Relatie met programma | 1.2.1: We beschermen en bevorderen de gezondheid van onze inwoners |
---|
|
Oorsprong verbonden partij | Zwolle neemt deel in de GR GGD IJsselland op basis van verlengd lokaal bestuur. Belangrijkste beleidsterrein betreft de publieke gezondheidszorg. Daartoe voert de GGD een aantal wettelijke taken uit (wet Publieke Gezondheid) en een aantal taken ‘in vrijwillige samenwerking’ (zoals bijv. lijkschouwing). |
---|
Openbaar belang | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. GGD IJsselland voert de taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen, zoals Jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidsbeleid gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. |
---|
Beleidsvoornemens | GGD IJsselland is partner waarmee gemeente Zwolle intensief optrekt in het beschermen, bewaken en bevorderen van gezondheid van de inwoners van Zwolle. Vanuit de lokale gezondheidsagenda zetten we sterk in op gezondheidsbevordering en preventie. Uitgangspunt daarin is positieve gezondheid met focus op gezondheidsverschillen terugdringen en samenwerking met partners en inwoners. |
---|
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder publieke gezondheid is voorzitter van het dagelijks bestuur en lid van het algemeen bestuur van de GGD IJsselland. De portefeuillehouder publieke gezondheid is voorzitter van het dagelijks bestuur en lid van het algemeen bestuur van de GGD IJsselland. De portefeuillehouder gezondheid is voorzitter van het dagelijks bestuur en lid van het algemeen bestuur van GGD IJsselland |
---|
Verwacht financieel belang | 1-1-2023 | 5.196.000 | |
---|
| |
---|
| 31-12-2023 | 5.196.000 | |
---|
Toelichting | |
---|
Verwacht eigen vermogen | 1-1-2023 | 2.500.000 | |
---|
| |
---|
| 31-12-2023 | 2.500.000 | |
---|
Verwacht vreemd vermogen | 1-1-2023 | 7.669.000 | |
---|
| |
---|
| 31-12-2023 | 7.374.000 | |
---|
Verwacht financieel resultaat | |
---|
|
Risico's | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten - naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein. Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten - naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein. De extra kosten door de coronacrisis worden gefinancierd vanuit het Rijk. |
---|