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel. De OD geeft invulling aan taken op het gebied van omgevingsrecht en draagt zo effectief bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Enerzijds door ondersteuning van de dienstverlening aan inwoners en bedrijven op het gebied van vergunningen. Anderzijds door toezicht en handhaving op omgevingsaspecten als veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. Door het beleggen van deze taken bij de OD is er een eenduidiger beleid omtrent leefomgeving en worden meldingen, vergunningen en toezicht & handhaving op dezelfde manier opgepakt. Bodem en ondergrond zijn een essentieel onderdeel van een gezonde en vitale stad. Veilig gebruik van grond en grondwater zijn dan ook een belangrijk onderdeel van dit begrotingsdoel. Voor een gezonde leefomgeving is het noodzakelijk om goed om te gaan met bodem en ondergrond en het behalen van saneringsdoelstellingen. Technisch en financieel is het alleen niet altijd mogelijk om de grond(water)kwaliteit te laten voldoen aan alle gebruiksfuncties. Om de saneringsoperatie betaalbaar te houden en toch aan een schone en vitale stad te bouwen is het Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal ontwikkeld. In deze aanpak staat het leveren van een bijdrage aan ruimtelijke en economische ontwikkeling centraal, waarbij schone gebieden schoon blijven, vervuilde locaties op een duurzame manier worden aangepakt en drinkwater beschermt blijft. Juist in en om het centrum van Zwolle, waar van oudsher de meeste verontreiniging zit, kan stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen door bodem- en grondwaterverontreiniging worden opgeheven. Onder de Omgevingswet wordt het gebiedsgericht grondwaterbeheer nog belangrijker, vandaar dat het Omgevingswet-proof maken van dit beleid prioriteit heeft. Zie ook doel 6.4.3. De bouw van extra woningen en verdere ontwikkeling in de bestaande stad zorgen bij geluid voor extra uitdagingen. Geluid is een bepalende factor voor de leefomgevingskwaliteit, waarbij Zwolle kiest voor gebiedsgericht werken aan een gezonde leefomgeving. Dit houdt in dat er keuzes gemaakt worden in welke zones we meer geluid accepteren en waar we juist strengere normen hanteren. De ruimtelijke en gezondheidsambities uit de omgevingsvisie vormen daarbij het uitgangspunt. Smog is een begrip wat iedereen kent en waarbij men automatisch aan Azië denkt. Toch hebben we in Nederland ook niet altijd een schone lucht, terwijl dit wel van essentieel belang is voor een gezonde leefomgeving. In september 2021 heeft de WHO de advieswaarden voor schone lucht aangescherpt waar Zwolle, net als de rest van Nederland nog niet aan voldoet. Om te werken aan een schone lucht wil Zwolle het Schone Lucht Akkoord tekenen, waarbij de komende jaren invulling gegeven gaat worden aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast wordt via de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie ook bijgedragen en gestreefd naar een verbeterde luchtkwaliteit. Momenteel ligt de ontwikkeling van Lelystad Airport stil. Zwolle houdt de situatie in de gaten. Verder kijkt Zwolle samen met de regio naar het voorkomen van de negatieve effecten op de leefomgeving door de uitstoot van (ultra)fijnstof en geluid. Bij externe veiligheid gaat het om risico’s voor de mens als gevolg van het opslaan, be- en verwerken en transport van gevaarlijke stoffen. In Zwolle wordt voorzien in het handhaven van de basisveiligheid voor Zwolse burgers, wat wil zeggen dat er nergens op het grondgebied van de gemeente veiligheidsnormen worden overschreden. Risico’s als gevolg van gevaarlijke stoffen horen echter bij het economische en maatschappelijke verkeer. In Zwolle zorgen we er wel voor dat deze risico’s passen bij het gebiedstype, zowel in de bestaande stad maar ook in de ontwikkelgebieden. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat er geen nieuwe risicobronnen in een rustige woonwijk worden toegestaan. Indien er echter toch woongebieden in de buurt van een risicobron ontwikkeld worden dan houden we bij de ontwikkeling rekening met de risico’s en zorgen ervoor dat deze risico’s aanvaardbaar en te verantwoorden zijn. |
---|
Criteria
We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem, grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten
De lasten van € 2.475.058 zijn als volgt verdeeld: 70% omgevingsdienst, 26% bodem- en ondergrond, en 4% geluid, lucht en externe veiligheid. Omgevingsdienst
Voor 2023 heeft de OD voor de volgende (strategische) bestuurlijke thema’s een vervolg vastgelegd:
Momenteel wordt door de Omgevingsdienst samen met de partners gewerkt aan het programma “Samen toekomstbestendig”. Dit programma bestaat uit vijf sporen:
De uitkomsten van deze sporen zijn verwerkt in de begroting 2023 van de OD, waarmee de raad in mei 2022 heeft ingestemd. Gemeentelijke activiteiten bodem en ondergrond Voor 2023 zijn de volgende activiteiten opgenomen conform de uitvoeringsagenda: Activiteiten veilig gebruik van bodem en grondwater:
Activiteiten opheffen stagnatie van ruimtelijke ontwikkelingen (Technisch en financieel uitvoerbare bodemsaneringsoperatie):
Gemeentelijke activiteiten geluid, lucht en externe veiligheid
Bestedingsvoorstellen
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's | 2.872.379 | 29.383 | 2.842.996 | 145.000 | 559.380 | 2.428.616 |
Kredieten
Geluidsscherm Mimosastraat Actieplan geluidsanering 2018-2023 Lelystad Airport Externe veiligheid |
---|
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2021 | Resterend krediet | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde mutaties: | ||||||
Geluidsanering | 1.078.116 | 681.285 | 396.831 | 162.115 | 78.000 | 156.716 |
Airport Lelystad | 156.000 | 100.686 | 55.314 | 55.314 | ||
Subtotaal vastgestelde mutaties | 1.234.116 | 781.971 | 452.145 | 217.429 | 78.000 | 156.716 |
Voorgestelde mutaties: | ||||||
N.v.t. | 0 | |||||
Subtotaal voorgestelde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's | 1.234.116 | 781.971 | 452.145 | 217.429 | 78.000 | 156.716 |