Paragrafen

Weerstandsvermogen en risico's

Weerstandsvermogen en BBV kengetallen

De gemeenten zijn verplicht in de paragraaf weerstandsvermogen een zestal financiële kengetallen op te nemen voor het laatste rekeningjaar, het lopende begrotingsjaar en het nieuwe begrotingsjaar.

In onderstaande tabel zijn de betreffende kengetallen opgenomen en vervolgens voorzien van een beoordeling. De definities van de betreffende kengetallen vindt u hier.

Financiële kengetallen

rekening 2021

begroting 2022

begroting 2023

begroting 2024

begroting
2025

begroting
2026

1a. Netto schuldquote

47,8%

40,4%

44,0%

39,6%

33,5%

31,0%

1b Netto Schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

44,3%

38,0%

41,7%

37,5%

31,6%

29,2%

2. Solvabiliteitsratio

36,8%

40,2%

40,3%

41,6%

45,7%

46,8%

3. Kengetal grondexploitatie

14,2%

8,4%

6,1%

3,8%

1,9%

1,3%

4. Structurele exploitatieruimte

0,1%

1,6%

2,1%

2,6%

3,3%

0,0%

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens

90,5%

90,5%

90,5%

90,5%

90,5%

90,5%

De houdbaarheid van de gemeentefinanciën kenmerkt zich door de mate van weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting.  Weerbaarheid betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële klappen te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen. Flexibiliteit van de begroting geeft de snelheid aan waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd.

Op basis van de uitkomsten van de kengetallen, de aanwezige weerstandscapaciteit en de spreiding in aan te trekken geldleningen (waarmee wij het risico op rentestijgingen beperken) ziet de financiële positie van Zwolle er goed uit. De schuldquote ontwikkelt zich licht neerwaarts.

Netto schuldquote: De netto schuldquote laat bij de begroting 2023 eerst een lichte stijging zien van 284 miljoen tot 290 miljoen euro, om vervolgens te dalen. Na 2024 zet de dalende trend zich voort. Dit laat zich verklaren door afnemende investeringen en een afname van de grondpositie, waartegen liquide middelen worden ontvangen. Een gemeente met een netto schuldquote van 90% of lager wordt gezien als financieel gezond. De schuldquote blijft daar ruim onder. Omdat bij het bepalen van de netto schuldquote de schuld wordt afgezet tegen de baten, en niet tegen het vermogen, zal het niveau bij gemeenten met een erg grote grondpositie doorgaans hoger liggen.

Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen: De ontwikkeling van de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen verloopt ongeveer parallel aan de netto schuldquote. Ook hier geldt dat 90% als niveau wordt gezien waarbij sprake is van een gezonde positie. De correctie neemt in de jaren relatief wat af; dit betekent dat op de verstrekte leningen sneller wordt afgelost dan op de opgenomen leningen.

Solvabiliteitsratio: Voor de solvabiliteit (de verhouding tussen eigen vermogen en schulden) wordt op begrotingsbasis een niveau verwacht dat geleidelijk stijgt van 40,2% in 2023 tot bijna 47% in 2026. Een solvabiliteit van tussen de 15% en 20% weerspiegelt voor een gemeente een gezonde financiële situatie. Voor deze ratio zijn geen expliciete normen voorgeschreven.

Kengetal grondexploitatie: Het kengetal grondexploitatie geeft weer hoe de boekwaarde van de grondexploitaties zich verhoudt tot de totale baten van de gemeente. Het betreft niet alleen de baten vanuit de grondexploitaties, maar alle baten van de gemeente. De afname van het kengetal grondexploitatie geeft aan dat de boekwaarde van de grondexploitaties afneemt en daarmee ook het risico op de grondexploitaties.

Structurele exploitatieruimte: Een positieve structurele exploitatieruimte geeft aan dat de structurele inkomsten hoger zijn dan de structurele uitgaven. Gedurende de komende jaren ontwikkelt deze exploitatieruimte zich positief. Daarbij wordt het structurele resultaat wel positief beïnvloed door meer aan de reserve te onttrekken dan toe te voegen in de jaren 2022 tot en met 2026, waarbij in 2021 nog sprake was van een toevoeging die ruim 30 miljoen euro hoger was dan de onttrekking.

Belastingcapaciteit: De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Zwolle zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat de lastendruk in Zwolle iets lager is dan het landelijk gemiddelde en het verschil ten opzichte van andere gemeenten stabiel is.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2022 17:03:27 met de export van 10/31/2022 14:31:50