Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Beleidskader

Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030, CROW Wegbeheersystematiek 2019 en CROW Kwaliteitscatalogus 2018 (beeldkwaliteit)

Uitvoering

De basis voor wegbeheer is de landelijk geaccepteerde systematiek van CROW. Tweejaarlijks inspecteren we de gehele stad, waarmee we objectieve input krijgen voor het MJOP en de kwaliteit van de data. De innovatieve inspectie uit 2021 levert nog niet voldoende betrouwbare informatie op; daarom is de basis de reguliere visuele inspectie.
De gegevens zijn opgenomen in ons beheersysteem Obsurv. Dat betekent dat we weten wat we hebben (areaal op orde), hoe het erbij ligt (kwaliteit) en wat we te doen hebben (meerjaren onderhoudsopgave). Hierbij hanteren we de CROW-methodiek als basis. Voor het definitief vaststellen van de onderhoudsopgave stemmen we niet alleen integraal (cluster overstijgend, mobiliteit, projecten en andere stakeholders) af, maar houden we ook rekening met de 'visie op het beheer van de openbare ruimte' en met behoeften (wijkbeheer) van en opgaven (ambities) voor de stad. Dit is geborgd door middel van het MJOP (Meerjaren Opgave Programma) en leidt tot de jaarlijkse programmering van (groot) onderhoud en de vervangingen. We liften zoveel mogelijk mee met andere projecten en bijvoorbeeld het aanleggen van het warmtenet. We prioriteren het onderhoud binnen de budgetruimte, rekening houdend met koppelkansen vanuit andere opgaven / clusters, maar ook door onderhoud uit te stellen. Door het uitvoeren van klein onderhoud borgen we de veiligheid en er is nog geen sprake van kapitaalvernietiging.

Relevante ontwikkelingen

  • De inspectie 2021/2022 wijst uit dat de kwaliteit van de elementenverhardingen (tegels, klinkers) achterblijft ten opzichte van de ambitie van de Omgevingsvisie en de landelijke richtlijnen van CROW. In de nota kapitaalgoederen buitenruimte 2022-2026 zijn de kosten berekend voor het onderhouden en wegwerken van de achterstanden op de elementenverhardingen. Via een groeimodel komen we tot de regulier benodigde middelen om het onderhoud uit te kunnen voeren en te voldoen aan de ambities. Naar verwachting is dit rond 2030 bereikt. In de tussentijd borgen we veiligheid door het uitvoeren van klein onderhoud (plaatselijk repareren). De kwaliteit van de asfaltverhardingen loopt in de pas met de ambitie.
  • De huidige strategie voor zowel elementen – als asfaltverhardingen is in de nota kapitaalgoederen 2022-2026 beschreven. Dit levert inzicht in de consequenties en oplossingsrichtingen, een langjarige strategie (in combinatie en afstemming met de opgaven vanuit bv warmtenetten en klimaatadaptatie) en de benodigde middelen voor het onderhoud en vervangingen. De nota is integraal onderdeel van de begroting 2023.
  • Door beheer, - stedelijke, - en mobiliteitsopgaven blijvend (en nog steviger) te integreren wordt de integrale afstemming (via MJOP) en daarmee ambitie van de stad geborgd.
  • In 2022 zijn de beheerplannen geactualiseerd en de werkzaamheden integraal geprioriteerd, zichtbaar in het geo portaal.

Financiën

In 2023 is € 8,3 miljoen exclusief nieuwe begrotingsaanvragen gemoeid met het product wegen, waarvan € 4,6 miljoen voor het onderhoud van Zwolse wegen en een deel voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. Er wordt € 2,8 miljoen ingezet ten behoeve van vervangingsinvesteringen.  

Risico’s

  • In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt, worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
  • Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven.
  • Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld).
Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50