Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Civiele kunstwerken

Het onderdeel civiele kunstwerken betreft vaste en beweegbare bruggen en tunnels.

Beleidskader

We hanteren naast de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030’ de landelijke en / of Europese (machine)richtlijnen en diverse landelijke aanbevelingsdocumenten.

Uitvoering

We stellen vanuit onze beheersystematiek een globale onderhoudsplanning op (primair op basis van de theoretische vervangingscycli). We voeren gedetailleerde inspecties uit volgens de CUR 117. Alle (ruim 550) bruggen en tunnels inspecteren we minimaal eens per drie jaar, op de aspecten 'heel' en 'veilig'. De inspecties en schouwen voeren wij periodiek uit (jaarlijks schouwen, 3-jaarlijks inspectie gehele areaal). In 2022 is gestart met een nieuwe ronde.
De technische installaties van de 14 beweegbare bruggen inspecteren we jaarlijks op functionaliteit / storingsrisico en zijn in 2019 geïnspecteerd op de machine- en arbeidsmiddelenrichtlijn. De benodigde maatregelen zijn in uitvoering of gepland (zie ook relevante ontwikkelingen).
Los van de technische consequenties hebben we procedureel de installatieverantwoordelijkheid nog niet geregeld. Het basis handboek is in concept gereed en in de loop van 2022 starten we stapsgewijs met de implementatie ervan.
Grootschalige renovaties worden niet uit het onderhoudsbudget maar als vervangingsinvestering gefinancierd. Eventuele volledige vernieuwing vindt plaats vanuit specifieke kredieten (na raadsbesluit). Indien dit nodig is stemmen we altijd af met andere plannen en gebiedsontwikkelingen.

Relevante ontwikkelingen

Landelijk is er zorg over de constructieve veiligheid van bruggen. Door de periodieke inspectie van alle kunstwerken hebben wij een goed beeld van de staat van onze de bruggen. In 2022 hebben we alle kunstwerken risicogestuurd onderzocht op draagvermogen. Er zijn geen grote signalen dat voor de Zwolse bruggen de constructieve veiligheid gevaar loopt. Er is sprake van goede documentatie over de algehele constructie en over het gebruik (verkeersklassen, intensiteiten e.d.). Voor enkele kunstwerken hebben we in 2022 plaatselijke versterkingen uitgevoerd en zetten we een monitoring op.
De Europese regelgeving (b.v. arbomiddelen- en de machinerichtlijn) is bepalend voor de beheeropgave, die leidt een hogere investerings- c.q. onderhoudsbehoefte. We voorzien in 2023 een verhoging van de deze behoefte. Voor een drietal bruggen (Pelser, Vispoorten en Diezerpoortenbrug) is vervanging van de machines nodig om te voldoen aan de richtlijn en daarmee de veiligheid. Deze middelen zitten in de begroting 2023. De Kerkbrug was ook onderdeel van het onderzoek. De veranderingen aan die brug gaat mee met de ontwikkelingen van het Stadshart en Weezenlanden Noord.
Naast het borgen van de constructieve veiligheid dienen we ook de installatieverantwoordelijkheid en de cyber security te borgen. De installatieverantwoordelijkheid leidt tot implementeren vanaf 2022. De maatregelen om de cybersecurity te verbeteren zijn in uitvoering.

Financiën

In 2023 is voor kunstwerkenonderhoud circa € 2,5 miljoen (inclusief € 615.000 voor kapitaallasten) beschikbaar, exclusief nieuwe begrotingsaanvragen. Hiervoor wordt het dagelijks en groot onderhoud uitgevoerd. Binnen het huidige budget is zeer beperkte financiële ruimte voor esthetische verzorging van de kunstwerken (het aspect 'schoon'). De beschikbare middelen worden ingezet om gevaarlijke situaties te voorkomen en (aanstootgevende) graffiti te verwijderen. Voor 2023 is € 3,3 miljoen exclusief btw beschikbaar voor vervangingsinvesteringen voor kunstwerken (bruggen).

Risico’s

  • Financiële consequenties a.g.v. voldoen aan arbomiddelen- en machinerichtlijn.
Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50