Domeinen

Fysiek Domein

Doel 6.2.2 Sociaal woningaanbod

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens

Beschrijving

De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koop. Daarmee wil de gemeente voorzien in voldoende sociale huur in Zwolle. Om te zorgen dat corporaties ook positie krijgen in gebiedsontwikkelingen en projecten waar de gemeente geen gronduitgifte doet, is in de Prestatieafspraken opgenomen dat de gemeente erop stuurt dat de corporaties daar positie krijgen om sociale huur te realiseren. De Prestatieafspraken zijn verder gericht op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen.  Jaarlijks werken gemeente, corporaties en de huurdersorganisaties de Prestatieafspraken uit in een jaarschijf en wordt jaarlijks een volkshuisvestelijk verslag gemaakt.  In 2023 maken we nieuwe afspraken voor de 4 jaarsperiode, waarin we rekening houden met alle nieuwe rijksbeleid wat vanuit de minister voor VRO op ons afkomt.

Criteria

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:

  • Het aanbod wordt vergroot:
    • Het aanbod voor de primaire doelgroep groeit in de periode 2020-2023 met minimaal 700 sociale huurwoningen. Corporaties streven ernaar op de groei van de voorraad gelijk op te laten lopen met de groei van de stad. Bij de versterkte groei waarin Zwolle nu zit, zal de sociale huur ook meegroeien.
    • De te realiseren woningen passen grotendeels (80%) binnen de huurtoeslaggrenzen (van € 633  voor 1/2 persoons huishoudens/ € 678 per maand voor meerpersoons huishoudens, prijspeil 2022).
    • De gemeente stuurt erop dat corporaties in projecten en gebiedsontwikkelingen waar de gemeente geen gronduitgifte doet, voldoende sociale huur kan realiseren.
  • De meest kwetsbare groepen krijgen prioriteit:
    • De woonruimteverdeling zorgt dat 66% van de woningzoekenden met een urgente woonvraag binnen 6 maanden een woning hebben (indien zij binnen de spoedmodule minimaal 2x per week reageren).
    • Het afwegingskader binnen het woonruimteverdeelsysteem wordt een keer per 2 jaar  herzien.
    • Hoewel de taakstelling voor de huisvesting van statushouders in 2023 wederom flink verhoogd wordt, zet Zwolle zich maximaal in die te halen.
    • Mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag zijn in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen door een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is.
  • Bij de verdeling van de woonruimte sturen we op een doorstroom zodat de juiste woningen beschikbaar komen voor de doelgroep en wij een ongewenste concentratie van doelgroepen voorkomen.
  • In afwijking van het inflatievolgende beleid van afgelopen jaren is in de Nationale Prestatieafspraken overeengekomen dat de koppeling met de inflatie wordt losgelaten. De huursom van corporaties zal daarom in 2023 een maximale stijging hebben die gelijk is aan de CAO-loonontwikkeling van het voorgaande jaar minus 0,5 procentpunt.
  • Door verdere verduurzaming van de bestaande voorraad zorgen we dat de woonlasten beperkt kunnen blijven.
  • Het renoveren en verbeteren van bestaand gebied en bestaande voorraad woningen loopt volgens principes van natuurlijke wijkvernieuwing. Het vernieuwingsproces verloopt op organische wijze, met nauwe betrokkenheid van bewoners waarbij beheer en ontwikkeling worden samen genomen en waarbij kracht wordt aangeboren en de eigen investeringen van bewoners meer centraal komen te staan.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Activiteiten:

  • We stellen nieuwe prestatieafspraken op voor de periode 2-24-2027. We geven uitvoering aan de jaarschijf 2023. In de uitwerking van de prestatieafspraken in Jaarschijven en de jaarlijkse monitoring sturen wij er op dat de sociale voorraad evenredig meegroeit met de groei van Zwolle. Daarbij hanteren wij de basisregels voor een Inclusieve Stad van het Concilium en borgen daarmee dat in gebiedsontwikkelingen en grote projecten waar de gemeente geen positie heeft voldoende sociale huur wordt toegevoegd.
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers.
  • Wij stimuleren experimenteren van corporaties binnen het woonruimteverdeelsysteem met het doel de doorstroom binnen de sociale huur te bevorderen.
  • Bij renovatie van de bestaande woningvoorraad maken we prestatieafspraken over energetische (E)renovatie, mogelijkheden van klimaatadaptatie en circulariteit en stimuleren dit bij particuliere woningverbetering.
  • We werken aan synergie tussen het platform WWZ038 en het Concilium. Dit met als doel de effectiviteit van onze interventies op het gebied van Wonen en Zorg te vergroen. Onderdeel daarvan is een gerichte stimuleringsaanpak gericht op doorstroming.
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en woonvormen. Enerzijds om de instroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te beperken en de uitstroom te versnellen. Anderzijds zijn er nieuwe woonvormen voor senioren nodig om het gat tussen regulier wonen en het verpleeghuis te dichten. We werken samen met de corporaties om hiermee te experimenteren.
  • We zetten qua nieuwbouw in op levensloopbestendige woningen. Dit is opgenomen in de prestatieafspraken en hier wordt nadere invulling aan gegeven.
  • We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteen gezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen we een visie op Wonen en Zorg Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg vormt de basis voor deze visie.
  • We werken aan interventiemogelijkheden voor de aandachtsgroepen en de benoemde knelpunten. Het gaat hierbij om uitstroom vanuit beschermd wonen, (betaalbare) woningen voor niet studerende jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg  of dakloos dreigen te raken, aangepaste woningen voor ouderen en voor gezinnen met een ouder of kind met een beperking.
  • We zetten in op meer differentiatie van de maatschappelijke opvang en op de transformatie van de Herberg.
  • We stellen, in samenwerking met onze partners in de stad, een actieplan op ten behoeve van de bevordering van doorstroming op de woningmarkt.
  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 24 "Wonen en Zorg".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.2.2 Sociaal woningaanbod

576.678

0

576.678

0

20.003

556.675

Kredieten

In samenwerking met de woningcorporaties werken we aan het toevoegen van een flexibele schil aan de Zwolse woningvoorraad.

We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteen gezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen we een visie op Wonen en Zorg Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg vormt de basis voor deze visie.

Zie bestedingsvoorstel: Wonen met Zorg

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Wonen met zorg

2.409.000

461.018

1.947.982

1.572.982

375.000

Diezerpoort, Fysiek

2.502.885

1.508.603

994.282

994.282

Versnellingsactie sociale huur

5.025.500

3.585.186

1.440.314

1.440.314

Semi-permanent / flex wonen

650.000

343.565

306.435

306.435

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

* Kamperpoort

26.591.476

25.991.749

599.727

599.727

Subtotaal vastgestelde mutaties

37.178.861

31.890.121

5.288.740

4.913.740

375.000

0

Voorgestelde mutaties:

Wonen met zorg

-375.000

-375.000

-375.000

Diezerpoort, Fysiek

-14.341

-14.341

-14.341

Subtotaal voorgestelde mutaties

-389.341

0

-389.341

-389.341

0

0

Totaal 6.2.2 Sociaal woningaanbod

36.789.520

31.890.121

4.899.399

4.524.399

375.000

0

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50