Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs

Wij bouwen aan en op het beroepsonderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt

Beschrijving

Zwolle is een onderwijsstad om trots op te zijn en biedt een leven lang perspectief in ontwikkeling. Niet alleen tijdens de studie, maar ook op de arbeidsmarkt. Een leven lang ontwikkelen vraagt om doorgaande flexibele leerlijnen, waarin onderwijs en arbeidsmarkt continu op elkaar afstemt. Jongeren beseffen soms nog onvoldoende dat zij zich hun hele leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Dit vraagt nauwe afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt en om een innovatief onderwijsklimaat.

Als het gaat om de verbinding onderwijs-arbeidsmarkt versterken, staan we hiervoor in verbinding met de regio Zwolle, bijvoorbeeld door aan te sluiten op het sociale herstelplan Economie & Werkgelegenheid en de Human Capital Agenda. Bij alle sectortafels van de HCA is het onderwijs aangesloten. Met de Human Capital Agenda onder het motto ‘Upgrade jezelf’, zetten we in op een leven lang ontwikkelen om de arbeidsmarkt - en daarmee de regionale economie - vitaal en veerkrachtig te houden. Hierin zijn de 4 mbo- en 4 hbo-scholen (hierna Zwolse8) ook vanuit het economisch perspectief een belangrijke partner.

Het onderwijs is een belangrijke speler in innovatie en als katalysator in de schaalsprong die Zwolle de komende jaren maakt. In gezamenlijkheid met het beroepsonderwijs richten we ons de komende jaren op het bieden van perspectief in ontwikkeling op ieder moment en een innovatief onderwijsklimaat. Onder innovatief onderwijsklimaat verstaan we ook het versterken van het academisch klimaat. De onderwijsinstellingen zorgen voor een aantrekkelijk en innovatief studieklimaat. Wij zorgen voor een goede samenwerking in het curriculum op actuele thema's, stageplekken en (maatschappelijke) onderzoeksopdrachten. We blijven inzetten op hybride leervormen, interprofessioneel opleiden en cross-sectorale samenwerking.

In 2022 is samen met de onderwijsbesturen PO en VO de Strategische Onderwijsagenda opgesteld, waarin ook de versterking met het beroepsonderwijs en arbeidsmarkt is opgenomen. Omdat gelijke kansen voor iedereen niet alleen gaat over funderend onderwijs, maar ook de doorgaande lijn naar beroepsonderwijs en werk. De Strategische Onderwijsagenda is leidend voor de doelen waar het onderwijs en de gemeente samen aan werken.  

Voor een leven lang leren geldt ook dat het belangrijk is dat iedereen Gelijke Kansen krijgt. Met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs en de Strategische Onderwijsagenda zetten we extra in op het versterken van kansen voor kwetsbare groepen door in te zetten op Sociaal Emotioneel Welbevinden en Perspectief in Ontwikkeling (aansluiting arbeidsmarkt) op scholen. Daarnaast investeren we ook in het versterken van basisvaardigheden voor volwassenen.  

Criteria

Wij bouwen aan en op het (beroeps)onderwijs dat onderwijs met de regionale economie en arbeidsmarkt verbindt, zodanig dat:

  • De aantrekkelijkheid van Zwolle voor studenten (als studie- en woonstad) wordt versterkt.
  • De zichtbaarheid van studenten in de stad wordt vergroot.
  • De binding tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterkt wordt.
  • We kansen blijven creëren voor iedereen, door o.a. versterken van basisvaardigheden.
  • De binding met de groeisectoren vanuit het Economisch Perspectief is geborgd in het onderwijs.
  • Talentontwikkeling met de creatieve opleidingen vanuit het Cultureel Perspectief is gefaciliteerd.  
  • De kennis die er in de stad is, wordt benut bij het tot stand komen en de uitvoering van planvorming.
  • Samenwerking is versterkt op het vlak van innovatie en creativiteit.

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

  • We werken samen met het onderwijs en ondernemers in de Human Capital Agenda (zie doel 5.1.1), waaronder in de Sectortafels, de Campus kind en educatie, sterk techniekonderwijs in het vmbo, Startroute Regio Zwolle, Thorbecke in bedrijf
  • We zetten in op basisvaardigheden
  • We zetten extra in op het herkennen en opsporen en verwijzen actief inwoners met een taalachterstand.
  • We blijven jaarlijks krachtig inzetten op volwasseneneducatie: we streven jaarlijks naar 80 formele en 200 non-formele trajecten.
  • In navolging van het beleidsplan basisvaardigheden 2018-2022 wordt een nieuw beleidsplan geschreven In het eerste kwartaal van 2023 is er een nieuwe nota basisvaardigheden en wordt deze verder uitgewerkt met partners.
  • We gaan de effecten van ondersteuning in basisvaardigheden meten door middel van een monitor.
  • Voortzetten van de bruisactiviteiten (waaronder bruisweek) voor een grotere groep studenten, waarmee ook de zichtbaarheid en aanwezigheid van studenten wordt vergroot; dit versterkt ook de betrokkenheid van studenten met de binnenstad
  • We betrekken het onderwijs en studenten in onze opgaven, bijvoorbeeld door samenwerking met lectoraten van de onderwijsinstellingen als ook de invulling van stage- en afstudeerplaatsen.
  • Het klimaat voor jonge ondernemers wordt versterkt via het startup beleid (zie doel 5.1.2).
  • We zetten vanuit de vervolgaanpak VSV in op het ontwikkelen van een Paspoort voor Succes voor de doorstroom mbo naar de arbeidsmarkt
  • We zetten vanuit de vervolgaanpak VSV extra in op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en de aansluiting met de arbeidsmarkt.
  • We zetten in op duurzame ontwikkeling op de arbeidsmarkt dmv maatwerktrajecten en kwalificeren op de werkplek.
  • Als onderdeel van de Begroting 2023 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structureel bestedingsvoorstel 8 "Aansluiting Onderwijs & Arbeidsmarkt".

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.4 Beroepsonderwijs

1.657.289

1.359.941

297.348

0

0

297.348

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50