Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.3.2 Jeugdhulpverlening

We bieden een kwalitatief passend aanbod aan jeugdhulp (niet vrij toegankelijk) bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen

Beschrijving

Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Daarnaast draagt de samenleving als geheel bij aan een positief opvoedingsklimaat voor alle kinderen. Scholen hebben daarin een voorname rol, want ieder kind volgt onderwijs. Eventuele belemmeringen bij opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren worden tijdig gesignaleerd, zodat preventieve ondersteuning ingezet kan worden. Dit is een van de taken van het Sociaal Wijkteam. Voordat we professionele hulp inzetten, kijken we eerst naar de bestaande mogelijkheden in de sociale basis: het gezin, de wijk en de school. Als het nodig is, haalt het Sociaal Wijkteam er specialistische hulp en kennis bij, zo zwaar als moet en zo licht als kan. Zodra het kan wordt de inzet van de hulp weer beëindigd.
Bij de inzet van ondersteuning, hulp en zorg sluiten we zo goed mogelijk aan bij het gewone leven van het betreffende gezin. Daarbij staat het resultaat voor de jeugdige en de ouders centraal (integrale gezinsaanpak) en niet het beschikbare jeugdhulpaanbod.

We stimuleren hulpverleners over de eigen grenzen heen te kijken, samen te werken en te vernieuwen in het belang van kinderen en gezinnen.
Collectief aanbod - bijvoorbeeld in de klas - prevaleert indien mogelijk boven individuele hulpverlening. Ambulante hulp prevaleert boven jeugdhulp met verblijf. En indien hulp met verblijf noodzakelijk is, heeft een kleinschalige, gezinsgerichte voorziening de voorkeur. Voor jongeren die vanwege hun leeftijd uitstromen uit jeugdzorg, optimaliseren de aansluiting tussen jeugdhulp en andere ondersteuning (18-/18+).

Criteria

We bieden een kwalitatief en kwantitatief passend aanbod van jeugdhulp (niet vrij toegankelijk) met als doelstelling dat:

  • die jeugdhulp kinderen, jongeren en ouders aantoonbaar helpt en hen in staat stelt problemen zelfstandig het hoofd te bieden
  • kinderen, jongeren en ouders tevreden zijn over de hulp
  • hulp tijdig beschikbaar is
  • meerdere hulpvragen binnen één gezin in samenhang worden opgepakt
  • jongeren en gezinnen met een hulpvraag geen hinder ondervinden van de overgang naar 18+
  • ondersteuning, hulp en zorg in en dichtbij het gewone leven wordt geboden
  • het Sociaal Wijkteam, jeugdhulpaanbieders, scholen en andere betrokkenen optimaal met elkaar samenwerken op basis van de hulpvraag van inwoners
  • we steeds vaker intensieve vormen van hulp inzetten als alternatief voor jeugdhulp met verblijf
  • we jeugdhulp met verblijf zo kleinschalig en gezinsgericht mogelijk inzetten.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten

  • We bouwen voort op de ingezette hervormingsmaatregelen met een focus op de goede samenwerking met de huisartsen, de scholen en de gecertificeerde instellingen en een sterke positie van het Sociaal Wijkteam. Dit betreft onder meer de dyslexiezorg en de BSO+
  • We verbeteren de sturingsinformatie jeugdzorg en bouwen aan een sturingsmodel dat leidt tot meer inzicht, grip en sturing op jeugdzorg
  • We onderzoeken jaarlijks de ervaringen van inwoners met jeugdhulp
  • Inkoop, monitoring, regionale inhoudelijke thema’s en contractmanagement van niet vrij toegankelijke jeugdhulp laten we in samenwerking met onze regiogemeenten uitvoeren door de Regionale Serviceorganisatie Jeugd regio IJsselland
  • Met het nieuwe, regionale inkoopmodel jeugdhulp (per 2023) verbeteren we de sturing op het resultaat van jeugdhulp, versterken we de positie van het Sociaal Wijkteam, stimuleren we flexibele samenwerking tussen aanbieders en maken we expliciet onderscheid tussen hulpverlening en woonvoorzieningen
  • Op basis van een convenant dat gemeenten en aanbieders samen sluiten, bevorderen we de ambulantiseringsbeweging en ontwikkelen we meer kleinschalige, gezinsgerichte woonvoorzieningen
  • Samen met de gemeenten in regio IJsselland en waar nodig ook met gemeenten in andere regio’s, verminderen we het aantal jeugdigen met gesloten jeugdhulp
  • We verbeteren de doorstroming voor jongeren vanaf 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp en die nog ondersteuning nodig hebben vanwege bijvoorbeeld een huisvestingsbehoefte.
  • Als onderdeel van de begroting wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 10 "Impactanalyse nieuw inkoopmodel Jeugd". Het nieuw inkoopmodel jeugdhulp wordt per 1 januari 2023 van kracht voor de regio IJsselland. Op het moment van schrijven van de begroting loopt de aanbestedingsprocedure nog. In de begroting 2023 is in eerste aanzet rekening gehouden met een nadeel van € 580.000. Echter er is een reëel risico dat het nadeel hoger uitvalt. In de risicoparagraaf van de begroting houden we rekening met een verhoogd risico.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 2.3.2 Jeugdhulpverlening

47.954.607

0

47.954.607

0

0

47.954.607

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50