Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn |
---|
Beschrijving
Het realiseren van doorlopende ontwikkellijnen, waarbij overgangen vloeiend verlopen, is nodig om alle Zwolse kinderen optimale ontwikkelkansen te geven. We verleggen onze blik van achterstanden naar het kijken in kansen. Onderwijsachterstandenbeleid heet daarom nu Onderwijskansenbeleid. Dit beleid richt zich specifiek op het bieden van extra mogelijkheden en onderwijskansen voor kinderen van 0 tot 13 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand en is één van de speerpunten van het thema Optimale ontwikkelingskansen in de Strategische onderwijsagenda 2022 - 2026. Het beleid richt zich zowel op het kind als op de ouders en kenmerkt zich door een intensieve samenwerking met diverse partners in de stad, zoals de kinderopvang, het basisonderwijs, de jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer. Voor kinderen is het belangrijk dat voorschoolse voorzieningen, basisscholen en het voortgezet onderwijs in samenwerking een doorlopende ontwikkellijn neerzetten. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Regelmatige deelname aan het onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling van het kind en soms is het bereiken van c.q. het vervoer naar de school een probleem. Als een kind niet zelfstandig naar school kan gaan, ondersteunen wij de ouders met leerlingenvervoer. Corona en personele problemen bij de vervoerder geven aanleiding tot zorgen (zie ook doel 2.1.3.). Samen met de kinderopvang, het onderwijs en maatschappelijke organisaties scholen zetten we verder in op doorlopende ontwikkellijnen met de ambitie om te zorgen voor optimale ontwikkelkansen, een passende onderwijsplek en een positieve leercultuur. Dit eventueel in combinatie met zorg met als doel dat jongeren economisch zelfstandig worden en/of kunnen functioneren op het niveau dat past bij hun mogelijkheden. Hierbij blijft het behalen van een startkwalificatie voorop staan. Op deze manier willen we onze jongeren de best mogelijke kansen bieden om hun volwassen leven goed te kunnen starten en hun plek in de maatschappij te vinden. |
---|
Criteria
We verbeteren doorlopende ontwikkellijnen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Activiteiten
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen | 7.575.294 | 3.798.241 | 3.777.053 | 0 | 0 | 3.777.053 |