Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen

We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn

Beschrijving

Het realiseren van doorlopende ontwikkellijnen, waarbij overgangen vloeiend verlopen, is nodig om alle Zwolse kinderen optimale ontwikkelkansen te geven.

We verleggen onze blik van achterstanden naar het kijken in kansen. Onderwijsachterstandenbeleid heet daarom nu Onderwijskansenbeleid. Dit beleid richt zich specifiek op het bieden van extra mogelijkheden en onderwijskansen voor kinderen van 0 tot 13 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand en is één van de speerpunten van het thema Optimale ontwikkelingskansen in de Strategische onderwijsagenda 2022 - 2026. Het beleid richt zich zowel op het kind als op de ouders en kenmerkt zich door een intensieve samenwerking met diverse partners in de stad, zoals de kinderopvang, het basisonderwijs, de jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer. Voor kinderen is het belangrijk dat voorschoolse voorzieningen, basisscholen en het voortgezet onderwijs in samenwerking een doorlopende ontwikkellijn neerzetten. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Regelmatige deelname aan het onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling van het kind en soms is het bereiken van c.q. het vervoer naar de school een probleem. Als een kind niet zelfstandig naar school kan gaan, ondersteunen wij de ouders met leerlingenvervoer. Corona en personele problemen bij de vervoerder geven aanleiding tot zorgen (zie ook doel 2.1.3.).

Samen met de kinderopvang, het onderwijs en maatschappelijke organisaties scholen zetten we verder in op doorlopende ontwikkellijnen met de ambitie om te zorgen voor optimale ontwikkelkansen, een passende onderwijsplek en een positieve leercultuur. Dit eventueel in combinatie met zorg met als doel dat jongeren economisch zelfstandig worden en/of kunnen functioneren op het niveau dat past bij hun mogelijkheden. Hierbij blijft het behalen van een startkwalificatie voorop staan. Op deze manier willen we onze jongeren de best mogelijke kansen bieden om hun volwassen leven goed te kunnen starten en hun plek in de maatschappij te vinden.

Criteria

We verbeteren doorlopende ontwikkellijnen, zodanig dat:

  • Meer (doelgroep)peuters naar een voorschoolse voorziening gaan.
  • Meer doelgroepkinderen zich ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden.
  • Meer ouders meer worden betrokken bij de taal- en de bredere ontwikkeling van hun kind.
  • Er minder segregatie is in de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs.
  • Er sneller passende ondersteuning voor het kind en zijn ouder(s) is.
  • Onderwijsdeelname wordt verhoogd.
  • Jeugdwerkloosheid wordt tegengegaan.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten

  • We verbeteren de toeleiding van doelgroeppeuters naar de peuteropvang,.
  • We verbeteren de overgang van peuteropvang naar het basisonderwijs.
  • We verbeteren de ondersteuning aan nieuwkomers.
  • We gaan de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie meer inzichtelijk maken.
  • We verbeteren de informatievoorziening aan ouders en professionals over activiteiten en mogelijkheden die vallen onder het Onderwijskansenbeleid.
  • We geven uitvoering aan de maatregelen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen, conform het meerjarenbeleidsplan Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten en de Vervolgaanpak voortijdig schoolverlaten
  • We participeren in initiatieven uit de stad en van de partners die helpen onze ambities en doelen te realiseren, waaronder deelname aan Centra voor Innovatief Vakmanschap en 100 talentenplan.
  • We ondersteunen ouders en leerlingen in geval van vervoersproblemen van en naar school. We streven hierbij naar herstel of vergroting van de zelfstandigheid in het vervoer. We gebruiken het leerlingenvervoer tevens voor jeugdproblematiek.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen

7.575.294

3.798.241

3.777.053

0

0

3.777.053

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50