Domeinen

Fysiek Domein

Doel 7.2.1 Sociale veiligheid

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen

Beschrijving

Zwolle is een overwegend veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedraagt. Als gemeente zetten we ons hiervoor dagelijks in samen met onze partners, inwoners en ondernemers. Ondanks deze inzet zien we in toenemende mate ontwikkelingen die de openbare orde en veiligheid raken. We zien steeds meer grootstedelijke problematiek, zoals drugscriminaliteit en verschillende vormen van ondermijnende criminaliteit. Jongeren raken vaker op jongere leeftijd betrokken bij of worden slachtoffer van criminaliteit. Preventie en vroegsignalering zijn hierin belangrijk. We zien ook dat de overlast door psychisch kwetsbare personen toeneemt. We gaan daarom door met onze aanpak van ondermijnende criminaliteit, digitale (on)veiligheid en de problematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad.

Criteria

We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We de openbare orde handhaven.
  • We een maatgerichte aanpak organiseren voor overlastgevenden en criminelen.
  • We georganiseerde criminaliteit integraal aanpakken.
  • We regie voeren over verschillende integrale aanpakken waarbij we ons richten op het tegengaan van crimineel of overlastgevend gedrag van jongeren.
  • We onze informatiepositie versterken.
  • We de digitale veiligheid versterken.
  • We radicalisering tegengaan.
  • We veiligheid en leefbaarheid bevorderen bij specifieke locaties.
  • We veilig uitgaan, winkelen en ondernemen bevorderen.
  • We veilige evenementen bevorderen.
  • We High Impact Crimes tegengaan.

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders
Dorrit de Jong

Activiteiten

Openbare orde

  • We coördineren de aanpak bij (dreigende) openbare verstoringen.
  • We adviseren en ondersteunen bij de inzet van burgemeestersbevoegdheden. Het gaat hier om de inzet van gebiedsverboden, huisverboden of noodbevoegdheden.

Drugs- en drankgerelateerde overlast

  • We handhaven integraal op basis van het regionale hennepconvenant- en protocol wanneer we in een woning illegale hennepteelt constateren. Partners hierin zijn politie, OM, woningbouwcorporaties en netbeheerders.
  • We ondersteunen de begeleidingscommissie(s) van de coffeeshop(s).
  • Wanneer we drugs- of drankoverlast constateren nemen we passende maatregelen.

Zorg en Veiligheid (in de aanpak van overlastgevenden en criminelen)

  • Het versterken van de totale keten van zorg en veiligheid, zowel lokaal als regionaal, is uitermate complex en omvangrijk. In de samenwerkingsagenda zorg en veiligheid krijgt vooral het snijvlak tussen beide domeinen aandacht. De agenda moet ertoe leiden dat de samenleving weerbaarder wordt. Daarnaast continueren we de sluitende aanpak van personen met verward gedrag. Zie ook programma 3 (doel 3.2.1) in de begroting.  
  • We vertegenwoordigen de gemeente bij alle overlegtafels van het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland: radicalisering, GGZ Veiligheid, Veelplegers/Top X en het Justitieel overleg risicojongeren. Op casusniveau denken we mee in de MDO’s op persoonsniveau en waar nodig zetten we het bestuursrechtelijke instrumentarium in.
  • We voeren regie op de aanpak van complexe woonoverlast.
  • We werken aan de aanpak van mensenhandel door het bevorderen van deskundigheid van professionals binnen de signaleringsstructuur mensenhandel en het zorgen voor een bewuste organisatie, door het signaleren van mensenhandel en het uitvoeren van passende interventies, en door het meewerken in de regionale aanpak.

Jeugdcriminaliteit en -overlast

  • We organiseren en voeren regie op een passende aanpak waardoor het aantal jongeren die afglijden naar de (georganiseerde) criminaliteit zoveel mogelijk wordt beperkt.
  • We werken aan meer samenhang en integraliteit binnen de gemeentebrede opgave jeugd en veiligheid.

Ondermijnende criminaliteit

  • We zetten in op borging en doorontwikkeling van de systeemaanpak tegen ondermijning. De bewustwording en weerbaarheid van onze organisatie en de stad krijgen hierbij extra aandacht. We kijken wat het meerjarige Programma Ondermijning heeft opgeleverd en welk vervolg we daaraan geven.
  • We intensiveren het duiden van signalen, het integraal werken aan casuïstiek en het versterken van onze informatiepositie. Inwoners, partners en collega’s van Zwolle kunnen hun signalen melden bij ons meldpunt. We blijven daarbij, onder andere, focus houden op de drugscriminaliteit in Zwolle en de ondermijnende structuren die zich daarmee bezighouden.
  • We verkennen welke processen en beleidstukken nog herijking en/of implementatie vragen.
  • We verkennen de opgave voor een gebiedsgerichte ondermijningsaanpak op bedrijventerreinen. We willen hiermee inzicht creëren in de kwetsbaarheid van branches en werken aan de weerbaarheid van bedrijven. Dit doen we zo veel mogelijk samen met de bedrijven, bedrijfsverenigingen en branches, die een belangrijke partner zijn in het signaleren en weren van ondermijnende activiteiten op de bedrijventerreinen. Daarnaast werken we integraal aan concrete ondermijningcasuïstiek in deze gebieden.

Datagedreven werken

  • We continueren onze inzet naar een meer datagedreven veiligheidsaanpak. We gebruiken het Veiligheidsdashboard waarmee we inzicht krijgen in de “hotspots” in de stad, de kwetsbare gebieden, en kunnen mede daardoor trends en ontwikkelingen monitoren en onze preventieve aanpak versterken.
  • We werken binnen het samenwerkingsverband ‘Zicht op Ondermijning’ en via het datagedreven werken binnen het veiligheidsdomein aan het verdiepen van het inzicht in de patronen, structuren en risico-indicatoren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit in Zwolle te creëren.

Digitale veiligheid

  • We continueren onze samenwerking in het regionale plan om de digitale weerbaarheid te versterken. Dit plan bestaat uit vijf sporen: weerbaarheid en bewustwording, analyse en onderzoek, innovatie, informatieveiligheid en continuïteit.  

Informatieveiligheid is een belangrijk onderdeel van dit thema. Zie hiervoor programma 9.

Radicalisering

  • We onderhouden relaties met religieuze organisaties en sleutelfiguren.
  • We bevorderen deskundigheid van professionals binnen de signaleringsstructuur.
  • We duiden signalen van radicalisering en doen passende interventies.  

Veilige en leefbare locaties

  • We adviseren de begeleidingscommissies, die toezien op de uitvoering van de beheersplannen van de opvang van o.a. dak- en thuislozen aan de van Walsumlaan en het zorgcluster Pannekoekedijk en de vluchtelingenopvang Oosterenk, bij de veiligheidsvraagstukken.  

Uitgaan, winkelen en ondernemen

  • We coördineren de samenwerkingsmethode Keurmerk Veilig Ondernemen voor winkelgebieden.
  • We coördineren de samenwerkingsmethode het Keurmerk Veilig Ondernemen voor bedrijventerreinen.
  • We coördineren de samenwerkingsmethode Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan.
  • We beheren camera’s in de publieke ruimte die bestemd zijn voor het handhaven van de openbare orde.

Evenementen

  • We informeren, ondersteunen en adviseren organisatoren bij de veiligheid van evenementen.  
  • We beoordelen en adviseren over veiligheid in het vergunningsverleningsproces.
  • We werken samen met PEC Zwolle, politie, OM en jongerenwerk in de aanpak van veilig voetbal.  
  • We adviseren en ondersteunen de ‘voetbalvierhoek’ (politie, OM, gemeente, PEC Zwolle).  

High Impact Crimes

  • We maken inwoners o.a. bewust van inbraakrisico’s, bieden handelingsperspectieven en anticiperen op de actualiteit.  

Samenwerking

  • We werken samen in verschillende samenwerkingsverbanden. Een aantal daarvan ontvangt van ons een financiële bijdrage. Dit zijn het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (aanpak criminele en overlastgevende personen en groepen), het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (aanpak ondermijning), het Regionaal Coördinatiepunt Integrale Veiligheid (samenwerking 11 gemeenten regio IJsselland), het Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland (samenwerking 76 gemeenten regio Oost-Nederland).

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 7.2.1 Sociale veiligheid

2.041.070

27.261

2.013.809

0

0

2.013.809

Kredieten

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2023 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2021

Resterend krediet

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024 en verder

Vastgestelde mutaties:

Infra camera's binnenstad

316.906

51.698

265.208

131.236

133.972

Subtotaal vastgestelde mutaties

316.906

51.698

265.208

131.236

133.972

0

Voorgestelde mutaties:

N.v.t.

0

Subtotaal voorgestelde mutaties

0

0

0

0

0

0

Totaal 7.2.1 Sociale veiligheid

316.906

51.698

265.208

131.236

133.972

0

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50