Financiën

Overzicht reserves

Parkeren

Aard van de reserve:

Overige bestemmingsreserves

Doel:

De reserve Parkeren is in de basis een egalisatiereserve. In het verleden gevormd om de meerjarige effecten van de exploitatie van parkeervoorzieningen op de tarieven te egaliseren. Daarnaast is de reserve bedoeld ter dekking van nieuw beleid en investeringen tbv. parkeren in het centrumgebied van Zwolle en maatregelen ter bevordering van het gebruik van ander vervoer dan een auto voor het bezoek aan de binnenstad van Zwolle. In de begroting 2017 is de werkwijze aangepast. Ter versterking van de integrale afweging worden jaarlijks bij de PPN en/of begroting bestedingsvoornemens integraal afgewogen. Verder is er een ondergrens voor de egalisatie en risico opvang vastgesteld van € 0,5 miljoen en wordt jaarlijks bepaald of het eventuele surplus kan vrijvallen of beschikbaar moet blijven voor de exploitatie.

Reserve H06

Doel

Besluit

2022

2023

2024

2025

2026

Stand per 1 januari

5.922.934

5.008.691

5.137.962

5.227.462

4.192.962

Toevoegingen

Exploitatie parkeren

6.3.3

Begroting

3.499.646

3.971.960

4.084.900

3.635.900

3.505.900

Budgettaire effecten per 1-1

6.3.3

Berap 2022-1

97.603

Afkoopbijdrage Weezenlanden Noord

6.3.3

Berap 2022-2

50.000

48.944

Totaal toevoegingen

3.647.249

4.020.904

4.084.900

3.635.900

3.505.900

Onttrekkingen - bestedingsrechten

Afdrachten concern- oa check-ups,
bezuinigingen en resultaat beleid parkeren

6.3.3

Begroting

3.751.080

3.735.233

3.839.000

3.860.000

3.881.000

Overlopende opdrachten buitengewoon onderhoud

6.3.3

Jaarrekening 2021

287.170

adviseur parkeren

6.3.3

Berap 2022-1

22.800

62.900

62.900

62.900

62.900

Inhuur fietscoaches

6.3.3

Berap 2022-1

78.500

93.500

93.500

93.500

93.500

Koersdocument 2022

6.3.3

Berap 2022-1

90.000

Actieplan fietsp. binnenstad

6.3.3

Rb. 21-03-16

98.306

Koersdocument parkeren 2016-2020

6.3.3

Begroting 17

33.606

Fietsparkeren Spoorzone

6.3.3

Rb. 22-05-17

50.030

Hogere energielasten

6.3.3

Berap 2022-2

150.000

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsrechten

4.561.492

3.891.633

3.995.400

4.016.400

4.037.400

Onttrekkingen - bestedingsvoornemens

Scenario Noordereiland, reservering bodemsanering

654.000

680.000

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsvoornemens

-

-

-

654.000

680.000

Totaal onttrekkingen

4.561.492

3.891.633

3.995.400

4.670.400

4.717.400

Stand per 31 december

5.008.691

5.137.962

5.227.462

4.192.962

2.981.462

Toelichting:

Vanwege de coronacrisis verwachten we in 2022 circa € 0,6 miljoen minder parkeeropbrengsten te ontvangen. Het Rijk stelt compensatie ter beschikking.  In bovenstaande opstelling van de bedragen is  van volledige compensatie uitgegaan. In het kader van het totaaleffect van de coronacrisis op de gemeentelijke financiën gaan wordt op basis van de situatie per november in december 2022 een begrotingswijziging aan de Raad voorgelegd over eventuele toekenning van de ontvangen Rijkscompensatie aan de diverse begrotingsprogramma’s, waaronder parkeren.

Begroting 2023:
In het kader van de begroting 2023 is de reserve parkeren meerjarig doorgerekend op basis van 'bestaand beleid' (nieuwe investeringen zijn hierin niet meegenomen). Om een goed meerjarig beeld te hebben, is de reserve doorgerekend t/m 2032. Het bestaand beleid  is doorgerekend op basis van de resultaten van de jaarrekening 2021, de begroting 2022 t/m berap 2022-2.
In de doorrekening is een mogelijke terugval per 2025 van de inkomsten opgenomen van € 450.000. Van de hogere inkomsten die in 2019 gerealiseerd zijn, en opgenomen zijn in de begroting, is moeilijk in te schatten in hoeverre deze hogere inkomsten structureel zijn (door conjunctuur, invloed collegeprogramma, ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit ed.)

Het nadelig exploitatieresultaat van de ondergrondse fietsenstalling aan het Stationsplein wordt gecompenseerd door een lager afdracht naar de algemene middelen.

Risico's
Het contract voor het Maagjesbolwerk met Q-Park loopt per 1/1/2028 af. Hierdoor dalen de inkomsten met ca € 700.000.
Er zal dan gekeken moeten worden hoe dit opgevangen kan worden. Een mogelijkheid zou zijn om de parkeertarieven extra te verhogen. Eens in de 3 jaar mogen de parkeertarieven verhoogd worden met het inflatiepercentage over die drie jaar (2023 is het eerste jaar wanneer dit weer mogelijk is) . In de (bovenstaande) doorrekening is een tariefstijging verwerkt met de inflatie van 2020 t/m 2022 voor 2023 en in 2026 op basis van de verwachte inflatie.

De parkeerreserve kent een ondergrens van € 500.000 voor egalisatie en risico-opvang. Jaarlijks wordt bij de PPN/ begroting bepaald welke middelen kunnen vrijvallen in de reserve Parkeren .

Projecten die gedekt worden uit een bijdrage uit de parkeerreserve:

Fietsparkeren Spoorzone
Gelet op de voortdurende veranderingen in de stationsomgeving wordt het resterende krediet ook voor 2023 gebruikt voor communicatie, tijdelijke maatregelen en andere uitvoeringsmaatregelen.

Actieplan fietsparkeren binnenstad
Als onderdeel van het Actieplan Zwolle Wereldfietsstad is in september 2021 de “Verkenning fietsparkeren Binnenstad” in de Zwolse raad aangenomen. In het actieplan is de visie voor fietsparkeren opgenomen en is als maatregel aangekondigd dat er in 2022 een meerjarenuitvoeringsagenda fietsparkeren wordt opgesteld. Het restant krediet vanuit het Actieplan Fietsparkeren Binnenstad wordt gebruikt in de uitvoering van de meerjarenuitvoeringsagenda fietsparkeren

Nog niet toegewezen middelen:

Binnen de reserve staan middelen gereserveerd voor komende investeringsverplichtingen:
1,3 mln (restant) in 2025 en 2026; t.b.v. de bodemsanering gebiedsontwikkeling Noordereiland ( 11 mei 2016) werd  voor gedeeltelijke sanering al een bedrag van €  628.680 beschikbaar gesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50